Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
woensdag 3 maart 2004
Gebruikers springen mee op de trein van sterckx
Gent, 03/03/2004 -Dirk Sterckx, VLD-voorzitter, pleit vandaag voor
treinen van De Lijn op de sporen van de NMBS. De Bond van Trein-, Tram
en Busgebruikers (BTTB vzw) wil ook meer bevoegdheden voor Vlaanderen
over het spoor. De BTTB verwijst daarbij naar een van de eisen in haar
memorandum voor de regionale verkiezingen.
Vlaanderen is momenteel bevoegd voor het stads- en streekvervoer. De
Vlaamse Vervoersmaatschappij (VVM), De Lijn, beheert en exploiteert de
bussen en de trams in Vlaanderen, deels via een systeem van
onderaanneming. De Lijn kan momenteel geen gebruik maken van de
federale spoorinfrastructuur. Maar daar kan verandering in komen door
de opsplitsing van de NMBS en de mogelijkheid om derde operatoren op
het spoornet te laten rijden.
De regionale trein (L-trein) is op streekschaal de ruggengraat van het
openbaar vervoer. De trein is op die verbindingen vaak de snelste en
de meest comfortabele vervoerswijze.
Zeker nu de NMBS aan het besparen is en desinteresse toont in hun
L-treinaanbod moet volgens de BTTB ernstig nagedacht worden over de
bevoegdheidsverdeling inzake het organiseren van regionale
treindiensten. Als Vlaanderen meer bevoegdheid krijgt over de
regionale spoordiensten ontstaan heel wat nieuwe kansen om moderne
stoptreindiensten uit te bouwen in het Vlaamse Gewest: de frequentie
van de stoptreinen kan verhoogd worden, parallelle buslijnen kunnen
door frequente stoptreinen vervangen worden en er kan degelijk
voorstadsverkeer tot stand gebracht worden. Logischerwijze gaat meer
bevoegdheid ook gepaard met een overheveling van federale middelen
voor regionale treindiensten.
En daareboven ontstaat hiermee dè gelegenheid om een verregaande
tariefintegratie uit te werken tussen De Lijn en de NMBS.
De BTTB schuift dit thema naar voor als een van de speerpunten in haar
memorandum voor de Vlaamse verkiezingen. Dit memorandum is te
raadplegen door hier te klikken.
Informatie: BTTB vzw, 09 224 35 90
terug
GEBRUIKERS SPRINGEN MEE OP DE TREIN VAN STERCKX