persbericht / nr. 1766
3-maart-2004
Perspectief voor Milieukeur varkensvlees
Het Milieukeur varkensvlees bedient nu nog maar een klein gedeelte van
de markt, maar kan in de toekomst uitgroeien tot een duurzaam concept
dat aan een brede marktvraag voldoet. Dat concluderen onderzoekers van
Wageningen UR en de Erasmus Universiteit in een studie die is
uitgevoerd in opdracht van de Stichting Agro Keten Kennis (AKK). Het
milieukeur zal daarbij vooral een functie vervullen tussen de
bedrijven binnen de keten; naar de consument toe zal het merk 'De
Hoeve varkensvlees' centraal moeten staan
'De Hoeve B.V.', opgericht door varkenshouder Hans Verhoeven en door
Mark van den Eijnden, is initiatiefnemer van een milieukeur voor
varkensvlees. Onder de paraplu van de Stichting AKK is dit initiatief
uitgewerkt in een zogenaamd co-innovatieproject, dat in 1999 werd
gestart en waarin naast de Hoeve ook het LEI, Wageningen Universiteit
en de Erasmus Universiteit deelnamen.
Uit het project komt naar voren dat de kostprijs van
milieukeurvarkensvlees niet veel hoger ligt dan van het gangbare
product. Door een efficiënte inrichting in de keten hoeft aan de
consument geen extra prijs in rekening te worden gebracht, terwijl
toch garanties op het gebied van milieuwinst en productkwaliteit
worden geboden. Deze garanties sluiten nauw aan op de specificaties
voor vleeskwaliteit die de Keurslagers hanteren.
Voor de organisatie van een keten voor milieukeurvarkensvlees is het
niet nodig dat bestaande handelsrelaties worden doorbroken. 'De Hoeve'
streeft niet naar de regie over een zo groot mogelijk deel van de
keten, maar spreekt deelnemende partijen aan op hun specifieke
vakkennis en ondernemerschap. Het concept van milieukeurvlees zal op
grond van de ervaringen in de praktijk worden aangepast op onderdelen
waar dit nodig blijkt; dat is de beste manier om een innovatief
concept efficiënt in de markt te zetten.
De verdere ontwikkeling is in de eerste plaats gericht op verbreding
van de afzet binnen het keurslagerskanaal en op verdieping in de
richting van dierwelzijn, de voederschakel en ammoniakreductie. Om het
product volledig tot waarde te brengen is vervolgens op termijn een
verdere verbreding nodig naar andere afzetkanalen, zoals
grootverbruikers, horeca en regionale supermarkten.
---
Milieukeur varkensvlees de keten door. Het rapport bestellen 'rapport
1.04.02'.
LEI