AutoRai

9-3-2004

Verbeterde Kia Sorento bevestigt koppositie

De bestverkochte Sports Utility Vehicle in Nederland, de Kia Sorento, is voor het nieuwe modeljaar aanzienlijk verbeterd. Door aanpassingen aan de aandrijflijn en het onderstel is de auto helemaal klaar om zijn koppositie in een marktsegment dat nog steeds groeit vast te houden.

De 2,5 liter CRDi dieselmotor in de Sorento levert nu nóg meer kracht, terwijl het brandstofverbruik sterk is teruggedrongen. Geheel nieuw is de automatische vijftrapstransmissie, die naar keuze automatisch of met de hand bediend kan worden. Samen met de verbeterde aandrijflijn en het onderstel maken deze aanpassingen dat de Sorento ook de komende jaren zijn toonaangevende marktpositie kan behouden. De Kia Sorento nam afgelopen jaar een belangrijk deel van de Kia-verkopen voor zijn rekening. Keer op keer overtuigt de auto weer door zijn uitstekende rijeigenschappen, de moderne techniek én de aantrekkelijke prijs.

Meer motorkoppel en lagere emissie
De zuinige 2,5-liter common-rail dieselmotor is voorzien van een intercooler. Deze ingreep zorgt ervoor dat het brandstofverbruik daalt en ook de uitstoot van CO2 met 4,2 procent afneemt. Door aanpassingen in de motorelektronica is het bij SUVs zo belangrijke koppel toegenomen met maar liefst 9,4 procent tot 343 Nm. Rijden in ruig terrein of het trekken van een zware aanhangwagen wordt nu nog makkelijker.

Nieuwe automatische transmissie
Geheel nieuw in de Kia Sorento 2.5 CRDi is de automatische sportshift sequentiële vijfversnellingsbak. Deze combineert comfort met sportiviteit: de transmissie schakelt geheel automatisch, maar kan ook handmatig bediend worden. De vijfde versnelling heeft een overdrive-karakter (0,843:1). Hierdoor draait de motor bij constante snelheden minder toeren, zodat het geluidsniveau daalt net als het brandstofverbruik.