AutoRai

4-3-2004

Subaru op de autosalon van Genève*

Traditiegetrouw toont Subaru op de Salon van Genève veel nieuws. Ook op de 2004-editie van deze internationale autotentoonstelling is dat weer het geval, want hier toont Subaru liefst twee Europese primeurs en een wereldprimeur ...

Allereerst iets over het prototype Subaru B9SC, dat tot op heden alleen buiten Europa te zien was. Het betreft hier een veelzijdige en fraai gestileerde convertible met hybride-aandrijving, die zich volledig richt op het verschaffen van optimaal rijplezier, zowel op als naast de gebaande paden. Designer Andreas Zapatinas licht met de B9SC een tip van de sluier op, waar het gaat om Subarus toekomstige modellenpolitiek. Daarnaast knipoogt de B9SC naar Subarus verleden als vliegtuigbouwer, wat terug te vinden is in de vleugelvormen van dashboard en grille.
Onder de kap van de B9SC ligt een extreem schone en zuinige hybride-unit (tweeliter benzine- en een elektromotor), die garant staat voor een zeer adequate aandrijving van alle vier de wielen. De accus van de hybridemotor zijn overigens van het Lamilion-type (lithium-ion), die in vergelijking met de meestal in hybride-autos gebruikte accusoort méér vermogen en minder onderhoud met zich meebrengen.


* De bestuurder van de Subaru B9SC wordt constant op de hoogte gebracht van alle relevante voertuiggegevens. Deze informatievoorziening verloopt via Bluetooth-technologie die Subaru samen met de specialisten van Ericsson ontwikkelde. Andere technische highlights van de op Genève getoonde hybride-sportwagen zijn onder meer ADA (Active Driving Assist), inclusief een radarinstallatie die doorlopend de afstand tot de voorganger doorgeeft, alsmede cameras vóór en achter voor extra zicht op het verkeer, variabele luchtvering en zogenaamde runflat-banden, gekoppeld aan sensoren die constant de bandenspanning in de gaten houden.
Subaru R1E Concept
De nog nooit eerder in Europa tentoongestelde Subaru R1e Concept behelst een 3,3 meter kort model met elektromotor. Volgens Subaru-ontwerper Andreas Zapatinas is het een ideale tweepersoons stadsauto, waarbij zowel het milieu als de portemonnee van de eigenaars minimaal belast worden. Opvallend detail is dat de Lamilion-accus (lithium-ion) relatief lang meegaan én zeer snel (in slechts drie uur) geladen kunnen worden via het normale elektriciteitsnet. Doorgaans kan er dan een volle week mee gereden worden alvorens de Subaru R1e opnieuw aan de stekker moet! Subaru Legacy 3.0R spec. B
Een auto met twee heel verschillende persoonlijkheden. Zo valt de Subaru Legacy 3.0R Spec. B misschien nog wel het beste te omschrijven. Genève 2004 vormt de internationale aftrap voor dit sportieve paradepaard. Het zijn, met uitzondering van de opvallende, fraaie lichtmetalen 18-inch wielen met 215/45 R18-banden, vooral onderhuidse zaken die van een standaard Legacy
3.0R een Spec. B-versie maken. Speciaal ontwikkelde Bilstein-schokdempers, een volledig op koppel en vermogen afgestemde drieliter, zescilinder boxermotor, aluminium pedalen en een handgeschakelde zesbak: het lijken misschien niet al te ingrijpende modificaties, maar het resultaat is indrukwekkend! Namelijk een Legacy AWD-uitvoering die op het oog niet eens zóveel van de civiele 3.0R-trim afwijkt, maar die wél op en top is toegerust om zelfs de meest veeleisende automobilist optimaal rijplezier te bieden.