Gemeente Haren


Gemeente Haren scoort weer goed bij klanttevredenheidsonderzoek Algemene bijstandswet.

Het bureau D&K Onderzoek en Opleiding uit Eindhoven heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente Haren. Het onderzoek vond plaats in november 2003. Het had betrekking op de uitvoering van de Algemene Bijstandswet (Awb). De resultaten van dit onderzoek zijn vergeleken met een zelfde onderzoek in 1999.

D&K onderzocht o.a. wat de 150 Awb klanten van Haren vonden van de aanvraagprocedure, de maandelijks terugkerende rechtmatigheidstoets (het zgn. `inkomensbriefje'), de bezwaarprocedure en de manier waarop de klanten door ambtenaren worden geholpen. Verder onderzocht het bureau de telefonische bereikbaarheid van de afdeling en de behandeling van klachten.

Over de gehele linie scoort de gemeente beter dan in 1999. Toen kreeg de gemeente een 6,9 als gemiddelde rapportcijfer, nu een 7,0. De klanten zijn met name zeer tevreden over de manier waarop ze worden geholpen met vragen of problemen met hun uitkering of het aanvragen daarvan. Ambtenaren van Sociale Zaken zijn telefonisch goed te bereiken (rapportcijfer bijna een 8) en klanten worden goed en snel te woord gestaan.

Iets minder maar nog steeds ruim voldoende scoort de gemeente op de duidelijkheid van de formulieren die moeten worden ingevuld om een uitkering te krijgen of te houden. Ook op het onderdeel behandeling van bezwaarschriften (was 6,5 nu 6,4) en klachten (was 5,7 nu 4,8) waren de klanten minder tevreden dan vorig jaar.

Op de onderdelen waarop minder goed is gescoord doet D&K aanbevelingen om zaken te verbeteren. De gemeente zal de aanbevelingen zo veel mogelijk overnemen.

Het rapport ligt vanaf 18 februari 2004 ter inzage in de Gemeentewinkel van de gemeente Haren.
19 februari 2004