Nederlands Uitgeversverbond

Standpunt overheid SPAM

Begin deze maand heeft de minister van Economische Zaken duidelijkheid verschaft over het overheidsstandpunt met betrekking tot spam, ofwel de ongevraagde reclame per e-mail. Met de e-Privacyrichtlijn startte Europa enkele jaren geleden een offensief tegen deze vorm van direct marketing. Lidstaten kregen anderhalf jaar de tijd om zich de richtlijn eigen te maken. De richtlijn gaat in beginsel uit van een opt-in systeem, maar laat onder voorwaarden ruimte voor ongevraagde e-mails. Opt-in houdt in dat het bedrijven en instellingen is verboden om ongevraagde reclameboodschappen te zenden, tenzij de geadresseerde daarvoor voorafgaand toestemming heeft gegeven. De belangrijkste voorwaarde die de richtlijn stelt, om zonder de genoemde voorafgaande toestemming per e-mail reclame te zenden, is dat de geadresseerde een bestaande klant van de verzender is. In Nederland zal de richtlijn worden ingevoerd door aanpassing van de Telecommunicatiewet en het Burgerlijk Wetboek. Hierin zal de beperkte vorm van opt-out (het toelaten van het verzenden van ongewenste reclame totdat de geadresseerde aangeeft er geen prijs op te stellen) een plaats krijgen. Daarmee is in wezen een systeem van Soft Opt-in geïntroduceerd. Andere voorwaarden voor het verzenden van ongevraagde reclame zijn, dat de contactgegevens slechts mogen worden gebruikt voor het aan de man brengen van de eigen producten of diensten, dat het moet gaan om reclame voor gelijkaardige producten of diensten die de verzender reeds heeft verkocht aan de klant en dat de klant bij elk e-mailbericht de gelegenheid krijgt zich te verzetten tegen het gebruik van zijn e-mailadres. Conform de richtlijn mag direct marketing per e-mail niet anoniem zijn. De identiteit van de verzender moet te allen tijde bekend zijn. Voor Nederland betekent deze vorm van implementatie van de richtlijn een behoorlijke verandering. Immers, voorheen werd min of meer uitgegaan van een opt-out-situatie. Lange tijd was het onduidelijk aan welk beleid de overheid de voorkeur zou geven, maar nu is er een helder en principieel onderscheid gemaakt tussen enerzijds de overwegend uit het buitenland afkomstige en door weinigen gewenste bulkmail en anderzijds de gewenste direct marketing e-mail van reguliere Nederlandse bedrijven, waarmee al een relatie bestaat.
De minister heeft aangekondigd actief voorlichting te gaan geven aan het bedrijfsleven over de regels voor het verzenden van commerciële e-mail. De DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association), de opvolger van de DMSA, is zeer ingenomen met de beleidsvisie op e-mailreclame van het ministerie van Economische Zaken.
De OPTA, de toezichthouder op de telecommunicatiesector, is belast met het toezicht op de nieuwe regels. De OPTA kan bestuurlijke boetes opleggen met een maximum van 450.000 euro.