Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Koninklijk Horeca Nederland

BIER WORDT DUUR BETAALD!
Koninklijk Horeca Nederland roept brouwers op om een B-merk te introduceren.

WOERDEN, 5 maart 2004 - De afgelopen maanden heeft Koninklijk Horeca Nederland een enquête uitgezet onder 3.000 leden over de inkoop van bier. Hieruit is naar voren gekomen, dat de inkoop van bier voor horecaondernemers 43% duurder is dan de verkoopprijs van bier in supermarkten. "Met andere woorden," zegt Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland, "bier wordt duur betaald!"

Uit de Bierenquête is gebleken, dat de inkoopprijzen van de horeca 43% hoger zijn dan de verkoopprijzen in supermarkten. Zo kost een liter bier gemiddeld E 1,40 voor de ondernemer (inclusief gemiddelde brouwerijkorting), maar betaalt de consument in een supermarkt gemiddeld slechts E0,96 per liter. Daarnaast zijn de inkoopprijzen sinds 2000 in verschillende stappen met maar liefst 29% gestegen. "Het is dus niet zo verwonderlijk, dat ook de horeca zijn prijzen aanpast," stelt Jeu Claes, "de prijzen in de horeca worden namelijk voor meer dan een kwart bepaald door de inkoop."

Bier draagt voor 40% bij aan de omzet van het café- en barbedrijf. Er wordt dus heel wat bier geschonken. "Maar het eigenaardige is, dat grote hoeveelheden bier, zoals kelderbier en fusten, duurder zijn dan bier in flesjes. Je mag toch het omgekeerde verwachten," aldus Claes. In de horeca is circa 50% van de ondernemers aan een brouwerij gebonden door bijvoorbeeld een huurcontract of met financiën. Zij zijn door afnameovereenkomsten verplicht om rechtstreeks het merkbier bij de brouwerij in te kopen. "Ze kunnen dus niet zomaar elders, bijvoorbeeld in een supermarkt of het buitenland, bier inslaan."

Jeu Claes roept de leden van Koninklijk Horeca Nederland op om alternatieven in de markt te bestuderen. "Er zijn kleine brouwers, die tot wel 50% goedkoper zijn. Koop flesbier bij supermarkten in en regel inkoop samen met collega ondernemers. Laat kortingen van brouwers verrekenen in procenten en niet langer in euro's. Op die manier groeit de korting automatisch mee bij prijsstijgingen!"

"De consument is zeer prijsbewust," concludeert de directeur van Koninklijk Horeca Nederland tenslotte. "Hij heeft de keus uit vele A-merken, maar ook uit B- of huismerken. In de horeca is deze keus er niet, terwijl de brouwers wel de huismerken voor supermarkten brouwen. Koninklijk Horeca Nederland is dan ook van mening dat ook in de horeca een dergelijke keuze geboden moet worden van een B- of huismerk." Op die manier kan ook in de horeca gekozen worden voor een duur of een goedkoper merk. Nu dwingen brouwers de horeca alleen het dure premium merk te voeren. "Ik wil de brouwerijen niet alleen oproepen om een B-merk voor de horeca in te voeren," gaat Claes verder, "maar om tevens tot een transparante prijsopbouw te komen. Nu is voor de ondernemer niet duidelijk wat bier kost en wat de meerprijs is van alle toegevoegde waarden, zoals leningen, materialen, promotie, panden en bouwadviezen."


---

Noot voor de redactie -