Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Verbreding A2 Everdingen-Culemborg gaat van start

De verbreding van de A2 tussen de knooppunten Everdingen en Empel gaat beginnen. Woensdag 3 maart start Rijkswaterstaat met de uitvoering van de werkzaamheden op het 1,3 km lange tracé tussen de aansluitingen Everdingen en Culemborg. Beide rijbanen worden verbreed van twee naar drie rijstroken én worden alvast ingericht op een verbreding tot vier rijstroken. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft in 2000 het tracébesluit genomen voor de verbreding met de derde rijstrook. Vorig najaar heeft zij besloten een ontwerp-tracébesluit voor te bereiden, dat de gelijktijdige aanleg van de vierde rijstrook mogelijk zal maken.

Tussen nu en 2010 zal de A2 tussen de knooppunten Everdingen en Deil en tussen de aansluiting Zaltbommel en knooppunt Empel worden verbreed. De eerste tracés waarop gewerkt wordt, zijn de aansluiting Everdingen-aansluiting Culemborg (vanaf nu tot eind 2005) en knooppunt Everdingen-aansluiting Everdingen (vanaf 2006). Het wegvak Culemborg-Everdingen (richting Utrecht) telde vorig jaar 255 files. De A2 knooppunt Everdingen-aansluiting Everdingen (richting Den Bosch) stond in 2003 bovenaan de Filetop 10 met 156.000 kilometerminuten file (de gemiddelde lengte maal de duur van de files).

Het wegvak Everdingen-Culemborg wordt als eerste aangepakt, omdat hier een belangrijk knelpunt in de A2 ligt: de waterkering Diefdijk. Dwars over de weg zal een nieuwe primaire waterkering worden gebouwd waarbij stalen schuiven boven de weg komen te hangen, die in geval van nood worden neergelaten. Die situatie doet zich voor bij een eventuele overstroming van de Tielerwaard, die het laaggelegen westen van het land bedreigt. De gesloten kering Diefdijk houdt het water dan tegen. De nieuwe waterkering zal worden gebouwd op een breedte van tweemaal vier rijstroken. Ook zal een nieuw viaduct voor het lokale verkeer worden gebouwd.

Verkeersmaatregelen
Het verkeer wordt om de waterkering-in-aanbouw heen geleid. Vanaf maart zijn er twee verlegde, versmalde rijstroken beschikbaar. s Nachts zal geregeld één van de twee rijstroken in elke richting worden afgesloten. Alleen in het weekend van 31 juli op 1 augustus moet de aannemer op de weg aan het werk; dan wordt de A2 in de richting Utrecht afgesloten en wordt het verkeer omgeleid. Vanaf februari 2005 rijdt het verkeer in beide richtingen over drie smalle rijstroken. Van maart 2004 tot eind 2005 geldt tijdens werkuren een maximumsnelheid van 70 km/u, daarbuiten van 90 km/u. Begin 2006 is het eerste stukje van de verbrede A2 tussen Everdingen en Culemborg gereed.

Ontwerp-tracébesluit
De inrichting van een vierde rijstrook wordt opgenomen in een ontwerp-tracébesluit. Dat zal de gevolgen voor de omgeving (bijvoorbeeld geluidhinder en luchtkwaliteit) en de benodigde maatregelen beschrijven. Het ontwerp-tracébesluit verschijnt halverwege dit jaar en wordt dan ter inzage gelegd.

Website: www.a2utrechtdenbosch.nl
Informatienummer voor weggebruikers: 0800-weginfo