Gemeente Dordrecht


Definitieve plaatsing pollers

Het college heeft dinsdag 2 maart jl. ingestemd met de definitieve plaatsing van de pollers. Het gaat om de laatste wijziging op het verkeersplan binnenstad. Het voorbereiden van de voorstellen heeft veel tijd gevergd. Belanghebbenden konden bezwaar indienen tegen een aantal van de wijzigingen. Daarnaast liep de technische voorbereiding, die grondig is uitgevoerd. Voor de herinrichting is nieuw krediet noodzakelijk Eerst een kort overzicht van een aantal aspecten betreffende het verkeersplan.

De pollers en toebehoren als intercompalen, vaste palen en bedieningskasten zijn in oktober/november 2002 onder grote tijdsdruk geplaatst. In het voorstel van het college gaat het met name om: het vervangen van de hoge verkeerslichten bij pollers door lage, het herschikken van het straatmeubilair bij de pollers, het verplaatsen van enkele pollerbedieningskasten, het plaatsen van nieuwe pollers en de herbestrating. Het college van B&W vraagt de raad nu om in te ! stemmen met de herinrichting en hi ervoor een krediet van ¤ 547.000,- beschikbaar te stellen.

Al ingevoerd
Wijzigen venstertijden met het invoeren van venstertijden op zaterdag tussen 7:00 uur en 11:00 uur en op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag vervroegen van 18:00 uur naar 17:00 uur. De pollers Visstraat en Kolfstraat gaan gedurende de venstertijden omlaag (Kolfstraat niet tijdens markturen). De bewoners en bedrijven in de Grotekerksbuurt/Vleeshouwerstraat/ Groenmarkt en van de Nieuwstraat/Hofstraat/Hof kregen 24 uurs toegangspassen, die toegang geven tot de pollers Grotekerksbuurt en Wijnstraat, respectievelijk de Nieuwstraat. Er is onderzoek toegezegd naar doorstromingsmogelijkheden op de kruising Prinsenstraat en Spuiboulevard. Uit onderzoek van de vakgroep Verkeer is tot op heden gebleken dat de wachtrijen in de Prinsenstraat niet zodanig lang zijn dat er aanleiding is het kruispunt aan te passen.

Parkeren
Ten aanzie! n van het parkeren besloot het col lege een jaar geleden:
* Twee taxistandplaatsen aan te leggen op de Groenmarkt, nabij Scheffersplein
* Maximale parkeerduur op Grote Markt te verruimen van 1 naar 2 uur. Op korte termijn komt er een voorstel voor onbeperkte parkeerduur.
* Kortparkeerplaatsen op de Grote Markt te handhaven
* Parkeergarage Veemarkt ging naar 24 uurs openstelling.
* Meer bekendheid geven aan lage avondtarieven van gemeentelijke parkeergarages
* Meer bekendheid geven aan het bestaan van de 5 uurs parkeerkaarten, de dagkaarten, de PIAF's en de 24-uurs openstelling van de parkeergarages Veemarkt en Spuihaven. Nog in te voeren
De poller (knips) op de Roobrug en in de Houttuinen verdwijnen. Er komen nu knips in Schrijverstraat (hoek Wijnstraat) en op de Grote Markt (hoek Aardappelmarkt). Een beperkt aantal marktwagens toestemming geven om via de poller Nieuwstraat aan en af te rijden is nog niet ingevoerd, omdat nog onderzoe! k naar trillings- en geluidhinder van marktwagens loopt. Verder worden de hoge verkeerslichten bij pollers vervangen door lage verkeerslichten en enkele schakelkasten verplaatst. Waar nodig wordt straatmeubilair en straatmeubilair herschikt en zal worden herbestraat.

Schadeclaims en bezwaarschriften
Het college van B&W heeft het onderzoek naar de schadeverzoeken in handen gegeven van de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken. Op de wijzigingen van 25 februari 2003 zijn tal van bezwaarschriften ingediend. In november/december 2003 hebben alle bezwaarmakers een beslissing op bezwaar ontvangen.

Lengtebeperking
In het tweede kwartaal 2003 is een belangrijk onderdeel van het bevoorradingsprofiel voor de binnenstad gereed gekomenot lengtebeperking in de binnenstad doen.erzoek doen bij de leveranciers en dan zijn er voldoende gegevens om een bevoorrading. De resultaten hiervan worden besproken met de Vereniging van en voor verladers (EVO) en daarmee zijn er v! oldoende gegevens om een voorstel voor lengtebeperking van bevoorradingsverkeer op te stellen. Na afstemming met ondernemers en EVO zal het college in het tweede kwartaal 2004 een besluit nemen.

Communicatie
In de tweede helft van november is in de Drechtsteden de folder Bereikbaarheid en Parkeren verspreid. De folder is in overleg met vertegenwoordigers van binnen-stadsondernemers opgesteld en legt o.a. uit op welke manieren de binnenstad bereikbaar is en waar geparkeerd kan worden. Ook is in regionale huis-aan-huisbladen geadverteerd. Bewoners en bedrijven in het historische deel van de Dordtse binnenstad hebben naast de folder toen ook een brief ontvangen over de stand van zaken verkeersplan binnenstad. De gemeente blijft communiceren over de bereikbaarheid van de binnenstad!

Herinrichting van de pollerlokaties
Nu de inspraak- en bezwaarperiode vrijwel geheel is afgerond en duidelijk is wat er bij elke poller gewijzigd moet is aanvullend krediet n! odig om de wijzigingen uit te voer en en de lokaties aan te kunnen pakken. Er is ook voor gekozen de wijzigingen zoveel mogelijk in één periode uit te voeren. Praktisch en financieel is dit voordeliger. Het Waterschap geeft nooit toestemming om tijdens het stormseizoen (van 1 oktober tot 1 april) werkzaamheden uit te voeren. Dit betekent onder meer dat het verplaatsen van de schakelkasten bij de pollers Voorstraat/Prinsenstraat en de Voorstraat/ Steegoversloot pas na 1 april 2004 kan worden uitgevoerd. Het college gaat er vanuit dat de werkzaamheden komende zomer 2004 worden uitgevoerd.

Evaluatie
Het college van B&W heeft eerder al besloten de evaluatie van het verkeersplan uit te stellen tot 6 maanden na het verplaatsen van de knips; de evaluatie start dus op z'n vroegst in de winter van 2004 ­ 2005.