Verbreding A2 Everdingen-Culemborg gaat van start
De verbreding van de A2 tussen de knooppunten Everdingen en Empel gaat
beginnen. Woensdag 3 maart start Rijkswaterstaat met de uitvoering van
de werkzaamheden op het 1,3 km lange tracé tussen de aansluitingen
Everdingen en Culemborg. Beide rijbanen worden verbreed van twee naar
drie rijstroken én worden alvast ingericht op een verbreding tot vier
rijstroken. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft in 2000 het
tracébesluit genomen voor de verbreding met de derde rijstrook. Vorig
najaar heeft zij besloten een ontwerp-tracébesluit voor te bereiden,
dat de gelijktijdige aanleg van de vierde rijstrook mogelijk zal
maken.
Tussen nu en 2010 zal de A2 tussen de knooppunten Everdingen en Deil
en tussen de aansluiting Zaltbommel en knooppunt Empel worden
verbreed. De eerste tracés waarop gewerkt wordt, zijn de aansluiting
Everdingen-aansluiting Culemborg (vanaf nu tot eind 2005) en knooppunt
Everdingen-aansluiting Everdingen (vanaf 2006).
Het wegvak Culemborg-Everdingen (richting Utrecht) telde vorig jaar
255 files. De A2 knooppunt Everdingen-aansluiting Everdingen (richting
Den Bosch) stond in 2003 bovenaan de Filetop 10 met 156.000
kilometerminuten file (de gemiddelde lengte maal de duur van de
files).
Het wegvak Everdingen-Culemborg wordt als eerste aangepakt, omdat hier
een belangrijk knelpunt in de A2 ligt: de waterkering Diefdijk. Dwars
over de weg zal een nieuwe primaire waterkering worden gebouwd waarbij
stalen schuiven boven de weg komen te hangen, die in geval van nood
worden neergelaten. Die situatie doet zich voor bij een eventuele
overstroming van de Tielerwaard, die het laaggelegen westen van het
land bedreigt. De gesloten kering Diefdijk houdt het water dan tegen.
De nieuwe waterkering zal worden gebouwd op een breedte van tweemaal
vier rijstroken. Ook zal een nieuw viaduct voor het lokale verkeer
worden gebouwd.
Verkeersmaatregelen
Het verkeer wordt om de waterkering-in-aanbouw heen geleid. Vanaf
maart zijn er twee verlegde, versmalde rijstroken beschikbaar. s
Nachts zal geregeld één van de twee rijstroken in elke richting worden
afgesloten. Alleen in het weekend van 31 juli op 1 augustus moet de
aannemer op de weg aan het werk; dan wordt de A2 in de richting
Utrecht afgesloten en wordt het verkeer omgeleid. Vanaf februari 2005
rijdt het verkeer in beide richtingen over drie smalle rijstroken. Van
maart 2004 tot eind 2005 geldt tijdens werkuren een maximumsnelheid
van 70 km/u, daarbuiten van 90 km/u. Begin 2006 is het eerste stukje
van de verbrede A2 tussen Everdingen en Culemborg gereed.
Ontwerp-tracébesluit
De inrichting van een vierde rijstrook wordt opgenomen in een
ontwerp-tracébesluit. Dat zal de gevolgen voor de omgeving
(bijvoorbeeld geluidhinder en luchtkwaliteit) en de benodigde
maatregelen beschrijven. Het ontwerp-tracébesluit verschijnt
halverwege dit jaar en wordt dan ter inzage gelegd.
Website: www.a2utrechtdenbosch.nl
Informatienummer voor weggebruikers: 0800-weginfo
Ministerie van Verkeer en Waterstaat