Ingezonden persbericht

Nederland klaar voor Digitaal Patiënten Dossier

ALMERE, 20040227 -- Tweederde van de Nederlandse bevolking zou gebruik maken van een Digitaal Patiënten Dossier als dit een besparing op de ziektekosten zou opleveren. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van Marktonderzoeksbureau Trendview uit Almere onder 1000 inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder.


Medische fouten
Op dit moment worden de verschillende medische dossiers van een patiënt beheerd door meerdere behandelende artsen, zoals huisarts, specialist en tandarts. Gebrekkige communicatie, door bijvoorbeeld het ontbreken van een dossier, tussen zorgverleners is de oorzaak van veel medische fouten. Deze medische fouten resulteren in extra kosten van ongeveer 1,4 miljard euro per jaar. Dit blijkt uit het vorige week gepubliceerde rapport van NICTIZ (Nationaal ICT-Instituut in de Zorg) en NPCF (Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie). De invoering van een centraal Digitaal Patiënten Dossier zou deze medische fouten kunnen voorkomen.

Digitaal Patiënten Dossier
Het Digitaal Patiënten Dossier is een elektronisch systeem, waarbij het complete medische dossier van de patiënt overal ter wereld en op elk gewenst tijdstip is op te vragen. De patiënt is eigenaar van zijn eigen dossier, waardoor het dossier alleen kan worden ingezien door artsen of andere belanghebbenden als de patiënt zelf toestemming geeft. Het dossier wordt beheerd door een onafhankelijke instantie, die ervoor zorgt dat het dossier streng beveiligd is en is alleen in te zien met toestemming van de patiënt zelf. Naast het feit dat medische fouten voorkomen kunnen worden door de continue beschikbaarheid van het digitale dossier kent het Digitaal Patiënten Dossier de volgende voordelen:
* Lagere ziektekosten;
* Geen gevaar op het kwijtraken van het dossier;
* Het dossier hoeft niet verhuisd te worden bij verandering van woonplaats of arts;
* Overal ter wereld beschikbaar, 24 uur per dag;
* Geen verkeerde medicatie door ontbrekende informatie.


Nederlanders positief
Uit het landelijk onderzoek van Trendview (www.trendview.nl) dat in januari 2004 onder 1000 inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder is gehouden, blijkt dat 36% bekend is met het probleem dat het medische dossier verspreid ligt tussen huisarts, ziekenhuis, tandarts en eventueel andere behandelende artsen. Ruim 70% van de respondenten staat positief staat tegenover de oplossing van het Digitaal Patiënten Dossier waardoor het dossier te allen tijde beschikbaar is.

Op de vraag of men daadwerkelijk gebruik zou gaan maken van het Digitaal Patiënten Dossier als dit een maandelijkse besparing van de ziektekosten zou opleveren, blijkt dat 66% van de Nederlanders hier gebruik van te willen maken. Opvallend detail in het onderzoek van Trendview is dat voornamelijk bij jongeren de bereidheid om gebruik te maken van het Digitaal Patiënten Dossier hoog is.

De respondenten die aangeven gebruik te willen maken van het Digitaal Patiënten Dossier blijken als belangrijkste reden de geldbesparing aan te geven. Ook de eerder genoemde voordelen blijken hoog te scoren. De respondenten die geen gebruik willen maken van het Digitaal Patiënten Dossier geven voornamelijk aan dat het "goed is zoals het nu is" en dus geen behoefte hebben aan verandering.




Ingezonden persbericht