Openbaar Ministerie

7 maart 2004

Versterking strafrechtsketen

De druk op de strafrechtsketen is groot, zo is al geruime tijd geleden vastgesteld. Het kabinet heeft daarom met het Veiligheidsprogramma een flinke impuls gegeven aan de strafrechtsketen om de veiligheid in Nederland te vergroten. Ondanks de financiële druk zijn er binnen de rijksbegroting honderden miljoenen vrij gemaakt voor de terreinen opsporing, vervolging, berechting en executie. Het veiligheidsprogramma bevat tientallen verregaande instrumenten op het gebied van wet- en regelgeving en capaciteit.

De capaciteit van de politie wordt uitgebreid (meer blauw op straat) en de handhaving wordt zichtbaarder. Acties als preventief fouilleren bewijzen hun nut in het verbeteren van de zichtbare handhaving op straat. Door de prestatiecontracten is er meer zicht op de productie van de diverse korpsen, van belang in het vaststellen van de druk op de strafrechtsketen. De gemeenten krijgen meer armslag in het toepassen van preventieve instrumenten als cameratoezicht en de aanpak van de kleine ergernissen. De aanpak van veelplegers laat op regionaal niveau een spectaculaire daling zien van veel voorkomende criminaliteit. Met het bedrijfsleven zijn afspraken gemaakt inzake publiek-private samenwerking om criminaliteit te voorkomen. Een nieuw op te richten Centrum voor Criminaliteitspreventie zal hieraan bijdragen.

De prestaties van het Openbaar Ministerie zijn flink verbeterd. Vorig jaar zijn er onder meer door de inzet van de politie en het OM 14.500 strafzaken meer aangeleverd bij de rechtbank waarmee dit is gestegen tot 270.000. Men voldoet in dat opzicht al ruim aan de targets van het veiligheidsprogramma.
Het aantal kantonstrafzaken, de overtredingen, is zelfs met 25% gestegen naar 280.000 zaken als gevolg van het versterkte toezicht in het publieke domein. Het betreft hier met name APV-zaken en zwartrijden en ordeverstoring. Daarnaast daalt de gemiddelde doorlooptijd, het sterkst bij de jeugdzaken. Gemiddeld wordt 95,3 % van de zaken die voor de rechter gebracht worden, gehonoreerd in de vorm van een schuldigverklaring.

Specialismen
Het OM heeft verder in de afgelopen jaren geanticipeerd op enkele belangwekkende ontwikkelingen. Specialismen zoals fraude en milieu zijn ondergebracht bij het functioneel parket, landelijke zaken zoals georganiseerde misdaad en terrorisme zijn ondergebracht bij het landelijk parket. De instelling van de landelijke recherche en de bovenregionale teams bij de politie ondersteunen het streven naar een meer gericht aanpak van bovenregionale en landelijke criminaliteit. Op regionaal niveau is het OM vertegenwoordigd in de justiële beraden waarbinnen de caseload besproken kan worden met vertegenwoordigers van de Justitiële organisaties.
Daarnaast ontwikkelt het OM momenteel een hernieuwde visie op de eigen organisatie. Onder de noemer Het OM verandert wordt onderzocht of en hoe het OM organisatorisch in staat is om te voldoen aan de huidige eisen die aan hen worden gesteld. Rond de zomer zal dit traject zijn afgerond waarna het zal worden voorgelegd aan het parlement.

Ook de rechsprekende magistratuur (rechters) is de laatste jaren gereorganiseerd. De Raad voor de Rechtspraak is ingesteld waardoor er één aanspreekpunt is voor het vaststellen van het beheer van de strafrechtsketen. Tevens wordt er gewerkt aan een betere benutting van de zittingscapaciteit en ontlasting van de werkdruk, onder meer door mediation.
Met het plan "Modernisering Sanctiestelsel" wordt de sanctiecapaciteit niet alleen uitgebreid, maar het biedt ook de mogelijkheid gerichter straffen op maat uit te voeren. Er wordt een sober regime ontwikkeld voor die personen die slechts een korte straf opgelegd hebben gekregen en voor die gedetineerden waarvan vaststaat dat een intensief resocialisatieprogramma geen effect zal hebben. Voor veelplegers worden aparte voorzieningen gecreëerd.

Wetgeving
Er is in de afgelopen twee jaar intensief gewerkt aan wetgeving die niet alleen te maken heeft met het Veiligheidsprogramma maar ook als inzet had het instrumentarium van politie en OM te verbeteren. Dit is voor een deel ook gerelateerd aan de bestrijding van het terrorisme. Enkele voorbeelden van belangrijke wetsvoorstellen zijn: ruimere bevoegdheden voor politie en OM om persoonsgegevens op te vragen bij bedrijven en maatschappelijke instanties, meer mogelijkheden bij bestrijding van computercriminaliteit, mensensmokkel en mensenhandel, nieuwe DNA-wetgeving, terrorismewetgeving met samenspanning en recrutering Jihad, vorderen telecommunicatiegegevens. Daarnaast wordt gewerkt aan de herziening van het wetboek van strafvordering waarbij de rol van het Openbaar Ministerie in het vooronderzoek nog duidelijker wordt neergezet als leidende organisatie. Het wetsvoorstel stelselmatige daders biedt de mogelijkheid om notoire veelplegers voor langere tijd (maximaal twee jaar) uit de maatschappij te onttrekken.

Kortom: versterking van de strafrechtsketen vindt al plaats, over de volle breedte.
Vaststaat dat we er op dit moment ook nog niet zijn, het betreft een investering van enkele jaren met beperkte middelen en ambitieuze doelstellingen. Wel is inmiddels duidelijk dat de eerste verbeteringen zichtbaar zijn.