Gemeente Capelle a/d IJssel

Resultaten opsporing bijstandsfraude 2003

Een groep mensen in Capelle aan den IJssel heeft recht op een (bijstands)uitkering van de gemeente. Zij kunnen door omstandigheden (tijdelijk) zelf niet of onvoldoende in hun eigen levensonderhoud voorzien. De gemeente heeft echter ook de taak te controleren of de uitkeringen terecht worden verstrekt. Daarom voeren medewerkers van Sociale Zaken regelmatig controles uit. Dit past binnen het beleid van de overheid om fraude met bijstandsuitkeringen zo vroeg mogelijk te ontdekken en streng aan te pakken. Dat is nodig, want het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld.

Stabiel
In 2003 heeft de sociale recherche van Sociale Zaken in totaal 128 gevallen van uitkeringsfraude opgespoord. In 107 gevallen was de betrokkene aan het werk gegaan zonder dit aan Sociale Zaken door te geven. In de overige gevallen had de klant voor Sociale Zaken verzwegen te gaan samenwonen, in detentie te verblijven, niet meer in Capelle aan den IJssel te wonen of een vermogen te hebben ontvangen. Uit de onderzoeken is gebleken dat de gemeente het afgelopen jaar voor 250.000,- ten onrechte aan uitkeringen heeft verstrekt. In vergelijking met 2002 is het aantal opgespoorde fraudegevallen in 2003 min of meer stabiel gebleven. In 2002 kwamen 122 gevallen van fraude aan het licht. Het totaal achterhaalde fraudebedrag bedroeg toen 228.680,- .

Maatregelen
In alle gevallen worden de ten onrechte uitbetaalde bedragen geheel van de betrokkenen teruggevorderd. Daarnaast heeft Sociale Zaken bij 94 personen besloten om een boete op te leggen. In 14 gevallen werd een proces-verbaal opgemaakt, zodat de betreffende personen zich voor de rechter moeten verantwoorden. In totaal werden 20 uitkeringen beëindigd.

Informatieplicht
Sociale Zaken heeft verder in 2003 bij 59 klanten geconstateerd dat zij de voorschriften van de zogenaamde informatieplicht overtraden. Iedereen die een uitkering ontvangt, is namelijk verplicht wijzigingen in de financiële en persoonlijke situatie tijdig door te geven aan Sociale Zaken. Bij de overtredingen ging het vooral om het niet inleveren van het maandelijkse verantwoordingsformulier, of het niet reageren op een uitnodiging voor een gesprek bij Sociale Zaken. Omdat deze personen niet reageerden op het verzoek om alsnog aan hun verplichtingen te voldoen, stelde Sociale Zaken bij hen een onderzoek in. Naar aanleiding van deze onderzoeken werd in de meeste gevallen de uitkering beëindigd en daarnaast een boete opgelegd. Voorzover sprake was van een ten onrechte uitbetaalde uitkering, heeft Sociale Zaken deze teruggevorderd.

Intensievere aanpak fraude
De gemeente Capelle aan den IJssel bereidt momenteel nieuw beleid voor om fraude met uitkeringen te voorkomen en te bestrijden. Het nieuwe beleid betekent aan de ene kant het gerichter uitvoeren van controles en streng optreden bij overtreding van de regels en voorschriften. Aan de andere kant zal meer aandacht worden geschonken aan preventie, oftewel het voorkomen van fraude. Goede voorlichting over de rechten en plichten die bij een uitkering horen speelt hierbij een belangrijke rol. De intensievere aanpak van uitkeringsfraude sluit tevens aan bij de uitgangspunten van de Wet werk en bijstand die op 1 januari 2004 in werking is getreden. Belangrijk onderdeel van deze wet is het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de bijstand.