LEI

persbericht / nr. 1766

3-maart-2004

Perspectief voor Milieukeur varkensvlees

Het Milieukeur varkensvlees bedient nu nog maar een klein gedeelte van de markt, maar kan in de toekomst uitgroeien tot een duurzaam concept dat aan een brede marktvraag voldoet. Dat concluderen onderzoekers van Wageningen UR en de Erasmus Universiteit in een studie die is uitgevoerd in opdracht van de Stichting Agro Keten Kennis (AKK). Het milieukeur zal daarbij vooral een functie vervullen tussen de bedrijven binnen de keten; naar de consument toe zal het merk 'De Hoeve varkensvlees' centraal moeten staan

'De Hoeve B.V.', opgericht door varkenshouder Hans Verhoeven en door Mark van den Eijnden, is initiatiefnemer van een milieukeur voor varkensvlees. Onder de paraplu van de Stichting AKK is dit initiatief uitgewerkt in een zogenaamd co-innovatieproject, dat in 1999 werd gestart en waarin naast de Hoeve ook het LEI, Wageningen Universiteit en de Erasmus Universiteit deelnamen.

Uit het project komt naar voren dat de kostprijs van milieukeurvarkensvlees niet veel hoger ligt dan van het gangbare product. Door een efficiënte inrichting in de keten hoeft aan de consument geen extra prijs in rekening te worden gebracht, terwijl toch garanties op het gebied van milieuwinst en productkwaliteit worden geboden. Deze garanties sluiten nauw aan op de specificaties voor vleeskwaliteit die de Keurslagers hanteren.

Voor de organisatie van een keten voor milieukeurvarkensvlees is het niet nodig dat bestaande handelsrelaties worden doorbroken. 'De Hoeve' streeft niet naar de regie over een zo groot mogelijk deel van de keten, maar spreekt deelnemende partijen aan op hun specifieke vakkennis en ondernemerschap. Het concept van milieukeurvlees zal op grond van de ervaringen in de praktijk worden aangepast op onderdelen waar dit nodig blijkt; dat is de beste manier om een innovatief concept efficiënt in de markt te zetten.

De verdere ontwikkeling is in de eerste plaats gericht op verbreding van de afzet binnen het keurslagerskanaal en op verdieping in de richting van dierwelzijn, de voederschakel en ammoniakreductie. Om het product volledig tot waarde te brengen is vervolgens op termijn een verdere verbreding nodig naar andere afzetkanalen, zoals grootverbruikers, horeca en regionale supermarkten.
---

Milieukeur varkensvlees de keten door. Het rapport bestellen 'rapport
1.04.02'.