Gemeente Dordrecht
---
Uniek Loket Kinderopvang Dordrecht
Carla Franken
De gemeente Dordrecht heeft sinds februari nieuwe huisvesting voor het
Loket Kinderopvang. Met de nieuwe huisvesting wil de gemeente de
drempel tot het loket minimaliseren. De gemeente was in 2002 de eerste
gemeente met een Loket Kinderopvang. De `oude' huisvesting van het
loket was ondergebracht in het kantoor van de Sociale Dienst, wat voor
sommige ouders en verzorgers een te grote stap was.
Het Loket Kinderopvang is een voorloper op de nieuwe Wet
Basisvoorziening Kinderopvang (WBK) die per 1 januari 2005 ingaat. Dit
geldt ook voor het doelgroepenbeleid. Dit beleid geeft aan welke
speciale groepen ouders of verzorgers kinderopvang krijgen en voor wie
de gemeente een bijdrage moet betalen. De gemeente hanteert het
doelgroepenbeleid sinds januari 2002, omdat toen alle subsidierelaties
met de kinderopvangorganisaties verbroken zijn. Het doelgroepenbeleid
van de gemeente Dordrecht komt grotendeels overeen met de doelgroepen
die in de WBK vastgesteld gaan worden. Om de mensen die vallen onder
deze groep goed te bedienen heeft de gemeente een Loket Kinderopvang
in het leven geroepen. Een loket is bij uitstek een instrument om
mensen op een goede manier te woord te staan en te voorzien van juiste
informatie. In het loket werken de gemeente en de
bemiddelingsorganisatie Kintent samen. De gemeente toets en geeft
beschikkingen af. De bemiddelingsorganisatie bemiddelt bij de
plaatsing en regelt de betaling.
In de nieuwe wet wordt een drietal uitvoeringsvarianten benoemd,
waaronder een loket. Vanaf januari 2005 volgen dus zeker meer
gemeenten. De gemeente Dordrecht is uitgenodigd voor de bespreking van
de resultaten van de pilot invoering `WBK doelgroepenbeleid' van de
gemeenten Kampen, Zoetermeer en Maarssen. Adviesbureau BMC voert in
opdracht van deze drie gemeenten dit onderzoek uit in het bijzijn van
het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten.