AutoRai

4-2-2004

Opel TRIXX: slim en veelzijdig studiemodel voor in de stad

Met zijn grote veelzijdigheid en opmerkelijke hoeveelheid interieurruimte presenteert Opel op de autoshow van Genève (4 tot en met 14 maart) de TRIXX: een innovatief studiemodel in het compacte segment.

De ultracompacte stadsauto biedt plaats aan drie volwassenen en een kind. Bovendien kan de TRIXX worden omgetoverd tot een éénzitter met zeer veel ruimte voor bagage. Drie elektrische pantograaf deuren, twee aan passagierszijde en één aan bestuurderzijde, zorgen voor een comfortabele instap en gemakkelijke belading. De TRIXX heeft meerdere ingenieuze ideeën aan boord: een opblaasbare achterbank, een neerklapbare bijrijderstoel en een dakluik dat met één druk op de knop opent en het vervoeren van lange objecten in verticale positie mogelijk maakt. Een bagagerek aan de achterzijde, dat zich als een lade laat uitschuiven, is geschikt voor het vervoeren van bijvoorbeeld bagage die te vuil is om in de auto te vervoeren. De 51 kW (70 pk) sterke 1.3-liter CDTI turbodieselmotor die ook gebruikt wordt in de Corsa en de Agila, zorgt voor de aandrijving van de TRIXX.

Martin Smith, Executive Director Design: De TRIXX laat onze visie zien op een innovatieve, ultracompacte auto in de zogenaamde driemeterklasse, met een spannend design en een slim en veelzijdig interieur dat in verschillende mobiliteitsbehoeften voorziet.

Met zijn compacte buitenmaten (lengte x breedte x hoogte: 3,04 x 1,66 x 1,57 meter) en variabele interieur is de voorwielaangedreven TRIXX een ideale compagnon voor stadsritten. Dankzij het praktische concept biedt de auto plaats aan twee personen en hun bagage, drie volwassenen en een kind of alleen de bestuurder. In deze laatste configuratie kan de bijrijderstoel worden neergeklapt en ontstaat er een laadruimte van maar liefst 890 liter (VDA). De laadlengte van 1,53 meter, gemeten van het instrumentenpaneel tot de achterzijde, is groot genoeg voor het vervoeren van een mountainbike.

De voorpassagier heeft de beschikking over een zee van ruimte door de voorstoel weg te klappen en plaats te nemen op de bankachtige achterstoel. De zitting kan opgeborgen worden als deze niet in gebruik is en in luttele seconden worden opgeblazen met behulp van de luchtcompressor. Als een klein kind meereist in de TRIXX, kan een kinderstoel worden opgeklapt achter de bestuurderstoel.

Door de elektrische pantograaf deuren wordt het laden van grote voorwerpen aanzienlijk vereenvoudigd. Deze deuren hebben een steunarm waarmee ze, net als schuifdeuren, parallel met de zijkant van het voertuig openen. Hierdoor heeft de TRIXX geen achterklep nodig, maar kan de achterruit wel naar beneden om de bereikbaarheid van het interieur nog eens te vergroten. In combinatie met het glazen zonnedak waarbij de achterste helft naar voren schuift, ontstaat er een laadruimte als in een pick-up. De laadruimte is in dat geval groot genoeg om objecten tot 960 mm breed, 430 mm diep en 1400 mm lang te vervoeren.

De TRIXX is duidelijk herkenbaar als Opel door designkenmerken als een vouw in de motorkap, korte overhang en dikke wielkasten. Net als bij de nieuwe Astra draagt de wigvorm bij aan de dynamische verschijning.