Ministerie van Financiën

De Voorzitter van de Tweede Kamer der

Staten-Generaal

t.a.v. de Vaste Commissie voor Financiën

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

5 maart DGB 2004-000593 M 2004

Onderwerp

Kengetallen APA/ATR-praktijk 2003

Op uw verzoek zend ik u hierbij kengetallen van het APA/ATR-behandelteam van de Belastingdienst/Rijnmond over het jaar 2003.

Het totale aantal afgewikkelde verzoeken in 2003 bedraagt 417. Dit betreft 77 APA's, 257 ATR's en 83 overige/overgangsregeling-verzoeken. Van deze afgehandelde verzoeken zijn er 267 toegewezen, 62 afgewezen en 88 ingetrokken of buiten behandeling gesteld.

De APA/ATR-praktijk heeft zich in 2003 verder ontwikkeld. In het jaar 2003 zijn 349 verzoeken binnengekomen. De eindvoorraad bedraagt 155. Dit betreft 79 APA-verzoeken, 70 ATR-verzoeken en 6 overige/ overgangsregeling-verzoeken. Dit is een forse vermindering ten opzichte van de voorraad per 1 januari 2003 van 223. In 2003 hebben in totaal 42 ''pre-filingmeetings '' plaatsgevonden, waarvan 21 hebben geleid tot een verzoek.

Wat de doorlooptijd van de APA/ATR-verzoeken betreft heb ik in mijn brief van 3 oktober 2003, DGB 2003-5329M, gemeld dat het APA/ATR-team op mijn verzoek bezig is met een inhaalslag om de voorraad verzoeken en in het bijzonder de voorraad zogenoemde dienstverlenings-APA-verzoeken terug te dringen. Deze inhaalslag heeft mede geleid tot een verlaging van de voorraad, zoals hiervoor aangegeven, maar heeft echter als bijkomstig gevolg dat de gemiddelde doorlooptijd van de afgehandelde APA/ATR-verzoeken is opgelopen tot 113 dagen (2002: 82 dagen). Dit komt doordat een aantal langer lopende verzoeken zijn afgewikkeld. De gemiddelde doorlooptijd van alle verzoeken (dus inclusief ''oude'' rulingverzoeken) bedraagt 118 dagen (2002: 113 dagen).

De doorlooptijd van de ATR-verzoeken, waarvoor de gewenste streeftermijn van 8 weken nog wel van belang blijft in de toekomst , bedraagt 87 dagen. De positieve ontwikkeling ten aanzien van de snelheid van afhandeling van nieuwe binnengekomen ATR-verzoeken heeft zich in de laatste 3 maanden van 2003 voortgezet.

Gegeven het belang van de APA/ATR-praktijk voor het fiscale vestigingsklimaat, heeft de verdere ontwikkeling van de praktijk mijn continue aandacht.

In mijn brief van 3 oktober heb ik al aangegeven dat ik u in april a.s. wederom zal berichten.

De Staatssecretaris van Financiën,

mr.drs. J.G. Wijn


---

Bespreking waarin belastingplichtigen voorafgaand aan het APA-verzoek met het APA/ATR-team kunnen overleggen. Hierdoor kan in de voorfase al duidelijk worden welke informatie nodig is en welke concrete elementen in een specifieke casus van belang zijn voor het APA-verzoek.

Definitie dienstverleningslichamen: lichamen waarvan de werkzaamheden hoofdzakelijk bestaan uit het op basis van samenhangend transacties rechtens, dan wel in feite direct of indirect binnen concernverband ontvangen en (door)betalen van rente en/of royalty's, onder welke naam en in welke vorm dan ook (besluit van 30 maart 2001, IFZ2001/294M).

In mijn brief van 16 april 2003, IFZ 2003-326U, heb ik aangegeven dat met de invoering van het ''case-managementplan'' de streeftermijn van 8 weken voor APA-verzoeken is vervangen door de in onderling overleg afgesproken reële behandelingstermijn.