Gemeente Mook & Middelaar


Spacer

Ter Sprake week 09 2004

Zuidelijk deel afgesloten voor alle verkeer


1 maart 2004 begint de reconstructie van de Rijksweg in Mook

Dinsdag 17 februari jl. heeft in café de Poort van Limburg de laatste informatieavond over de aanstaande reconstructie van de Rijksweg te Mook plaats gevonden. De belangstelling voor de bijeenkomst die door de provincie Limburg en de gemeente was georganiseerd bleek erg groot, ca. 200 personen. De avond was niet specifiek bedoeld om het ontwerp van het reconstructieplan te behandelen, maar om de uitvoering van de werkzaamheden en bijbehorende zaken toe te lichten. Het reconstructieplan is reeds op eerdere informatiebijeenkomsten inhoudelijk toegelicht en is men in de gelegenheid geweest om hierop te reageren. Op de avond waren eveneens vertegenwoordigers van de aannemer die het werk uitvoert, Dura Vermeer, aanwezig. Door een van hen werden de werkzaamheden uiteengezet, waarbij eveneens de ongemakken voor de aanwonende werden genoemd. De aannemer vroeg nadrukkelijk om begrip en medewerking van de bewoners, hoe sneller de uitvoering, des te korter de overlast.

Vragen tijdens de uitvoering

De provincie gaf uitleg over de communicatie gedurende het werk. Aanwonende met vragen of problemen kunnen de opzichter of uitvoerder van het werk ter plaatse aanspreken. De opzichter van de provincie en de uitvoerder van de aannemer waren eveneens aanwezig en werden voorgesteld. Bewoners die niet in de gelegenheid zijn om contact te maken met de toezichthouders, kunnen een briefje met een terugbel verzoek in de brievenbus bij de directiekeet deponeren. Deze keet staat aan de Rijksweg nabij de Lindelaan (spoorviaduct) tegenover de Gelmo. Met de betreffende bewoner zal dan zo spoedig mogelijk contact worden opgenomen.

De opzichter van de provincie Limburg is de heer Kempen en de uitvoerder van Dura Vermeer is de heer Akkermans.

Huisvuilinzameling

Vervolgens werden de aanwezigen geïnformeerd over het ophalen van het huisvuil gedurende de werkzaamheden. De bewoners van de Rijksweg kunnen hun afval op de reguliere ophaaldata aanbieden. De aannemer verzamelt de vuilcontainers en worden naar de dichtstbijzijnde zijweg gebracht, waarna zij na lediging weer worden terugbezorgd bij de bewoners. Om misverstanden te voorkomen moeten de containers zijn voorzien van een huisnummer. Mocht het oorspronkelijk door de gemeente aangebrachte nummer zijn verdwenen, dan dient door de eigenaar het huisnummer duidelijk zichtbaar op de container te worden aangebracht. De bewoners zijn of worden hierover nog nader schriftelijk geïnformeerd.

Bouwkundige inspectie
Zoals door de provincie is toegezegd worden de panden aan de Rijksweg en de omleidingswegen in Mook, vooraf aan de werkzaamheden bouwkundig geïnspecteerd. De heer T. Burgler van het taxatiebureau Hanselman gaf uitleg over de inspectie en bijbehorende procedure. De betreffende eigenaren worden schriftelijk door het bureau geïnformeerd over het tijdstip van de inspectie en bestaat de mogelijkheid voor de eigenaar om bij de inspectie aanwezig zijn. De eigenaar van het pand ontvangt een kopie van het inspectierapport. De inspectie start op 23 februari.

Duidelijke informatie
Na de informatieverstrekking maakte diversen belangstellenden gebruik van de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Er werd aandacht gevraagd voor duidelijke informatie verstrekking over de fasering en bijbehorende verkeersmaatregelen. Voor de verkeersveiligheid op de overige wegen in Mook die tijdelijk meer verkeer te verwerken krijgen. Tevens werd de toezegging in herinnering gebracht, dat door de aannemer zorgvuldig gewerkt wordt, zodat de bomen geen schade ondervinden. Het verzoek en de herinnering aan de toezegging dat nabij de bomen die behouden blijven, door de aannemer zorgvuldig en zonder schade aan de bomen zal worden gewerkt. Op de vraag of er bij de reconstructie stilasfalt wordt toegepast, gelijk aan de situatie in Plasmolen, werd door de provincie bevestigend geantwoord. Tevens werd met name voor de oudere weggebruikers aandacht gevraagd voor een goede uitvoering van de oversteekvoorzieningen (middengeleiders).

Tijdsplanning
De werkzaamheden starten op 1 maart a.s. en worden gefaseerd uitgevoerd.


1e fase: Zuidelijke komingang Mook tot Prinses Beatrixstraat (halverwege tankstation Easy Fill), 1 maart tot medio mei 2004.


2e fase: Prinses Beatrixstraat tot Driesbergstraat, medio mei tot eind juni.


3e fase: Driesbergstraat tot Maasdijk (spoorviaduct), begin juli tot medio september 2004, waarbij 4 weken bouwvakvakantie is inbegrepen. Gedurende de Vierdaagse is de weg begaanbaar. Tijdens de 3e fase wordt eveneens onderhoud aan de Rijksweg uitgevoerd tussen de Spijkerweg en provinciale grens te Molenhoek. Deze werkzaamheden worden nog nader ingepland en worden in één weekend uitgevoerd.
De bovengenoemde wegvakken zijn afgesloten voor doorgaand en overstekend verkeer. Percelen van aanwonenden blijven, mits de werkzaamheden het toelaten, bereikbaar. Zonodig nader overleg met opzichter / uitvoerder of verzoeken om nader contact middels briefje in brievenbus bij de directiekeet.

Verkeersmaatregelen: 1e fase

* Afsluiting wegvak:


-Wegvak zuidelijke komingang Mook tot halverwege tankstation Easy Fill wordt afgesloten voor doorgaand en overstekend

verkeer.


-De oversteek CuijksesteegGen. Gavinstraat blijft geopend. Gedurende de werkzaamheden aan deze kruising (enkele

dagen) dient de oversteek Kerkstraat Mortel te worden gebruikt. Wijziging oversteek wordt vooraf gepubliceerd.


* Omleiding:


-Doorgaand autoverkeer wordt over de snelwegen (A73 / A77) omgeleid.


-Autoverkeer op de Rijksweg vanuit Gennep richting Groesbeek dient via Milsbeek en Breedeweg te rijden.


-Autoverkeer op de Rijksweg vanuit Gennep met bestemming Mook dient via Middelaar te rijden, waarna Mook via de Kanaalweg

of de oversteek CuijksesteegGeneraal Gavinstraat bereikbaar is.


-Autoverkeer op de Rijksweg vanuit Malden met bestemming Mook kan tot de Groesbeekseweg te Mook (verkeerslicht) rijden en vanaf dit punt de wegen ten oosten of ten westen van de Rijksweg bereiken. De Rijksweg vanaf het verkeerslicht tot het begin van het wegvak 1e fase (tankstation Easy Fill ) is eveneens bereikbaar.


-Autoverkeer op de Rijksweg vanuit Malden richting Groesbeek kan normaal via de Groesbeekseweg te Mook (verkeerslicht) rijden.


-Autoverkeer vanuit Groesbeek richting Gennep is niet mogelijk en wordt via Breedeweg en Milsbeek omgeleid.


-Fietsers op de Rijksweg vanuit Gennep richting Mook worden voor de zuidelijke komingang naar de Startsedijk verwezen.

Vervolgens over de wegen ten westen van de Rijksweg, de Kanaalweg, Kerkstraat en via het Raadhuisplein naar de Rijksweg ter

hoogte van de Groesbeekseweg (verkeerslichten).


-Fietsers op de Rijksweg vanuit Malden richting Gennep dienen vanaf het Raadhuisplein (verkeerslicht) te Mook eveneens in

tegengestelde richting over bovengenoemde westelijk ten opzichte van de Rijksweg gelegen wegen te rijden.


-Genoemde routen zijn vanaf 1 maart middels bebording aangegeven.


* Buslijndienst 83 (Hermes)


-De bushalten aan de Rijksweg te Mook, gelegen tussen de Groesbeekseweg (verkeerslicht) en de zuidelijke komingang, komen tijdelijk te vervallen.


-De bushalten aan de Rijksweg te Plasmolen komen tijdelijk te vervallen.


-De bus vanuit Gennep richting Mook wordt voor Plasmolen via Middelaar omgeleid, Pastoorsdijk, Heikantseweg, Lambertusweg en Meulenbroekstraat. In Mook via de Cuijksesteeg, Gen. Gavinstraat, Groesbeekseweg naar de Rijksweg en vervolgens richting

Malden. De bus vanuit Malden richting Gennep gaat eveneens in tegengestelde richting over bovengenoemde wegen.

Tijdelijke bushalten:

-Groesbeekseweg: -ter hoogte van de Rijksweg
-Gen. Gavinstraat: -ter hoogte van de Rijksweg
-Heikantseweg: -aansluiting Witteweg
-Pastoorsdijk: -aansluiting Rijksweg

Om de doorgang van de bus mogelijk te maken worden op de busroute binnen de bebouwde kom parkeerverboden ingesteld.


* Voetgangersoversteek Verbindingsweg Prins Bernhardstraat

De oversteek zal spoedig na aanvang van het werk komen te vervallen. Alternatieve locatie voor het oversteken van langzaamverkeer (fietsers/voetgangers) is Waagstraat Prinses Beatrixstraat. Deze locatie is eveneens bij de Adalbertschool te Mook bekend gemaakt.


* Overige maatregelen

Gedurende de werkzaamheden wordt de Pr. Beatrixstraat voor verkeer vanuit beide richtingen opengesteld. Het huidig ingestelde eenrichtingsverkeer wordt tijdelijk opgeheven.

De kruising Gen. Gavinstraat/Avilaweg wordt tijdelijk ingericht als een voorrangskruising, waarbij het verkeer vanuit de Avilaweg voorrang dient te verlenen. Deze maatregel is met name in het belang van overstekende fietsende kinderen afkomstig van Scouting.

b&Weetjes
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 17 februari j.l. vergaderd. Onder andere is besloten

in te stemmen met een kleine aanpassing van de route in Mook tijdens de derde wandeldag van de Vierdaagse.

akkoord te gaan met het vervangen van een deel van de dakgoot van Adalbert basisschool

in te stemmen met het stappenplan over de handhaving van de regels inzake bewoning van recreatieverblijfsobjecten.

Vitale wijken, kernen en buurten
Subsidie voor vrijwilligers

Gedeputeerde Staten van Limburg hebben besloten 390.000,- ter beschikking te stellen voor de stimuleringsregeling Limburgs Vrijwilligerswerk 2004. Een bloeiend verenigingsleven draagt bij aan een goede woon- en leefomgeving. Al deze verenigingen worden in stand gehouden door vrijwilligers. Deze provinciale vrijwilligersregeling is een gebaar van erkenning en waardering voor de inzet van de talloze Limburgse vrijwilligers, aldus gedeputeerde Herman Vrehen. Dankzij deze stimuleringsregeling kunnen 390 organisaties in 2004 een subsidie van de Provincie krijgen van 1.000,- Dit initiatief past binnen thema 5 van het provinciaal beleid, Samen bouwen aan vitale wijken, kernen en buurten.
Alle Limburgse verenigingen, organisaties en clubs die activiteiten ontplooien met en voor vrijwilligers kunnen vanaf 16 februari één keer per organisatie een subsidie van 1.000 aanvragen bij Gedeputeerde Staten. De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. Aanvragen die eerder binnenkomen, worden niet in behandeling genomen. Een organisatie die subsidie ontvangt, is verplicht de bijdrage van de Provincie te vermelden bij activiteiten en of publicatie. Het aanvraagformulier is op te vragen via www.limburg.nl of bij de Provincie Limburg, mevrouw I. Hanssen, telefoonnummer (043)3897367. Dit aanvraagformulier dient volledig ingevuld aan de Provincie te worden teruggestuurd. De aanvragers krijgen schriftelijk bericht van het al dan niet toekennen van de subsidie.
GS geven hiermee invulling aan het besluit van Provinciale Staten van november 2003. Geschat wordt dat er in Limburg circa 350.000 vrijwilligers actief zijn en dat er ten minste 10.000 vrijwilligersorganisaties zijn. In 2003 zijn ruim 800 aanvragen gehonoreerd.

Aanslagen gemeentelijke belastingen 2004
Deze week zijn de aanslagen voor onroerende-zaakbelastingen en rioolrechten verzonden. Bij de aanslagen zit geen toelichting. In dit artikel kunt u lezen, waarvoor deze belastingen dienen en hoe u eventueel kwijtschelding kunt aanvragen?

Onroerende zaakbelastingen.

De onroerende zaakbelastingen ( OZB ) zijn voor de gemeente de belangrijkste eigen belastingen. De opbrengst van deze belastingen wordt voor algemene doeleinden gebruikt. De gemeenteraad heeft met het vaststellen van de begroting 2004 aangegeven welke uitgaven in 2004 noodzakelijk zijn. Daar staan inkomsten tegenover. De uitkering uit het gemeentefonds zoals die van het Rijk wordt gekregen, dekt voor een belangrijk deel de uitgaven. Een ander belangrijke inkomstenbron is de OZB.
De OZB is gebaseerd op de WOZ-waarde van uw pand. Zoals u weet heeft u in 2001 de WOZ-beschikking ontvangen. De waarde van uw pand is vastgesteld en in sommige gevallen naar aanleiding van een bezwaarschrift aangepast. Soms hebben verbouwingen plaatsgevonden of is er grond gekocht. In zulke gevallen zijn onlangs nieuwe beschikkingen toegezonden.
Naast de gemeente gebruiken het waterschap Peel en Maasvallei en de Rijksbelastingen deze waarde voor hun belastingheffing.

Rioolrechten.
De rioolrechten die de gemeente heft van de eigenaren van woningen en bedrijfspanden is bestemd voor het onderhoud en vervanging van de bestaande riolering. Daar zijn hoge kosten mee gemoeid. Hiervoor heeft de gemeente het Gemeentelijke Rioleringsplan opgesteld.

Automatische incasso.

Veel inwoners betalen de belasting door middel van een automatische incasso. Het grote voordeel hieraan is het aantal betaaltermijnen. Bij de OZB en rioolrechten zijn dat 8 maandelijkse termijnen. Zonder automatische incasso dient de aanslag binnen 4 maanden volledig te zijn betaald. Het risico van te laat betalen en daarmee gepaard gaande invorderingskosten ( aanmaning dwangbevel ) bestaat dan niet. Maakt u nog geen gebruik van automatische incasso?
Een machtiging voor het betalen van belastingaanslagen kunt u altijd verlenen. Bij de publieksbalie vraagt u een machtigingskaart aan.

Bezwaren

Bezwaar aantekenen tegen de waarde van uw woning kan niet. De WOZ-beschikking geldt tot 2005.

Vindt u dat de aanslag niet juist is opgelegd, dan is het indienen van bezwaar mogelijk binnen zes weken na dagtekening. Een bezwaar moet goed gemotiveerd zijn. Is dat niet het geval dan vindt behandeling niet plaats. Dit heet niet-ontvankelijk.

Kwijtschelding

Wanneer u op grond van uw inkomen de belastingen niet kunt betalen, dan kunt u voor kwijtschelding in aanmerking komen. Daarvoor moet u een verzoek indienen bij de publieksbalie van onze gemeente. Dit kan alleen door het formulier Kwijtschelding gemeentelijke belastingen in te vullen en door dit bij de publieksbalie in te leveren.

Mensen met een minimum-inkomen worden dringen geadviseerd een kwijtscheldingsformulier aan te vragen, ook als de aanslag laag is. Zon aanvraag voor kwijtschelding kan voordeel opleveren bij volgende belastingaanslagen.

Let daarbij wel op de uiterste datum van indiening: dit moet binnen twee maanden na ontvangst van de aanslag gebeuren. Dus uiterlijk 30 april a.s.!
Op basis van de door u verstrekte gegevens wordt berekend of u voor kwijtschelding in aanmerking komt. Daarbij wordt gekeken naar de inkomsten (loon, uitkering, pensioen) die u heeft op het moment dat u het verzoek indient. Tevens wordt indien nodig een vermogenstoets uitgevoerd. Op basis daarvan wordt besloten over het verzoek tot kwijtschelding.

Later kwijtschelding aanvragen.
Wanneer u nu nog geen aanvraag om kwijtschelding indient, maar bijvoorbeeld pas in augustus, dan wordt uw draagkracht met ingang van de maand van indienen berekend. De draagkracht geldt dan voor de rest van het jaar. U kunt dus niet met terugwerkende kracht kwijtschelding aanvragen. De bedragen die u voor die maand betaald heeft, kunt u niet