Verbond van Verzekeraars

Minister steunt huidige bergingsstructuur

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft de Tweede Kamer vorige week te kennen gegeven niet te willen overgaan tot een ander systeem van aanbesteding voor bergingen op het hoofd- en onderliggend wegennet. Peijs is niet van plan om zich te mengen in een in haar ogen private aangelegenheid tussen alarmcentrales en bergingsbedrijven.

Enkele maanden geleden ontstond discussie over het systeem van incident management op de Nederlandse wegen. Incident management speelt een rol bij ongelukken op het hoofd- en onderliggend wegennet. Om files te voorkomen, is het van belang dat de coördinatie tussen betrokken hulpdiensten efficiënt verloopt. Alarmcentrales zijn daarvoor aangesloten bij de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), die de coördinatie bij bergingen verzorgt.

Bij een ongeval wordt een centraal alarmnummer gebeld, waarna de SIMN de gecontracteerde berger in de desbetreffende regio inschakelt om de berging te verzorgen. Gebleken is echter dat het ook regelmatig voorkomt dat niet-gecontracteerde bergingsbedrijven, die meeluisteren naar de berichten op de politiescanner, zelf naar de plek des onheil rijden om opdrachten voor bergingen van personenautos te verwerven. De gegunde berger loopt daardoor zijn opdracht mis. Daarom ontstond de vraag of het systeem van aanbesteding voor bergingen moet worden aangepast.

Scannerrijden

De Hoge Raad heeft onlangs aangegeven dat het niet verboden is dat bergingsbedrijven zelf reageren op berichten via de politiescanner. In antwoord op Kamervragen die hierover zijn gesteld, heeft minister Peijs aangegeven dat het zogenaamde scannerrijden volgens haar geen bom legt onder het huidige systeem van incident management, omdat scannerrijden tot een minimum beperkt kan blijven. Dat kan bijvoorbeeld via het niet-vergoeden van scannerbergingen door verzekeraars. Peijs heeft de Kamer toegezegd hierover contact op te nemen met de verzekeringsbranche. Een andere mogelijkheid om te voorkomen dat de scannerrijders bergingen uitvoeren, is de invoering van het niet-afluisterbare C2000-systeem voor hulpdiensten.

Volgens de minister hoeft de huidige bergingsstructuur dus niet te worden aangepast. Een deel van de Tweede Kamer vindt echter dat de gunning van bergingsopdrachten voor het onderliggend wegennet via een openbare aanbesteding moet plaatsvinden. De minister heeft dit op verzoek van de Kamer onder de aandacht gebracht bij de SIMN. De stichting heeft op haar beurt echter aangegeven de voorkeur te geven aan een onderhandse aanbesteding, omdat een openbare aanbesteding in meer dan 150 verschillende regios onevenredig veel kosten met zich mee zou brengen.

Private aangelegenheid

De minister heeft vorige week uiteindelijk aangegeven dat ze niet van plan is zich te mengen in deze private aangelegenheid tussen alarmcentrales en bergingsbedrijven. Het overgrote deel van de bergingsbranche, meer dan 85%, heeft zich uitgesproken vóór de huidige manier van aanbesteding. Slechts een klein deel heeft bezwaren, meent de minister.

Per 1 april dit jaar zullen alarmcentrales voor een nieuwe periode bergingsopdrachten gunnen. Peijs heeft de Kamer gevraagd de aanbesteding af te wachten, alvorens de discussie over het bergingssysteem opnieuw te openen. De LPF en de PvdA hebben echter aangekondigd moties te willen indienen, maar dat zal op verzoek van de VVD pas na het Krokusreces gebeuren.

Verzekerd!, maart 2004