AutoRai

27-2-2004

Nieuwe 1.9 CDTi turbodieselmotoren voor de Opel Vectra en Signum

Breda Opel breidt het programma voor de Opel Vectra reeks en de Opel Signum uit met twee nieuwe 1,9-liter turbodieselmotoren. Deze nieuwe CDTi ECOTEC-motoren, met vermogens van 88 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk), onderstrepen het streven van Opel om een leiderspositie te verwerven op de Europese dieselmarkt. Dankzij het common-rail multi-injectie systeem, behoort de nieuwe generatie viercilinderdiesels tot de besten in zijn klasse.

Hierbij worden nieuwe normen gezet op het gebied van prestatie, koppel, brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en raffinement. Een nieuwe zesversnellingsbak, die perfect bij beide motoren past, brengt het vermogen over naar de voorwielen. Alle Vectra, Vectra GTS, Vectra Stationwagon en Signum varianten met de 1.9-liter CDTi-motoren zijn leverbaar met een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter (DPF) waardoor de motoren aan de Euro4-milieunormen voldoen. De 150 pk sterke variant is per direct te bestellen en leverbaar vanaf mei. Deze auto staat in de prijslijst vanaf 29.335 voor de Vectra Sedan Essentia. De 120 pk sterke variant is vanaf modeljaar 2005, bij Opel traditioneel na de fabrieksvakantie, te bestellen.


1.9 CDTi ECOTEC: geavanceerde krachtbronnen met state-of-the-art multi-injectie

De 1.9 CDTi ECOTEC generatie, die vanaf het voorjaar van 2005 ook in Kaiserslautern (Duitsland), gebouwd gaat worden, is verkrijgbaar in een 88 kW (120 pk) en een 110 kW (150 pk) uitvoering. Beide motoren ontwikkelen hun maximumkoppel tussen 2000 en 2750 toeren per minuut. De 120 pk uitvoering komt tot een koppel van 280 Nm. De 150 pk sterke CDTi krachtbron ontwikkelt een koppel van 315 Nm. Dit zorgt voor een uitstekende prestaties met een acceleratie van 0 100 km/u in minder dan 10 seconden en een topsnelheid van 217 km/u.

Beide state-of-the-art dieselmotoren zijn grotendeels identiek, met elk vier cilinders, een 1910 cc cilinderinhoud, een turbocompressor met variabele geometrie en een intercooler. Het meest toonaangevende verschil tussen de twee varianten zit in de cilinderkop. De 120 pk-uitvoering is voorzien van twee kleppen per cilinder, terwijl de 150 pk-uitvoering vier kleppen per cilinder heeft.

De brandstof komt in de verbrandingskamer onder een druk tot 1600 bar. Bovendien optimaliseert de multi-injectie techniek het brandstofverbruik, de uitstoot van uitlaatgassen en raffinement. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard op beide motoren.

Opel/GM DPF techniek: innovatief filter voor de uitstoot van dieselmotoren

Een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter, welke geen additief in de brandstof nodig heeft en die geen nadelen ondervindt van de conventionele DPF technieken, maakt zijn debuut in de 1.9 CDTi motoren van de Opel Signum en Opel Vectra modellen. Dankzij een intelligente regeneratiestrategie blijven prestaties, brandstofverbruik en CO2-emissies gelijk aan het niveau van motoren zonder dit filter. Het nabehandelingsysteem, inclusief een pre-katalysator dichtbij de motor en een oxidatie-katalysator, is ontworpen om alle emissies, voornamelijk de uitstoot van koolwaterstoffen (HC) en koolmonoxide (CO), te reduceren. De emissies van stikstofoxide (NOx) worden via processen in de motor zelfs teruggebracht tot onder de Euro 4-limiet.

Het nieuwe dieselpartikelfilter bestaat uit een honingraatachtige keramische kern, gemaakt van siliciumcarbid, die geperforeerd is met microscopische kanaaltjes. De uitlaatgassen stromen door de kanaalmuren waaraan de deeltjes zich hechten. De deeltjes dienen regelmatig verbrand te worden om te voorkomen dat de filter een te hoge tegendruk creëert. Dit wordt gerealiseerd door een specifieke injectie van brandstof die de uitlaattemperatuur verhoogt tot de vereiste 600 graden Celsius. Het multi-injectie systeem van de
1.9-liter motor zorgt onder alle condities voor de nodige flexibiliteit, niet alleen bij maximale belasting (lading), maar ook wanneer het voertuig wordt gebruikt voor korte ritten, bijvoorbeeld in de stad of als taxi.

Een ander voordeel van de vooruitstrevende Opel/GM DPF-technieken is dat regeneratie niet plaatsvindt op regelmatige tijdstippen, maar naar aanleiding van bestuurdersgedrag van het moment de verbranding van de gefilterde deeltjes en dus de additionele injectie van brandstof vindt alleen plaats wanneer de gefilterde deeltjes genoeg tegendruk produceren in de filter. Het proces verloopt volkomen onopgemerkt en wordt geregeld via druk- en temperatuursensoren in de DPF-unit. Het dieselpartikelfilter is optioneel verkrijgbaar voor een meerprijs van 675,=.