Ingezonden persbericht

Onderzoek: Pers belangrijke factor in succes ICT Bedrijven

OCG - ICT organiseert seminar over het genereren van media-aandacht

HOOFDDORP, 20040227 -- HOOFDDORP / Schiphol-Rijk 25 februari 2004 - Er is een duidelijk verband tussen de winstgevendheid van ICT bedrijven en de mate waarin deze ondernemingen in de pers verschijnen, zo blijkt uit onderzoek van OCG - ICT, intermediair voor Marketing, Sales en Communicatie Professionals voor de ICT branche.


De uitslagen van het onderzoek, gehouden onder Nederlandse ICT bedrijven staven eerdere conclusies van Amerikaanse onderzoeksbureaus over de waarde van publiciteit bij grote en succesvolle ICT bedrijven in de Verenigde Staten. Het onderzoek van OCG - ICT, dat zich primair richt op de invloed van publiciteit op het succes van Nederlandse ICT bedrijven, laat een duidelijk verband zien tussen winstgevendheid en de mate waarin organisaties in de publiciteit verschijnen.

Tot dusver dachten ondernemers veelal dat er over succesvolle bedrijven automatisch meer geschreven werd. Nu blijkt het ook omgekeerd te werken; ICT bedrijven die zinvolle publiciteit genereren en dus regelmatig "in de pers" verschijnen, zijn succesvoller dan hun concurrenten die het zonder publiciteit moeten stellen. Redactionele aandacht is volgens het onderzoek effectiever dan betaalde reclame of advertorials. Organisaties die geen actieve PR beoefenen, of zich in hun PR beleid beperken tot het verzenden van "organisatie gericht" nieuws (de nieuwe software release of samenwerkingsverbanden met andere organisaties) zijn aanmerkelijk minder succesvol dan bedrijven die zich actief, en met oog voor actuele ontwikkelingen weten te presenteren.

Van de winstgevende ICT bedrijven voert ruim 78 % een actief en omgevingsbewust PR beleid. Van de overige bedrijven voert slechts 13 % zo'n beleid. Hierbij lijkt het gegeven of de bewuste organisatie beursgenoteerd is, van ondergeschikt belang voor het genereren van zinvolle publiciteit.

Grote multinationals genereren vanzelfsprekend eerder publiciteit door de impact van hun nieuws. Maar hoe kan een ICT ondernemer die niet zo bekend is als Bill Gates, Steve Jobs of Larry Ellisson, ervoor zorgen dat de media over hem bericht? Welke media is belangrijk voor het bedrijf? Hoe wind je een journalist om je vinger? Hoe breng je nieuws dat werkelijk interessant is voor de lezer?

Werving en selectiebureau OCG - ICT organiseert op 23 maart, 25 maart en 7 april een seminar om deze vragen te beantwoorden en ICT ondernemers inzicht te geven hoe zinvolle publiciteit ontstaat. Alistair Verney, Managing Director Benelux van Axicom, een internationaal PR-bureau voor de ICT- en technologiesector, presenteert de bijeenkomst.

OCG - ICT organiseert regelmatig dit soort seminars voor relaties op haar hoofdkantoor in Hoofddorp / Schiphol-Rijk. Deze workshops vinden van 17.00 - 19.00 uur, net na werktijd plaats en hebben daaraan de naam 'Onderweg Naar Huis Sessies' te danken.

###




Ingezonden persbericht