Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 27 februari 2004

NRC geeft onjuist en suggestief beeld van jaarcijfers NS

In haar editie van 27 februari 2004 schetst NRC Handelsblad een onjuiste beeld van de financiële resultaten van NS over het jaar 2003. De suggestie dat NS ten onrechte een voorziening toeschrijft aan het segment reizigersvervoer is volstrekt onjuist. Bovendien wekt NRC de indruk dat een bedrijf dat geen verlies lijdt continuïteit heeft. De werkelijkheid is echter dat hiervan pas sprake is als een bedrijf een gezond rendement maakt.

Voor een overzicht van de activiteiten van NS op het gebied van reizigersvervoer, knooppuntontwikkeling- en exploitatie, bouw en overige activiteiten en de rapportage van de financiële resultaten over het jaar 2003 verwijst NS naar het jaarverslag. Dit is te lezen en te downloaden op de website www.ns.nl.

|Noot aan| |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met           |
|de      | |Persvoorlichting NS via telefoonnummer (030) 235 70 70.   |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 387 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail. De inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --