TRENDBOX BV

Doorbraak ouderen op internet

Doorbraak ouderen op internet

Een kwart van de 65-plussers is wekelijks op internet te vinden. Dit blijkt uit de Internetmonitor, een onderzoek dat sinds 1995 door Trendbox wordt uitgevoerd. In de meest recente meting van februari 2004 zijn n=1.001 Nederlanders van 16 jaar en ouder ondervraagd over het gebruik van internet.

Nog maar een jaar geleden begaf 13% van de 65-plussers zich minimaal één keer per week op internet. In 2004 is dat opgelopen tot 25%. Hoewel een grote groep ouderen (nog) niet op internet te vinden is, kan begin 2004 gesteld worden dat de digitale doorbraak van de oudere Nederlander een feit is. Jongeren, die internet al veel eerder ontdekt hadden, zijn als groep inmiddels vrijwel geheel online. Maar liefst 91% van de 16 tot 25 jarigen is minimaal één keer per week aan het surfen.

In algemene zin valt op, dat het wel eens gebruik van internet in één jaar gestegen is van 71% naar 76%. Een ander opmerkelijk gegeven is de groei van het aantal Nederlanders dat minimaal één keer per week on line is, van 57% naar 66%. Er zijn dus niet alleen meer Nederlanders op het internet, maar zij zijn er ook vaker dan voorheen te vinden.

Een andere primeur is, dat het aantal vrouwen dat minimaal wekelijks over het internet surft voor het eerst gelijk is aan het aantal mannen. Vijf jaar geleden bestond de Nederlandse internetbevolking nog voor tweederde uit mannen, en voor eenderde uit vrouwen.

Als we kijken naar de groep die minimaal maandelijks on line is, dan blijkt dat Nederland na Zweden het hoogste internetgebruik ter wereld kent. De verschillen zijn daarbij minimaal: 76% van de Zweden surft minimaal maandelijks, tegen 74% in Nederland. Dit is veel hoger dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, waar 63% van de bevolking één keer per maand of vaker op internet actief is.

Tenslotte kan vastgesteld worden dat 50% van degenen die op internet actief zijn, thuis toegang tot internet heeft via ADSL of kabel. Ondanks de opmars van ADSL (23% heeft thuis een dergelijke verbinding) heeft kabel nog een kleine voorsprong. 27% betreedt het internet namelijk via een kabelaansluiting.

Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Trendbox

020 669 44 14
Gerton Poot
(Onderzoeksdirecteur)

gerton.poot@trendbox.nl
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl


03 mrt 04 06:01