Ingezonden persbericht


Persbericht

4 maart 2004

SPSS treedt toe tot Leerstoel Direct Marketing

~ Predictive Analytics specialist onderstreept belang van kennisontwikkeling op het vakgebied ~

SPSS, wereldwijde leverancier van oplossingen voor Predictive Analytics, heeft zich als 'Vriend' aangesloten bij de Stichting Leerstoel Direct Marketing, waarvan het buitengewoon hoogleraarschap wordt bekleed door Prof. Dr. Janny Hoekstra. SPSS sponsort de komende drie jaar de leerstoel, die als doel heeft het onderzoek en onderwijs op het gebied van direct marketing te bevorderen. Onlangs zijn ook de Nationale Postcodeloterij, ABN AMRO en Robeco lid geworden van het kennisplatform.

Direct marketing wordt steeds belangrijker bij het vergaren van klantkennis, die noodzakelijk is om succesvol te kunnen zijn als klantgerichte organisatie. In het bijzonder nu het internet een prominente plaats inneemt als direct marketing- en verkoopkanaal. Als specialist op het gebied van predictive analytics houdt SPSS zich intensief bezig met het ontwikkelen en implementeren van oplossingen die het inzicht in de klant vergroten en die zeker binnen direct marketing campagnes bijzondere toegevoegde waarde kunnen bieden.

De Leerstoel Direct Marketing levert middels onderzoek en onderwijs een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van het vakgebied. Onderzoek richt zich in de komende tijd ondermeer op de effectiviteit van websites, e-mailmarketing en direct mail, (internet)winkelsituaties en koopbeleving. De Rijksuniversiteit Groningen is vanuit de academische wereld de drijvende kracht achter de verschillende direct marketing onderzoeken. De leerstoel wordt breed ondersteund door het bedrijfsleven, zodat een brug gevormd wordt tussen het bedrijfsleven en de wetenschap. Sponsors waaronder bijvoorbeeld Wegener DM, Achmea, ING Postbank, ABN AMRO en TPG Post kunnen onderzoek laten doen om antwoorden te krijgen op specifieke vragen die zij vanuit hun praktijk hebben over direct marketing.

"Bij SPSS beschouwen we het verder uitbreiden van de kennis die de Nederlandse markt heeft over direct marketing als een prioriteit voor het succesvol toepassen van predictive analytics", aldus Frank Passtoors, Country Manager SPSS Benelux. "Door deze technieken zo gericht mogelijk te integreren met de direct marketing processen wordt het resultaat van campagnes meetbaar groter."

(306 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining en data collectie, voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.com

SPSS Benelux bv: Wiepke van der Wal
Tel: 0183 651 777Fax: 0183 651 700
E-mail: wiepke@spss.comhttp://www.spss.nl

Contact pers: Marieke van Zuien (LEWIS Communications) Tel: 040 235 46 00Fax: 040 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.comhttp://www.lewispr.com


---

LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com


---