Groen!

P E R S M E D E D E L I N G
G r o e n ! V l a a m s p a r l e m e n t

Brussel 3 maart 2004

Groen!: Regionale Vlaamse spoorlijnen JA, blinde liberalisering NEE

Groen! wil een beperkte regionalisering van het spoor, zoals voorgesteld door VLD-voorzitter Sterckx, steunen. Maar dan wel onder een aantal duidelijke voorwaarden.

Het idee om de Lijn ook regionale spoorlijnen te laten exploiteren, is niet nieuw. Het is in de commissie openbare werken van het Vlaams parlement al vaak aan bod gekomen. Op deze manier kan de dynamiek die er ongetwijfeld is bij de Lijn versterkt worden en kan aan de hand van lokale noden en liefst in overleg met locale besturen, bekeken worden welke investering het beste is om te zorgen voor basismobiliteit voor de reizigers en een alternatief voor de auto: bus- of tramlijnen, lightrailverbindingen of een lokale spoorverbinding. Zo zou bv. het ambitieuze Pegasus-plan van de Lijn dat voorziet in een forse verhoging van het aanbod aan openbaar vervoer in de zgn. Vlaamse Ruit (driehoek Antwerpen-Gent-Brussel) absoluut gebaat zijn bij een uitbreiding naar regionale spoorverbindingen.

De Groenen verbinden aan hun steun wel twee duidelijke voorwaarden:


1. Als er spoorlijnen worden overgeheveld, moeten er ook meer financiële middelen worden overgeheveld. Men kan de bestaande impasse rond de 60/40-verdeelsleutel inzake spoor op federaal niveau, niet omzeilen, door een hele reeks spoorlijnen naar de gewesten te versassen. Met het gevolg dat Vlaanderen alles zelf moet gaan betalen. Op dit moment is het compleet onduidelijk welk lot de pre-fianciering van spoorprojecten op termijn beschoren is. Onlangs nog circuleerde het gerucht dat de Vlaamse regering hiervoor geen geld in kas heeft. Dit jaar in elk geval is er geen Vlaamse euro voorzien om spoorinvesteringen in Vlaanderen te bespoedigen. Alles is doorgeschoven naar de volgende Vlaamse regering. Of die hiervoor het geld zal vinden is nog maar de vraag. Temeer daar er ook steeds meer vragen gesteld worden over de schuldopbouw bij de Lijn zelf.


2. Een (beperkte) regionalisering kan voor Groen! nooit leiden tot een blinde liberalisering. Openbaar vervoer is en blijft voor Groen! een openbare taak. Dat een aantal lijnen kunnen verpacht worden, zoals nu reeds gebeurd voor bussen van de Lijn, is geen probleem. Maar het geheel van de dienstverlening moet in samenspraak met de federale en /of Vlaamse overheid vastgelegd worden. Een aparte beheersovereenkomst tussen het Vlaams gewest en de NMBS is daartoe een mogelijkheid.

Johan Malcorps, Vlaams volksvertegenwoordiger

---
Meer informatie:
Groen!-fractie, Vlaams Parlement, 1011 Brussel
Tel. 02 552 42 13 fax: 02 552 44 31
e-mail: vl.parlm@groen.be