AutoRai


4-3-2004

Audi nieuws tijdens de Autosalon van Genève 2004

Audi toont op de Autosalon van Genève de Audi A3 2.0 TDI quattro, de Audi S4 Cabriolet, uiteraard de nieuwe Audi A6 en de Audi A8 6.0 quattro.

Audi A3 2.0 TDI quattro
Met de A3 2.0 TDI quattro presenteert Audi op de Autosalon van Genève een verdere uitbreiding van het A3-programma. De sterkste dieselmotor van het model, de 2.0 TDI met 103 kW (140 pk) en een maximum koppel van 320 Nm, is hier gecombineerd met de permanente vierwielaandrijving quattro. Het resultaat: de indrukwekkende dieselprestaties worden nog effectiever omgezet in tractie en dwarsdynamiek.

De A3 2.0 TDI quattro met handgeschakelde 6-versnellingsbak sprint in slechts 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u; de topsnelheid bedraagt 205 km/u. Met de combinatie van een sterke turbodiesel en vierwielaandrijving neemt deze top-TDI binnen zijn segment een unieke positie in.

De 2.0 TDI-motor is de sterkste en meest dynamische viercilinder diesel die Audi ooit heeft aangeboden. Deze motor onderscheidt zich door zijn krachtige vermogensontwikkeling, geringe verbruik en lage emissies van schadelijke uitlaatgassen (EU 4). De permanente vierwielaandrijving quattro verdeelt het aandrijfkoppel van deze krachtige motor over alle vier de wielen - variabel, afhankelijk van de rijomstandigheden via een elektronisch geregelde, hydraulische lamellenkoppeling. Daardoor wordt het vermogenspotentieel optimaal omgezet in aandrijving, bij een tegelijkertijd grote koersvastheid en veilige bochtstabiliteit.

De nieuwe quattro-variant wordt leverbaar vanaf de tweede helft van 2004. De prijs is nog niet bekend.

Audi S4 Cabriolet
Met de nieuwe S4 Cabriolet brengt Audi een bijzonder karakteristieke sportwagen op de markt. Deze combineert de bekende kwaliteiten van de A4 Cabriolet met de beresterke V8-motor van de Audi S4 en de veiligheid van quattro-aandrijving. Subtiele optische modificaties accentueren de sportiviteit.

De Audi S4 Cabriolet is standaard uitgerust met een elektrohydraulisch bediende kap. Deze laat zich in minder dan dertig seconden volautomatisch openen of sluiten. Daarbij biedt de nieuwe S4 Cabriolet een hoog bedieningscomfort. Met één druk op de knop kan het dak worden geopend of gesloten. Synchroon daarmee gaan de zijruiten gaan automatisch naar beneden en weer omhoog. Ook het handmatig bedienen van ontgrendelbeugels of het vastzetten van een kaphoes is bij de S4 Cabriolet niet nodig.

De bergruimte voor de kap kan vanuit de bagageruimte in hoogte worden gevarieerd. Met een hendel kan de bestuurder al naar gelang de gewenste bagageruimte de bergruimte voor het dak kleiner maken. Zo is bij gesloten dak een aanzienlijk grotere bagageruimte beschikbaar.

Niet alleen vanwege de verwarmbare en krasvaste glazen achterruit en de gevoerde cabrioletkap is de S4 Cabriolet uitstekend geschikt voor gebruik in de winter. Ook de opbouw van de kap uit drie lagen en de uitstekende pasvorm zorgen voor een goede afsluiting en isolatie. Niet alleen tegen weersinvloeden, maar ook tegen geluid.

De kapconstructie is aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar. Een strakke spanning in combinatie met de polstering van de kap voorkomt het tentdakeffect. Zo blijft de harmonieuze integratie van de daklijn in het Cabriolet-design bij alle snelheden behouden.

Ook vanuit het interieur ziet de kap er volledig strak en glad uit. Samen met de hoogwaardige uitstraling van de hemelbekleding accentueert deze optiek het luxueuze karakter van de ambiance.

De auto is vanaf heden leverbaar en de prijs incl. BPM en BTW bedraagt 83.390,- voor een 6-bak en 85.990,- voor een automaat.

De nieuwe Audi A6
Op de Autosalon van Genève is de Audi A6 het belangrijkste nieuws. De highlights van deze auto zijn:

* Nieuw, nadrukkelijk sportief exterieur- en interieur-ontwerp
* Afmetingen: L 4,92 m, B 1,86 m, H 1,46 m, wielbasis 2,84 m (+ 83 mm)

* Verbeterde interieurruimte voor alle inzittenden

Krachtige TDI- en benzinemotoren:

* nieuw: 4.2 V8 met 246 kW (335 pk), 420 Nm
* nieuw: 3.2 V6 FSI met 188 kW (255 pk), 330 Nm
* nieuw: 2.4 V6 met 130 kW (177 pk), 230 Nm
* nieuw: 3.0 TDI V6 met 165 kW (225 pk), 450 Nm
* nieuw: 2.0 TDI met 103 kW (140 pk), 320 Nm
* handgeschakelde 6-versnellingsbak, als alternatief 6-traps tiptronic of traploze multitronic automaat

* voorwielaandrijving of permanente vierwielaandrijving quattro
* Audi dynamisch-onderstel met voorwielophanging met vier draagarmen en onafhankelijk sporinggestuurde trapeziumarm-achteras voor uitvoeringen bij voorwiel- en quattro-aandrijving
* Optionele luchtvering adaptive air suspension (vanaf 2005)
* Snelheidsafhankelijke servotronic-besturing standaard
* High performance remsysteem met elektronische remassistent
* Elektromechanische parkeerrem EPB standaard
* Optioneel bandenspannings-controlesysteem
* Nieuw: bochtverlichting adaptive light met Xenon Plus + dagverlichting (optie)

* Optie: radargestuurde afstandsregeling adaptive cruise control (vanaf 2005)

* Licht- en regensensor standaard

* Multi Media Interface MMI met monochroom display standaard
* Optie: toegangs- en startauthorisatie advanced key
* Nieuwe stuurwielgeneratie: lederen stuurwiel standaard
* Automatische comfort-airconditioning standaard
* Optie: BOSE Surround Sound System, DVD-navigatie
* Tweetraps front-airbags, hoofdairbagsysteem sideguard, alsmede zij-airbags en actieve hoofdsteunen vóór standaard

Deze sportieve limousine wordt half mei 2004 in Nederland verwacht en de prijs begint bij 44.390,- inclusief BPM en BTW.

Audi A8 6.0 quattro
Tevens presenteert Audi op de Autosalon van Genève de nieuwste en sportiefste uitvoering van het vlaggenschip van het merk: de A8 6.0 quattro. Deze twaalfcilinder met normale wielbasis legt net als de even comfortabele als dynamische Lang-variant de maatstaf in de topklasse wederom een stukje hoger. Met de A8 6.0 quattro verschijnt een topsporter in maatpak op de weg. Een luxueuze limousine die zowel bij lage als zeer hoge snelheid alle concurrenten achter zich laat.

Een cilinderinhoud van zes liter, de twaalf cilinders, een vermogen van 331 kW (450 pk) en een maximum koppel van 580 Nm liggen ten grondslag aan de nadrukkelijk sportieve rijkwaliteiten. De zes trappen van de automatische transmissie zijn in verhouding tot die van de A8 L 6.0 duidelijk korter gespatieerd en vertalen het potentieel van de volumineuze krachtbron overtuigend in dynamische prestaties.

Voor de acceleratie van 0-100 km/u heeft de A8 6.0 quattro slechts 5,1 seconden nodig; tussen 0 en 200 km/u verlopen 16,9 seconden. En de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u wordt vanaf stilstand in minder dan 29 seconden bereikt. Tegelijkertijd is meer dan 95 procent van het maximum koppel beschikbaar tussen 2.300 en 5.300 toeren per minuut; een perfecte voorwaarde voor spontane trekkracht en souplesse bij elke snelheid. De koppelontwikkeling van deze grote, atmosferische motor is onvergelijkbaar.

Samen met het geringe gewicht van de aluminium carrosserie in Audi Space Frame (ASF) bouwwijze zorgt deze krachtbron voor zowel uitstekende prestaties als voor een toonaangevend brandstofverbruik in deze klasse.

De twaalfcilinder in dubbel V- of W-vorm van de Audi A8 6.0 quattro is uniek op motorengebied. De W-constructie biedt een enorm voordeel: ondanks het grote aantal cilinders en de royale cilinderinhoud is de W12-motor net zo compact als een V8 - en is daarmee dus aanzienlijk kleiner dan een conventionele 12-cilinder V-motor.

De jongste generatie van de twaalfcilinder heeft duidelijk aan kracht gewonnen. Hij beschikt over 30 pk meer dan zijn voorganger in de eerste generatie van de Audi A8; een vermogenstoename van zeven procent. In een breed toerengebied van 2.300 tot 5.300 toeren per minuut is maar liefst 560 Nm beschikbaar. Deze toename is net als het met 580 Nm nu 20 Nm grotere koppel het resultaat van talloze detailverbeteringen.

Een ander resultaat van deze inspanningen is een nog beter rendement. Het brandstofverbruik van de Audi A8 6.0 quattro bedraagt gemiddeld slechts 14,7 liter superplus per 100 kilometer.

De Audi A8 6.0 quattro wordt medio 2004 in Nederland verwacht en heeft een consumentenprijs van 151.390,-.