27-2-2004
Nieuwe 1.9 CDTi turbodieselmotoren voor de Opel Vectra en Signum
Breda Opel breidt het programma voor de Opel Vectra reeks en de Opel
Signum uit met twee nieuwe 1,9-liter turbodieselmotoren. Deze nieuwe
CDTi ECOTEC-motoren, met vermogens van 88 kW (120 pk) en 110 kW (150
pk), onderstrepen het streven van Opel om een leiderspositie te
verwerven op de Europese dieselmarkt. Dankzij het common-rail
multi-injectie systeem, behoort de nieuwe generatie
viercilinderdiesels tot de besten in zijn klasse.
Hierbij worden nieuwe normen gezet op het gebied van prestatie,
koppel, brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en raffinement.
Een nieuwe zesversnellingsbak, die perfect bij beide motoren past,
brengt het vermogen over naar de voorwielen. Alle Vectra, Vectra GTS,
Vectra Stationwagon en Signum varianten met de 1.9-liter CDTi-motoren
zijn leverbaar met een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter (DPF)
waardoor de motoren aan de Euro4-milieunormen voldoen. De 150 pk
sterke variant is per direct te bestellen en leverbaar vanaf mei. Deze
auto staat in de prijslijst vanaf 29.335 voor de Vectra Sedan
Essentia. De 120 pk sterke variant is vanaf modeljaar 2005, bij Opel
traditioneel na de fabrieksvakantie, te bestellen.
1.9 CDTi ECOTEC: geavanceerde krachtbronnen met state-of-the-art
multi-injectie
De 1.9 CDTi ECOTEC generatie, die vanaf het voorjaar van 2005 ook in
Kaiserslautern (Duitsland), gebouwd gaat worden, is verkrijgbaar in
een 88 kW (120 pk) en een 110 kW (150 pk) uitvoering. Beide motoren
ontwikkelen hun maximumkoppel tussen 2000 en 2750 toeren per minuut.
De 120 pk uitvoering komt tot een koppel van 280 Nm. De 150 pk sterke
CDTi krachtbron ontwikkelt een koppel van 315 Nm. Dit zorgt voor een
uitstekende prestaties met een acceleratie van 0 100 km/u in minder
dan 10 seconden en een topsnelheid van 217 km/u.
Beide state-of-the-art dieselmotoren zijn grotendeels identiek, met
elk vier cilinders, een 1910 cc cilinderinhoud, een turbocompressor
met variabele geometrie en een intercooler. Het meest toonaangevende
verschil tussen de twee varianten zit in de cilinderkop. De 120
pk-uitvoering is voorzien van twee kleppen per cilinder, terwijl de
150 pk-uitvoering vier kleppen per cilinder heeft.
De brandstof komt in de verbrandingskamer onder een druk tot 1600 bar.
Bovendien optimaliseert de multi-injectie techniek het
brandstofverbruik, de uitstoot van uitlaatgassen en raffinement. Een
handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard op beide motoren.
Opel/GM DPF techniek: innovatief filter voor de uitstoot van
dieselmotoren
Een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter, welke geen additief in de
brandstof nodig heeft en die geen nadelen ondervindt van de
conventionele DPF technieken, maakt zijn debuut in de 1.9 CDTi motoren
van de Opel Signum en Opel Vectra modellen. Dankzij een intelligente
regeneratiestrategie blijven prestaties, brandstofverbruik en
CO2-emissies gelijk aan het niveau van motoren zonder dit filter. Het
nabehandelingsysteem, inclusief een pre-katalysator dichtbij de motor
en een oxidatie-katalysator, is ontworpen om alle emissies,
voornamelijk de uitstoot van koolwaterstoffen (HC) en koolmonoxide
(CO), te reduceren. De emissies van stikstofoxide (NOx) worden via
processen in de motor zelfs teruggebracht tot onder de Euro 4-limiet.
Het nieuwe dieselpartikelfilter bestaat uit een honingraatachtige
keramische kern, gemaakt van siliciumcarbid, die geperforeerd is met
microscopische kanaaltjes. De uitlaatgassen stromen door de
kanaalmuren waaraan de deeltjes zich hechten. De deeltjes dienen
regelmatig verbrand te worden om te voorkomen dat de filter een te
hoge tegendruk creëert. Dit wordt gerealiseerd door een specifieke
injectie van brandstof die de uitlaattemperatuur verhoogt tot de
vereiste 600 graden Celsius. Het multi-injectie systeem van de
1.9-liter motor zorgt onder alle condities voor de nodige
flexibiliteit, niet alleen bij maximale belasting (lading), maar ook
wanneer het voertuig wordt gebruikt voor korte ritten, bijvoorbeeld in
de stad of als taxi.
Een ander voordeel van de vooruitstrevende Opel/GM DPF-technieken is
dat regeneratie niet plaatsvindt op regelmatige tijdstippen, maar naar
aanleiding van bestuurdersgedrag van het moment de verbranding van de
gefilterde deeltjes en dus de additionele injectie van brandstof vindt
alleen plaats wanneer de gefilterde deeltjes genoeg tegendruk
produceren in de filter. Het proces verloopt volkomen onopgemerkt en
wordt geregeld via druk- en temperatuursensoren in de DPF-unit. Het
dieselpartikelfilter is optioneel verkrijgbaar voor een meerprijs van
675,=.
AutoRai