Gemeente Leiden

Persbericht

CBK Leiden, 6 maart t/m 10 april

Thomas Raat: Cold Sweat (persbericht van het CBK)

Publicatiedatum: 25 februari 2004

Thomas Raat (1979) won in 2003 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

Zijn werk viel op door inventief materiaalgebruik en een sterke, geëngageerde beeldtaal. Het CBK Leiden presenteert nu zijn eerste solo-tentoonstelling met zeer recent werk.

De tentoonstelling wordt geopend op vrijdag 5 maart om 17.00 uur.

Werk van de jonge schilder Thomas Raat was te zien in de zomer van 2003 tijdens een door het CBK georganiseerde tentoonstelling in het Leidse Waaggebouw. Hierin toonde Raat zo op het eerste oog luchtige varianten op agressieve beelden uit de media en actualiteit. De koortsachtige kleuren en het gebruik van plakplastic gaven de werken een bijna cynisch en banaal karakter dat op intrigerende wijze contrasteerde met de filmische suspense van de beelden. Het waren deze werken waarmee hij enkele maanden later de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst van 2003 won. De jury schreef daarover: Raat slaagt erin op een quasi journalistieke manier beelden te verwerken. Raat wordt nergens expliciet, maar je voelt zoals een van de juryleden opmerkte, de Sars door zijn schilderijen heen.

COLD SWEAT - de eerste solotentoonstelling van Raat - toont nu een aanzienlijk aantal werken dat eind 2003 en begin 2004 is ontstaan en waarin architectuur centraal staat. Allen zijn voornamelijk opgebouwd uit plakplastic. Door het over elkaar aanbrengen van dit materiaal krijgen ze een gelaagdheid die niet te realiseren is in verf en een sterk effect teweegbrengt. De verschillende tape-soorten en stickertjes worden gecombineerd met getekende vormen en versterken elkaar. Een ander direct gevolg van het schilderen met dit materiaal is dat het werk een kwetsbaar uiterlijk krijgt. Soms lijkt het beeld letterlijk uit elkaar te vallen.

Toch kun je Thomas Raat, ondanks het gebruik van onconventionele materialen, een echte schilder noemen. Raat: Schilderen is het rangschikken van kleur. Ik rangschik met de tape ook de kleur. Het nadeel van het schilderen is dat de mogelijkheden oneindig zijn. Met het gebruik van tape leg ik mezelf een beperking op, ik ben gebonden aan de eigenschappen van het materiaal.

Raat heeft zeker ook de blik van een uitgesproken eigentijdse schilder. Voor hem moet schilderkunst concurreren met beelden uit het echte leven, met de enorme beeldenstroom uit onze huidige beeldcultuur. Zijn werken vinden hun oorsprong in het echte leven, maar ontstijgen de werkelijkheid van het moment. Aanvankelijke collectieve beelden plaatst hij in een nieuwe artificiële werkelijkheid. Contexten ontbreken; feiten en fictie lopen door elkaar heen. Raat verzamelt en samplet beelden die de suggestie wekken dat er iets loos is en isoleert ze van hun omgeving. In feite creëert hij een tussenwereld waarin het schilderij als een venster op een niet bestaande werkelijkheid fungeert. Hoewel de werken visueel krachtig en helder zijn, lijken ze tegelijkertijd - door de koortsachtige kleuren en het decoratieve karakter van het plakplastic - op hallucinerende dromen. Landschappen en ruimten zijn ontheemd; figuren identiteitloos. Een decor voor suspense waaraan de kijker zich enerzijds aan de intense kleurenpracht en krachtige vormen kan vergapen en waarbij hem tegelijkertijd het koude zweet kan uitbreken.

CBK Leiden, t/m 10 april

Openingstijden: wo. t/m za. 12-17 uur en tot 1 april ook zo 12-16 uur (Goede Vrijdag gesloten);

Zie ook www.leiden.nl/cbk

Deze pagina is gewijzigd op 26-02-2004