Ingezonden persbericht


Londen, 8 maart 2004

American Express breidt online boekingssystemen fors uit

VRAAG NAAR KOSTENBESPARENDE ONLINE REISOPLOSSINGEN GROEIT

Zestig procent van de Europese klanten van American Express Corporate Travel vraagt naar internetoplossingen voor het boeken van reizen. Meer en meer bedrijven realiseren zich hoeveel bespaard kan worden op vliegtickets en op de administratieve kosten van het zoeken naar de beste zakenreistickets. In de Verenigde Staten werd vorig jaar 1 op de 4 door American Express verwerkte reserveringen via internet gemaakt en in Engeland is het aantal internetboekingen verviervoudigd. In Nederland is een vergelijkbare trend te zien. Om aan deze groeiende vraag te voldoen heeft American Express haar interactieve boekingssystemen aanzienlijk uitgebreid.

Michèle Dauwe, General Manager American Express Corporate Travel Benelux, zegt hierover: "Onder de huidige economische omstandigheden kunnen travel managers het zich niet permitteren om de mogelijkheden tot kostenbesparingen te negeren die worden geboden door de moderne reistechnologie. We merken dat veel van onze klanten hun reisbeleid aanpassen en hun reizigers stimuleren - en in veel gevallen verplichten - om via nieuwe tools te boeken. American Express biedt al verscheidene jaren online boekingssystemen aan. Omdat we een toename van de vraag verwachten in Europa en andere regio's, hebben we het afgelopen jaar ons gehele wereldwijde netwerk gestandaardiseerd."

Interactieve oplossingen leveren forse besparingen

Door gebruik te maken van de interactieve boekingssystemen van American Express kan een bedrijf gemiddeld 10% tot 20% besparen op de prijzen van vliegtickets en 50% tot 70% op de kosten van het reisbureau. Met de volledig geautomatiseerde interactieve oplossing van het bedrijf kunnen transacties substantieel sneller worden verwerkt, wat klanten aanzienlijke besparingen oplevert. Ter vergelijking: uit de 'American Express European Expense Management Study 2003' blijkt dat zonder hulp van een geautomatiseerde internetoplossing het coördineren en regelen van een zakenreis een bedrijf 3 tot 90 minuten kan kosten, met een gemiddelde van 13 minuten. Per 1000 euro reiskosten heeft een bedrijf tussen de 56 en 230 euro extra verborgen administratieve kosten (de kosten van tijd besteed door reizigers en boekers). Door efficiënte methodes in te voeren kan een bedrijf deze kosten verlagen tot 20 euro (per 1000 euro) wat een besparing tussen de 64% en 91% betekent.

Persoonlijke ondersteuning van gebruikers

Een belangrijk onderdeel van de interactieve dienstverlening van American Express zijn de op verschillende doelgroepen gerichte gebruikondersteunende diensten zoals:

§ Internetspecialisten die 24 uur per dag, 7 dagen per week gebruikers op weg helpen met de nieuwe online hulpmiddelen

§ Speciale adviesteams die bedrijven, van klein tot groot, adviseren over hoe ze het gebruik van de het systeem kunnen optimaliseren. Zo geven zij bijvoorbeeld tips voor het gebruik van incentive programma's en strategieën om de adoptie van het systeem - en dus ook het realiseren van besparingen - te versnellen.

Michèle Dauwe: "Dit maakt American Express uniek. Wat onze aanpak typeert is dat wij 360° oplossingen bieden. Wij helpen bedrijven niet alleen bij het kiezen en implementeren van de beste technologie maar ook bij het gebruiken ervan. Om echt te profiteren van besparingsmogelijkheden is adoptie door gebruikers van groot belang en daarom helpen we onze klanten bij het vertrouwd raken met de tools. Deze aanpak heeft er onder andere toe geleid dat wij zijn uitgegroeid tot het grootste, wereldwijd opererende interactieve reisbureau."

American Express breidt haar capaciteit om internetboekingen centraal en snel te verwerken steeds verder uit. Op dit moment heeft het bedrijf een wereldwijd netwerk van 8 zogenaamde interactieve fulfilment centra. De internetboekingen in Europa worden centraal verwerkt in Stockholm, Nice en Miami.


- EINDE BERICHT -