TRENDBOX BV
Doorbraak ouderen op internet
Doorbraak ouderen op internet
Een kwart van de 65-plussers is wekelijks op internet te vinden. Dit
blijkt uit de Internetmonitor, een onderzoek dat sinds 1995 door
Trendbox wordt uitgevoerd. In de meest recente meting van februari
2004 zijn n=1.001 Nederlanders van 16 jaar en ouder ondervraagd over
het gebruik van internet.
Nog maar een jaar geleden begaf 13% van de 65-plussers zich minimaal
één keer per week op internet. In 2004 is dat opgelopen tot 25%.
Hoewel een grote groep ouderen (nog) niet op internet te vinden is,
kan begin 2004 gesteld worden dat de digitale doorbraak van de oudere
Nederlander een feit is. Jongeren, die internet al veel eerder ontdekt
hadden, zijn als groep inmiddels vrijwel geheel online. Maar liefst
91% van de 16 tot 25 jarigen is minimaal één keer per week aan het
surfen.
In algemene zin valt op, dat het wel eens gebruik van internet in één
jaar gestegen is van 71% naar 76%. Een ander opmerkelijk gegeven is de
groei van het aantal Nederlanders dat minimaal één keer per week on
line is, van 57% naar 66%. Er zijn dus niet alleen meer Nederlanders
op het internet, maar zij zijn er ook vaker dan voorheen te vinden.
Een andere primeur is, dat het aantal vrouwen dat minimaal wekelijks
over het internet surft voor het eerst gelijk is aan het aantal
mannen. Vijf jaar geleden bestond de Nederlandse internetbevolking nog
voor tweederde uit mannen, en voor eenderde uit vrouwen.
Als we kijken naar de groep die minimaal maandelijks on line is, dan
blijkt dat Nederland na Zweden het hoogste internetgebruik ter wereld
kent. De verschillen zijn daarbij minimaal: 76% van de Zweden surft
minimaal maandelijks, tegen 74% in Nederland. Dit is veel hoger dan in
bijvoorbeeld de Verenigde Staten, waar 63% van de bevolking één keer
per maand of vaker op internet actief is.
Tenslotte kan vastgesteld worden dat 50% van degenen die op internet
actief zijn, thuis toegang tot internet heeft via ADSL of kabel.
Ondanks de opmars van ADSL (23% heeft thuis een dergelijke verbinding)
heeft kabel nog een kleine voorsprong. 27% betreedt het internet
namelijk via een kabelaansluiting.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke
marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft
het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans
tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox
zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor
marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de
Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde
marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is
te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox
020 669 44 14
Gerton Poot
(Onderzoeksdirecteur)
gerton.poot@trendbox.nl
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
03 mrt 04 06:01