Gemeente Dordrecht


---

Uniek Loket Kinderopvang Dordrecht

Carla Franken
De gemeente Dordrecht heeft sinds februari nieuwe huisvesting voor het Loket Kinderopvang. Met de nieuwe huisvesting wil de gemeente de drempel tot het loket minimaliseren. De gemeente was in 2002 de eerste gemeente met een Loket Kinderopvang. De `oude' huisvesting van het loket was ondergebracht in het kantoor van de Sociale Dienst, wat voor sommige ouders en verzorgers een te grote stap was.

Het Loket Kinderopvang is een voorloper op de nieuwe Wet Basisvoorziening Kinderopvang (WBK) die per 1 januari 2005 ingaat. Dit geldt ook voor het doelgroepenbeleid. Dit beleid geeft aan welke speciale groepen ouders of verzorgers kinderopvang krijgen en voor wie de gemeente een bijdrage moet betalen. De gemeente hanteert het doelgroepenbeleid sinds januari 2002, omdat toen alle subsidierelaties met de kinderopvangorganisaties verbroken zijn. Het doelgroepenbeleid van de gemeente Dordrecht komt grotendeels overeen met de doelgroepen die in de WBK vastgesteld gaan worden. Om de mensen die vallen onder deze groep goed te bedienen heeft de gemeente een Loket Kinderopvang in het leven geroepen. Een loket is bij uitstek een instrument om mensen op een goede manier te woord te staan en te voorzien van juiste informatie. In het loket werken de gemeente en de bemiddelingsorganisatie Kintent samen. De gemeente toets en geeft beschikkingen af. De bemiddelingsorganisatie bemiddelt bij de plaatsing en regelt de betaling.

In de nieuwe wet wordt een drietal uitvoeringsvarianten benoemd, waaronder een loket. Vanaf januari 2005 volgen dus zeker meer gemeenten. De gemeente Dordrecht is uitgenodigd voor de bespreking van de resultaten van de pilot invoering `WBK doelgroepenbeleid' van de gemeenten Kampen, Zoetermeer en Maarssen. Adviesbureau BMC voert in opdracht van deze drie gemeenten dit onderzoek uit in het bijzijn van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.