Politie IJsselland


Politie IJsselland temperatuurt regelmatig eigen badwater


Kwaliteitsthermometer voor betere dienstverlening


Ieder jaar voert Politieregio IJsselland een onderzoek uit naar de kwaliteit van haar dienstverlening. Zij doet dit met de zogenaamde Kwaliteitsthermometer. Deze Kwaliteitsthermometer, die overigens in nog ongeveer 12 andere korpsen in Nederland wordt gebruikt, is een schriftelijke enquête die steekproefsgewijs wordt gehouden onder mensen die daadwerkelijk zelf contact hebben gehad met de politie in dat jaar. Het gaat dan om bijvoorbeeld slachtoffers, melders, getuigen en andere betrokkenen, met uitzondering van verdachten. Ook in 2003 werd deze Kwaliteitsthermometer weer uitgevoerd.

Over het jaar verspreid worden er per team (IJsselland kent 13 teams) ongeveer 300 personen aangeschreven, met de bedoeling hier tenminste 100 ingevulde enquêtes van terug te ontvangen. Uit de resultaten van deze enquête komen een aantal kwaliteitsaspecten naar voren, waar de politie concreet mee aan de slag kan. Te denken valt aan correctheid, opvangwijze, deskundigheid, informatieverstrekking, nakomen van afspraken et cetera.

Zo kwam er bijvoorbeeld uit dat men een grote behoefte heeft aan informatieverstrekking en aan service. Onder andere door deze signalen, heeft de politie bijvoorbeeld haar digitale dienstverlening geoptimaliseerd: er is een vernieuwde website de lucht ingegaan met veel algemene informatie, in IJsselland is er de mogelijkheid om via internet aangifte te doen 24 uur per dag en het is mogelijk om rechtstreeks contact op te nemen met de wijkagent door o.a. de mailfunctie op de website.

Ook werden er bijvoorbeeld verkeers- en/of snelheidscontroles uitgevoerd op bepaalde plaatsen. Dit naar aanleiding van duidelijke signalen van burgers dat er zich op specifieke plekken, in bepaalde wijken, onveilige verkeerssituaties voordoen, doordat er bijvoorbeeld te hard wordt gereden. De politie springt op deze signalen direct in met bijvoorbeeld de genoemde controles. Daarmee is de Kwaliteitsthermometer beslist niet alleen een 'droge' inventarisatie van feiten.

Politie IJsselland houdt dit onderzoek, omdat zij informatie van en naar en communicatie met haar klanten belangrijke items vindt. Punten waarop (nog) niet voldoende wordt gescoord, worden opgepakt, o.a. in zogenaamde 'verbeterteams' of in gesprekken met teamchefs, waaruit weer concrete acties volgen.

---




Politie IJsselland