Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Start nieuwe autogordelcampagne

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vanochtend de nieuwe autogordelcampagne gepresenteerd. Doel van de campagne is het autogordelgebruik te bevorderen. Aangezien het gebruik achterin nog steeds achterblijft bij voorin, is net als vorig jaar de focus gericht op het dragen van een gordel op de achterbank. De slogan van de campagne is daarom ook hetzelfde: Gordels om, ook achterin. Daar kun je mee thuis komen.

In de campagne is een grote rol weggelegd voor Goochem het gordeldier, een gadget bedoeld om kinderen te stimuleren hun gordel te gebruiken. Uit onderzoek door TNS-NIPO in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat in 2003 40% van de kinderen tussen 4 en 12 jaar zonder gordel om in de auto werd vervoerd. Zowel voorin als achterin de auto is het gordelgebruik het afgelopen decennium sterk is gestegen. Lag het gordelgebruik in 1991 nog rond de 70 procent, in 2003 heeft het gordelgebruik door bestuurders en voorpassagiers zich gestabiliseerd op het niveau van 2002 (resp. op 86 en 87%). Bij de achterpassagiers is de stijgende lijn sinds 2000 ook in 2003 voortgezet. Tussen 2002 en 2003 steeg het gebruik, mede door een combinatie van intensieve voorlichting en handhaving, met 11 procent van 52 naar 63%.

Sinds 1 juni 1975 bestaat in Nederland de verplichting om de autogordel te dragen in alle personenautos, waarin voorin gordels aanwezig zijn. Vanaf 1 april 1992 geldt de draagplicht ook voor gordels achterin de auto, voorzover die daar aanwezig zijn. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid lopen voorinzittenden met gordel om bij een botsing 40% minder kans op dodelijk letsel en 25% minder kans op ernstige verwondingen waarvoor ziekenhuisopname noodzakelijk is; voor achterpassagiers is dat resp. 30% en 20%.

De campagne is een samenwerking tussen Verkeer en Waterstaat, politie en regionale partners. Goochem het gordeldier figureert in alle campagne-uitingen, zoals de tv- en radiospot, attentieborden langs de weg, folder, posters en Internet. Goochem wordt op beperkte schaal uitgedeeld, onder andere door promotieteams bij basisscholen. Gedurende de hele campagneperiode (6 maart tot eind mei) zijn er ook op provinciaal en gemeentelijk niveau activiteiten om het gordelgebruik te promoten. De politie ondersteunt de campagne en heeft de controle op het dragen van de autogordel al jaren als prioriteit.