Partij van de Arbeid


Den Haag, 3 maart 2004


PvdA-kamerlid Dijksma voorzichtig positief over ommezwaai Peijs


PvdA Tweede-Kamerlid Sharon Dijksma is voorzichtig positief over het bericht dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat eindelijk zwicht onder de druk van de Kamer en het puntenrijbewijs wil invoeren. Maar de duivel zit in de details aldus Dijksma. De uitwerking moet er nog komen.


Dijksma: De kans is aanwezig dat het plan van de CDA-fractie, waar minister Peijs ineens positief op reageert, een plan blijft, zonder wettelijke verankering. Enige scepsis is geboden: tot nu toe was de minister negatief over het puntensysteem. Minister Peijs weigerde het puntenrijbewijs in te voeren, omdat, volgens de bewindsvrouw, het puntensysteem geen effect sorteert op verkeersveiligheid en een administratieve rompslomp oplevert.


Dijksma wil dan ook doorgaan met een eigen wetsvoorstel. Om druk op de ketel te houden , aldus het PvdA-kamerlid. We kennen alleen nog de hoofdlijnen van het CDA-plan, dat een uitbreiding van het beginnersrijbewijs lijkt in te houden. Dat is niet genoeg. Dijksma hoopt de CDA-minister en de CDA- fractie te bewegen het Duitse systeem in hoofdlijnen over te nemen. Dijksma: Met de CDA-fractie wil ik graag samenwerken om tot een breed voorstel te komen.


Dijksma wil dat er, net als in Duitsland het geval is, een aantal andere belangrijke overtredingen onder het puntensysteem vallen, zoals geen voorrang verlenen, en niet handsfree bellen. Daarnaast moeten de overtredingen qua puntengewicht verschillend worden behandeld. Door rood licht rijden is natuurlijk iets anders dan na dodelijk ongeval doorrijden , zegt het PvdA-kamerlid. Eveneens in navolging van het Duitse puntensysteem wil Dijksma dat er positieve prikkels worden ingebouwd, zoals het volgen van een cursus om op die manier punten kwijt te raken. Dat alles kan, volgens haar, het beste wettelijk worden verankerd door middel van een klein wetamendement en een nog nader uit te werken algemene maatregel van bestuur (AMvB), die veel aspecten van het Duitse puntensysteem overneemt. Maar niet alle aspecten , waarschuwt Dijksma. Enig maatwerk is toch wel nodig.


Dijksma hoopt dus alsnog snel resultaat te zien en is blij dat de CDA-minister zich niet meer beroept op administratieve bezwaren. Het gaat om verkeersveiligheid. De minister ziet dat blijkbaar ook. In Duitsland is er niet eens discussie over vermeende bureaucratie bij het registreren van punten. Flensburg is een begrip, en wordt gezien, zo blijkt uit hun eigen onderzoek, als een systeem om het verkeer te verbeteren en veiliger te maken.