STAP

Beperking alcoholreclame doelwit Europees beleid

Hoogervorst (VWS) ligt met plannen voor beperking van alcoholreclame voor jongeren op koers

Uit een nieuw brancherapport (1) blijkt dat de alcoholindustrie serieus rekening houdt met verdergaande beperking van alcoholreclame. Volgens dit rapport staat in 13 van de 15 huidige EU-lidstaten het huidige alcoholbeleid ter discussie. Men maakt zich in veel landen vooral zorgen over de invloed van alcoholreclame op het drinkgedrag van jongeren.
Ook de Europese commissie maakt zich sterk voor nieuwe regelgeving over alcoholreclame. Op dit moment is er één Europese richtlijn over alcoholreclame die beperkingen oplegt aan de inhoud van de tv-reclame (2). De verwachting is dat er meer richtlijnen zullen volgen. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) bereidt zich eveneens voor op aanpassing van zijn beleid met betrekking tot alcoholreclame. Hij heeft de branche verzocht met concrete voorstellen te komen die een einde moeten maken aan alcoholreclame die gericht is op minderjarigen.

Nederland behoort tot een kleine groep landen zonder wettelijke regels over alcoholreclame
Van de 25 lidstaten en toekomstige lidstaten van de EU kennen 18 landen wettelijke regels over tv-reclame voor alcoholhoudende dranken (3). Nederland behoort tot een groep van 7 landen die geen specifieke wetgeving over alcoholreclame kent. De meest voorkomende voorbeelden van wettelijke regelgeving in Europa zijn: een verbod op reclame voor sterke drank en een verbod op tv-reclame op bepaalde tijdstippen. Tot de landen met de meest strikte regelgeving behoren Frankrijk (geen alcoholreclame op tv) en Zweden (bijna compleet reclameverbod). In veel Europese landen gelden ook niet-wettelijke regels (zelfregulering) over alcoholreclame. Nederland kent uitsluitend niet-wettelijke regels. Deze regels worden getoetst worden door de Stichting Reclame Code. Uit een recent rapport van STAP(4) is gebleken dat de bestaande regelgeving onvoldoende wordt nageleefd en niet voorkomt dat minderjarigen op grote schaal worden geconfronteerd met alcoholreclame.
Onder de vorige minister van VWS, mevrouw Dr. Borst-Eilers, is in de Drank- en Horecawet een algemene maatregel van bestuur opgenomen die invoering van wettelijke regels over alcoholreclame mogelijk maakt.

Hoogervorst: wettelijk verbod op alcoholreclame voor jongeren niet uitsluiten
Uit een recente brief van Hoogervorst aan de alcoholbranche (5) blijkt dat hij wettelijke beperkingen zal invoeren als hij de voorstellen van de branche te zwak vindt.
De minister denkt daarbij aan een verbod op ether- en bioscoopreclame overdag, een verbod op marketing bij sportwedstrijden van jeugdteams, het stopzetten van sales promotions gericht op jongeren en een verbod op happy hours die aansluiten aan schooltijden.

Investeringen in alcoholreclame in 2003 opnieuw gestegen; Heineken voorop in sponsoring
Van alle reclame-investeringen van de alcoholproducenten zijn alleen concrete cijfers voorhanden met betrekking tot reclame via de massamedia (tv, radio, dagbladen, tijdschriften, outdoor en bioscoop). Sinds 1990 zijn de investeringen gestegen van 37,2 miljoen euro in 1990 tot 121,2 miljoen euro in 2003 (toename van ruim 225%) (BBC De Media en Reclame Bank).
De bierproducenten investeren het meest in alcoholreclame (in 2003: 76,1 miljoen euro) op afstand gevolgd door de sterke drankproducenten (25,4 miljoen) en de producenten van wijnen (19,7 miljoen). De totale investeringen in evenementensponsoring zijn minder goed bekend. Het Sponsor Magazine (5)schat dat de Rabobank de grootste sponsor was in 2002 (36 miljoen euro) gevolgd door Amstel (27,5 miljoen) en Heineken (18 miljoen). STAP acht een schatting van jaarlijks 100 miljoen euro voor evenementensponsoring door de alcoholproducenten aannemelijk.

STAP (Stichting Alcoholpreventie), 9 maart 2004 dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.

STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041/ 0653295544
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl

Referenties:

1. Drinks advertising in the European Union (2004).In: Management briefing: www.just-drinks.com. United Kingdom: Aroq Limited.
2. Richtlijn 89/552/EEG Televisie zonder grenzen van het Europees Parlement en de Raad (gewijzigd op 30 juni 1997).
3. Responsible Marketing of Alcoholic Drinks. Regulations and Enforcement (2002). Canadean.
Alcohol Policies in EU Member States and Norway (2003). Stakes.
4. Vraag niet een vogel zichzelf te kortwieken. Analyse van de zelfregulering van alcoholmarketing in Nederland (2003). Utrecht: STAP.

5.Brief Alcoholmarketing jongeren (5 maart 2004). In: www.minvws.nl
6.Wie zijn de grootste sponsors in Nederland? (2002). In: Sponsormagazine, nr 3.


09 mrt 04 15:22