Ingezonden persbericht


Eerste resultaten ikwilglasvezel.nl boven verwachting Binnen een week 3000 aanmeldingen

Eindhoven, 3 maart 2004 - De Nederlandse consument lijkt wel degelijk serieuze interesse te hebben in een supersnelle internetaansluiting via glasvezel (10 Mb/s symmetrisch). Dat is de eerste voorzichtige conclusie uit de behoeftepeiling via www.ikwilglasvezel.nl. In minder dan een week na de lancering op 21 februari, hebben ruim 3.000 Nederlanders zich geregistreerd op deze site en deze registratie bevestigd.

Ruim 98% van de respondenten heeft bovendien antwoord gegeven op de vraag wat zij een reëel maandbedrag zouden vinden voor een glasvezelaansluiting. Op het moment van de 3.000e registratie was het gemiddeld ingevulde bedrag zo'n 55 euro per maand.

Hoewel het initiatief voor www.ikwilglasvezel.nl is genomen door Kenniswijk BV, kan iedereen in Nederland zich hier registreren. Opvallend is dan ook dat meteen al ruim 70 procent van de respondenten buiten het Kenniswijk-gebied (delen van Eindhoven, Helmond en Nuenen) blijkt te wonen. Dit onderschrijft de bedoeling dat deze online glasvezel-behoeftepeiling bruikbare gegevens gaat opleveren voor heel Nederland.

Het initiatief wordt ondersteund door tientallen bedrijven en instellingen. Deze grootschalige behoeftepeiling naar glasvezelaansluitingen maakt de meest gestelde vraag van Kenniswijk-bewoners: "wanneer krijgen wij glas?" beter inzichtelijk. Kenniswijk BV legt de statistische resultaten van de peiling voor aan relevante marktpartijen die overwegen te investeren in een glasvezelinfrastructuur. Voor hen wordt het daarmee makkelijker te bepalen in welke buurt of wijk die investering het meest interessant zal zijn.

Einde persbericht

Persinformatie
Kenniswijk BV
Sylvia Veereschild
Telefoon (040) 237 96 00
Fax (040) 237 96 01
E-mail sylvia.veereschild@kenniswijk.nl

Over Kenniswijk BV
Kenniswijk BV coördineert en faciliteert een professionele en realistische experimenteeromgeving - de Kenniswijk-markt - voor innovatieve diensten en infrastructuren op het gebied van (breedband)internet en (mobiele) communicatie. Circa 47.500 huishoudens in Eindhoven, Helmond en Nuenen kunnen dankzij Kenniswijk eerder dan de rest van Nederland gebruikmaken van deze innovaties. Bedrijven worden onder meer met subsidies gestimuleerd in het ontwikkelen van nieuwe diensten en hebben de mogelijkheid deze direct te toetsen in de Kenniswijk-markt. Tevens worden aanbieders van infrastructuur gestimuleerd om breedbandinternet aan te leggen in de Kenniswijk-markt. Dit wordt aantrekkelijk gemaakt door de aanwezigheid van een breedbandsubsidieregeling voor consumenten. Daarnaast speelt Kenniswijk een belangrijke rol in het verrichten van onderzoek naar de sociale en economische effecten van ICT. Kenniswijk is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. De uitvoering is in handen van Kenniswijk BV, waarin publieke en private partijen aandeelhouder zijn.


---- --