GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie 3 maart 2004 11:58
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

GroenLinks wil geen Rijksbijdrage voor kostbare spoorverhoging Houten

( 3 maart 2004)

Kamervraag
Schriftelijke vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de extra spoorverhoging in Houten


1. Kent u de opvatting van de gemeente Houten dat ProRail 12 miljoen euro bijdraagt aan de extra spoorverhoging in Houten, te weten een extra verhoging van het spoor met 1 meter, bovenop de verhoging die reeds in het kader van Randstadspoor is afgesproken?


2. Hoe verhoudt zich dit tot uw eerdere antwoord op vragen van de zijde van de Kamer dat de extra spoorverhoging geheel door de gemeente wordt betaald?


3. Is dit bedrag van 12 miljoen euro beschikt aan ProRail, of is er ruimte voor gereserveerd in uw begroting of in het MIT? Zo ja, waar en binnen welk budget? Wanneer is hiertoe het besluit genomen en waarom is dit niet aan de Kamer gemeld?


4. Indien dit bedrag niet door u aan ProRail beschikt is dan wel er geen reservering is in uw begroting of in het MIT, is ProRail dan bevoegd om met de gemeente Houten afspraken te maken over een bijdrage aan dit project? Zo nee, hoe verklaart u dan dat er kennelijk wel een dergelijke afspraak bestaat?


5. Bent u bereid zonodig ProRail terug te fluiten, aangezien de extra spoorverhoging zeer kostbaar is, er druk staat op het Randstadspoorbudget als geheel, de extra spoorverhoging geen wezenlijke bijdrage levert aan de kwaliteit van het spoorvervoer in de regio Utrecht en derhalve zeker niet in aanmerking dient te komen voor een rijksbijdrage? Zo nee, waarom niet?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -