NED VER VOOR PSYCHIATRIE

Psychiaters spannen kortgeding aan tegen minister

De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) wil het oude systeem van maximaal 90 sessies psychotherapie handhaven tot invoering van de Stelselherziening en DBC's in 2006
Vandaag heeft de NVvP een juridische procedure in gang gezet voor een kortgeding tegen de Minister van VWS. Eerder hebben betrokken beroepsverenigingen van psychiaters, psychologen en psychotherapeuten al een 'gezamenlijke' brief aan de Minister gestuurd, waarin wij aangaven niet mee te zullen werken aan de bezuinigingsmaatregelen voor psychotherapie. De huidige juridische procedure gebeurt alleen door de NVvP. Om pragmatische redenen (hogere kosten en vertragingsrisico) gebeurt dit zonder de andere verenigingen, die deze actie wel volmondig ondersteunen.
De NVvP wil zowel de inhoud van de maatregelen aanvechten als de gevolgde procedure. Doel van deze juridische procedure is om de bezuinigingsmaatregel terug te draaien. De NVvP wil terug naar de oude situatie, AWBZ vergoeding van 90 sessies, tot het moment van de stelselherziening in 2006. Wij hebben dit ook in het najaar al aangegeven in een brief aan de minister. In 2006 zal de ambulante psychiatrie geheel over gaan naar de basisverzekering. Vanaf dat moment krijgen we een nieuwe financierings-systematiek, gebaseerd op Diagnose Behandeling Combinaties (DBC's). Hierin zullen de noodzakelijke psychotherapeutische aspecten en aantallen behandelsessies op zodanige wijze ingebed worden in psychiatrische behandelingen, dat dit aansluit aan de richtlijnen en evidence en vastgesteld door de beroepsgroep zelf; m.a.w. een transparante, verantwoord en duurzame systematiek; en daarmee geschikt voor een toekomstig meer marktgerichte gezondheidszorg

Toelichting
In de werkzaamheden van psychiaters is 'psychotherapie' een noodzakelijke behandelvorm en als 'methode' een onontbeerlijk en integraal onderdeel van de behandeling van de meeste psychiatrische ziektebeelden, naast andere behandelvormen die hier vaak mee samen gaan, zoals farmacotherapie. Als zodanig is kennis en toepassing van alle belangrijke therapiemethodes (zoals cognitieve, gedrags-, interactionele, inzichtgevende en systeemtherapie) onderdeel van de opleiding en praktijkvoering van de psychiater, naast medische kennis op het vlak van somatiek en medicatie, waardoor de psychiater als 'medisch specialist' meestal 'ernstig zieke' psychiatrische patiënten behandelt en dit ook integraal moet kunnen blijven doen. Een kabinetsmaatregel heeft bepaald dat sinds 1-1-04 een beperking uit AWBZ vergoeding van ambulante behandelingen, ook door psychiaters, van 90 naar 30 sessies, is ingegaan. Naar aanleiding van Kamervragen is een differentiatie voorgesteld die halverwege dit jaar zou moeten ingaan, namelijk maximaal 50 sessies voor persoonlijkheidsstoornissen en 25 sessies voor alle andere stoornissen. Tegelijkertijd zou de eigen bijdrage verhogen van 10 naar 15 Euro.
Beide maatregelen zijn voor de beroepsgroep onacceptabel en onuitvoerbaar, ze leiden tot desastreuze gevolgen bij ernstig zieke patiënten en hebben vergaande maatschappelijke gevolgen.

Rapport van de Gezondheidsraad (2001) en wetenschappelijke gegevens

Al uit het rapport van de Gezondheidsraad waarop de minister zich baseert, bleek dat bij Persoonlijkheidsstoornissen en bij recidiverende en langdurige stemmingsstoornissen 30 sessies zeker onvoldoende zijn. De 30 sessies van de minister zijn gebaseerd op een onderzoek dat genoemd wordt in dit rapport (Howard et al. 1986). Dit onderzoek is volledig uit z'n verband getrokken. Bovendien heeft de vorige minister, mevrouw Borst, in een schriftelijke reactie op het rapport gesteld dat zij op basis van het rapport geen reden zag om (nu al) te snoeien op de psychotherapie. In diverse studies is inmiddels aangetoond dat langdurige psychotherapie wel degelijk helpt. Bij persoonlijkheidsstoornissen is 50 % herstel te bereiken na 90 sessies en ernstige borderlinestoornissen hebben zelfs meer dan 200 sessies nodig (Perry).

Onacceptabel en onuitvoerbaar door de beroepsgroep Bovendien gaat de minister met deze maatregel op de stoel van de medicus zitten. Welke behandeling nodig is bij de individuele patiënt dient door de individuele behandelaar bepaald te worden en getoetst aan (richtlijnen door) de eigen beroepsgroep én is van veel meer factoren afhankelijk zoals zwaarte van de stoornis, complexiteit, co-morbiditeit, bijkomende persoonlijkheidsstoornis, belastende psychosociale omstandigheden en/of voorgeschiedenis, etc... Met deze maatregel wordt de psychiater ernstig gehinderd in zijn beroepsuitoefening en zal hij of zij een grote groep patiënten niet state of the art kunnen behandelen of zal de behandeling voortijdig afgebroken moeten worden. Deze pure bezuinigingsmaatregel is te vergelijken met het halverwege afkappen van andere medische behandelingen; halverwege stoppen met een hartoperatie omdat het geld op is, of een behandeling voor suikerziekte na twee jaar stoppen omdat er geen geld meer is voor insuline; beide met de dood als gevolg.

Desastreuze gevolgen voor patiënten
De maatregel heeft dan ook desastreuze gevolgen voor een grote groep ernstig zieke patiënten.
Per jaar komen ongeveer 200.000 nieuwe patiënten in behandeling, waarvan grofweg 25 % met persoonlijkheidsstoornissen. De gemiddelde behandelingsduur is bij angst- en stemmingstoornissen rond de 36 sessies en bij persoonlijkheidsstoornissen rond de 60 sessies. Uit onderzoek blijkt, zoals gezegd, zelfs een langere behandelingsduur noodzakelijk. De beperkingsmaatregel van 30 sessies betekent dat 20.000 tot 30.000 ernstig zieke nieuwe patiënten per jaar onvoldoende behandeling kunnen krijgen. De beperkingsmaatregel van 50 betekent nog altijd dat 10.000 ernstig zieke patiënten zowat halverwege de behandeling in de kou komen te staan (de kleine groep van 600 die onder strikte omstandigheden wel zorg zou mogen ontvangen, is dan ook veel te weinig)
Vooral de zwakkeren in onze samenleving worden hierdoor getroffen. De sociaal zwakkeren en kwetsbaarste groep (met een lage Sociaal Economische Status of SES) zijn, zoals aangetoond uit epidemiologisch onderzoek (Nemesis), ook het meest ziek, vooral ook in psychische zin. Deze groep heeft de zorg en een langer durende behandeling het meeste nodig en juist zij worden gedupeerd. Zij zullen waarschijnlijk zelfs nauwelijks of niet de verhoogde eigen bijdrage van 15 Euro kunnen betalen, laat staan de volledige aanvullende noodzakelijke zorg. Daarmee wordt vooral ook het principe van 'financiële toegankelijkheid van noodzakelijke zorg' voor iedereen in Nederland, met voeten getreden.

Behandelrelatie onder druk
Ook zal de behandelrelatie zwaar onder druk komen te staan. Er zullen in de loop van dit jaar een aantal wijzigingen over elkaar heen buitelen in de afspraken met patiënten: tot 1 januari behandelovereenkomst voor (max.) 90 sessies, per1 januari maximaal 30 sessies, vervolgens per 1 juli 25 of 50 sessies en tenslotte een goed jaar later (2006) de overgang naar de basisverzekering met weer nieuwe afspraken. Behandelovereenkomsten zullen daarmee herhaaldelijk open gebroken moeten worden hetgeen het vertrouwen van de patiënt in de behandeling en de behandelrelatie ernstig zal schaden. Daar komt bij dat juist bij deze ernstige stoornissen het vertrouwen in anderen in de voorgeschiedenis vaak fundamenteel geschaad werd waardoor juist (de opbouw van) de therapeutische relatie extra zorgvuldigheid vergt.

Verdragende maatschappelijke gevolgen
Tenslotte hebben de maatregelen verdragende maatschappelijke gevolgen. Het betreft een groep ernstig zieke mensen die niet de noodzakelijke zorg zal kunnen krijgen en zich bovendien nauwelijks of niet sociaal en maatschappelijk staande kan houden. Een aantal gevolgen binnen en buiten de gezondheidszorg, maken de maatregel - de minister wil hiermee 79 miljoen bezuinigen - uiteindelijk tot een 'schijnbezuiniging' en de kosten zullen alleen maar hoger worden. Een aantal te noemen gevolgen zijn: toename van decompensaties en crisissen met als gevolg dure crisisopvang; toename van suïcides (nu al 1500, dit is meer dan het aantal verkeersdoden); toename van ernstige verslavingen en overlast; toename van (dure) deeltijd- en klinisch psychiatrische zorg; een groter beroep op al overbelaste huisartsen; verschuiving naar dure somatische ziekenhuiszorg (shoppen), toename van wachtlijsten bij deze andere vormen van zorg. Tenslotte zal deze groep sociaal en maatschappelijk geen kans krijgen tot beter functioneren, een bekend effect van behandeling, en ziek thuis blijven met een risico op WAO. Maatschappelijk betekent dit; geen bezuiniging maar duurdere zorg en onoverzichtelijke verschuivingen binnen en buiten de zorg, daar waar de minister en de overheid zo graag transparantie voorstaan. Met name zal de verschuiving naar de veel duurdere en deels financieel ongelimiteerde dagklinische en klinische zorg voor veel extra kosten zorgen en is een toename van instroom in de WAO te verwachten.

Grotere instroom WAO
De verwachten toename van instroom in de WAO is een boemerangeffect op wat we in de afgelopen jaren, via verschillende wegen, ook vanuit onze vereniging met een actief lidmaatschap in de commissie Donner 1 (de Commissie Psychische Arbeidsongeschiktheid), hebben getracht te keren. Tot voor kort was de instroom in de WAO ongeveer 100.000 mensen per jaar, waarvan 33.000 om psychische redenen. In de afgelopen jaren zijn een aantal maatregelen genomen, o.a. in de wet Verbetering Poortwachter, in de commissie Donner 1 en in haar vervolgcommissie 'Het Werkend Perspectief'. O.m. zijn een leidraad en professionele richtlijnen ontwikkeld om psychisch zieke werknemers adequaat te doen behandelen en terug in het arbeidsproces te krijgen; in de vervolgcommissie wordt gewerkt aan de implementatie van deze maatregelen. Het is niet denkbeeldig dat de inmiddels merkbare vermindering van de instroom in de WAO (tot 20 %) straks weer ongedaan gemaakt wordt. De Stichting Toekomstscenario's in de Gezondheidszorg (STG) heeft destijds berekend dat met een adequate aanpak, ook via psychiatrische zorg, de WAO instroom om psychische redenen met meer dan 60% zou kunnen dalen tot ongeveer 12.650; hetgeen een besparing per jaar van 3,6 miljard Euro zou betekenen, (bij een gemiddelde WAO duur om psychische redenen van 20 jaar; 550 miljoen uit gespaarde ziektekosten over het eerste ziektejaar en 3,1 miljard door besparing op WAO kosten in de daaropvolgende jaren). Het gaat hier kortom om heel andere bedragen dan de 79 miljoen die de minister met deze bezuinigingsmaatregel wil binnenhalen.

Alternatieve oplossing
De NVvP heeft een aantal alternatieve voorstellen. De huidige onwerkbare situatie die ontstaan is zou heel goed voorkomen kunnen worden door maatregelen uit te stellen tot het moment van de stelselherziening en overheveling van de ambulante psychiatrie naar de basisverzekering, naar verwachting per 2006. Eventueel zou al per 2005 een vervroegde overheveling van de ambulante psychiatrie uit de AWBZ kunnen plaats vinden, waarmee tegelijkertijd overschrijdingen in AWBZ deels opgevangen worden. Op dat moment kan ook inbedding in Diagnose Behandeling Combinaties (DBC's) plaats vinden. Psychotherapeutische aspecten en aantallen sessies worden daarmee op verantwoorde wijze ingebed in 'psychiatrische' behandelingen, en dit op veel meer gedifferentieerde wijze dan nu het geval is gerelateerd aan verschillende diagnoses i.p.v. aan twee hele grove categorieën, overeenkomstig State of the Art en richtlijnen van de beroepsgroep. Bovendien gaat het hier om een 'transparant' prestatiegericht systeem ipv het huidige verrichtingensysteem en daarmee aansluiting op marktgericht werken in de zorg.
Daarnaast zal de reeds in gang gezette goede inbedding van psychotherapeutische technieken in de opleiding en beroep van psychiater en psycholoog en de geplande sluiting van het BIG register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) voor psychotherapeuten, kunnen leiden tot een veel overzichtelijker state of the art werkwijze in het veld.
Noodzakelijke bezuinigingen zouden tot aan de stelselherziening te halen zijn uit andere posten in de gezondheidszorg. Zo weten we dat in grote instellingen in de gezondheidszorg veel extra geld besteed wordt aan overhead, management en bouwkosten. De kosten van een therapiesessie zijn in de instellingen bijna het dubbele van de zelfstandige vestiging; en de direct patiëntgebonden tijd ligt er ongeveer op de helft, (+ 45 %) in tegenstelling tot de zelfstandige praktijk met 90%. Hier is bij de instellingen dus nog heel veel efficiencywinst te halen.

Utrecht, 8 maart 2004
Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met mevrouw Suzy Bollen, psychiater en eerste secretaris van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP), tel. 06-51483940


08 mrt 04 17:26