ST.SINGER MEMORIAL FOUNDIATION

Singer Laren verwerft nieuw ontdekt werk van Chris Beekman


Singer Laren presenteert met trots een belangrijke nieuwe aanwinst. Met steun van de Vereniging Rembrandt kocht de Stichting Vrienden van het Singer Museum het werk Drie figuren met handkar van Chris Beekman (1887-1964)uit 1917. Het werk bevond zich sinds 1918 in particulier bezit. Het schilderij vormt het aandoenlijke middelpunt van een groep werken van Bart van der Leck en Peter Alma, die de ontwikkeling van de geometrisch abstracte kunst in de kunstenaarskolonie Laren vertegenwoordigt.

Velen denken bij Larense schilderkunst alleen aan boereninterieurs en genretaferelen van Evert Pieters en Albert Neuhuys, moeders met kinderen bij haardvuren, Larense vrouwen bij wiegjes en kousenstoppende boerenmeiden. Lammert Wortel, Jan Majoor de bulleboer, Teus Kok, Griet Smit-Calis, Betje Grob zijn de titels van portretten in de Singer collectie die je in de buurt brengen van de autochtone inwoners van Laren en Blaricum die model hebben gezeten voor de kunstenaars van toen, maar wiens leef- en denkwereld ver van die van hen vandaan gestaan moet hebben. In dezelfde periode voltrok zich echter in Laren een van de meest spectaculaire fenomenen van de 20ste eeuwse kunst: de ontwikkeling van geometrisch abstracte kunst onder aanvoering van Piet Mondriaan en Bart van der Leck, op de voet gevolgd door Chris Beekman. Het nieuwe werk van Beekman is precies uit die periode.

Drie figuren met handkar is een werk uit Beekmans Gooise tijd. Geboren in 1887 in Den Haag, was hij in 1916 verhuisd naar Eemnes en onderhield nauwe banden met Bart van der Leck die in datzelfde jaar in Laren was gaan wonen. Beiden verkeerden in de Gooise kring van Peter Alma en Piet Mondriaan. Bij deze groep kunstenaars vindt in die periode de belangrijke en cruciale ontwikkeling van vereenvoudiging en geometrisering van de geschilderde werkelijkheid plaats. Drie figuren met handkar is een aansprekend voorbeeld van die overgangsfase van figuratief naar abstract. De kinderen die de kar voortduwen en de bomen en het huis op de achtergrond zijn zondermeer herkenbaar maar wel helemaal plat en vlak geschilderd. Beekman is met dit werk ook zichtbaar op weg naar het schilderen van vlakjes in de primaire kleuren rood, geel en blauw, wat hij in een aantal werken korte tijd later ook echt zal doen. Heel even werkt hij dan volledig abstract, maar al snel verwerpt hij toch de absolute abstracte kunst en na 1920 zien we hem weer figuratief werken.
De Beekman-aanwinst past in de groep geometrisch abstract geöriënteerde kunstenaars waarvan Singer al meer werken bezit. In 1997 kocht Singer een tekening van Beekman, Voorstudie voor een kop, ca. 1918. In 2002 werd in langdurige bruikleen verworven van Kröller-Müller Museum, het schilderij Gezichten uit 1918 van Beekman met een verdere uitwerking van datzelfde onderwerp. Daarnaast verwierf het museum enkele schilderijen van Bart van der Leck in langdurige bruikleen van Kröller-Müller Museum en particuliere bruikleengevers. Singer bezit ook een geabstraheerde landschapstekening van Peter Alma uit 1913. Sinds Singer in 1980 haar aandachtsgebied verruimde naar de modernistische periode is de collectie aangevuld met indrukwekkende aanwinsten en bruiklenen van o.a. Jan Sluijters, Leo Gestel, Jan Toorop, Mommie Schwarz, Else Berg en Herman Kruyder. De nieuwe Beekman zal de komende maanden worden geëxposeerd in samenhang met de tentoonstellingen en de vaste presentatie van de eigen collectie, die tot medio 2005 te zien zal blijven. Daarna bereidt Singer Laren zich voor op haar jubileumjaar 2006, waarin het vijftigjarig jubileum van het museum en theater gevierd gaan worden.

Chris Beekman in Nieuw in Nederland, AVRO, Ned. 1, zaterdag 6 maart, 17.10 uur
met toelichting, interviews en andere schilderijen van Beekman en anderen.