Gemeente Heerlen

burgemeester lurvink op de markt met Burgerjaarverslag en Heëlesj Vólksleed

Dinsdag 9 maart was Burgemeester Lurvink te vinden op de dinsdagmarkt in Heerlen. Hij deelde de eerste 50 exemplaren van het Burgerjaarverslag uit samen met het Heëlesj Vólksleed. Met de invoering van het dualisme in 2002, heeft de burgemeester er een aantal taken bijgekregen. Het burgerjaarverslag is er één van. De burgemeester moet jaarlijks verslag doen aan de raad over de kwaliteit van de dienstverlening en hoe de burger bij het gemeentelijk beleid betrokken wordt. Om alle inwoners, raadsleden, collegeleden en burgers te bereiken, heeft burgemeester Lurvink ervoor gekozen het burgerjaarverslag in een speciale editie van de Stadskrant uit te geven. Het burgerjaarverslag wordt 10 en 11 maart huis-aan-huis verspreid.

In het burgerjaarverslag doet burgemeester Lurvink eerst verslag van zijn activiteiten en die van drs. A.B. Sakkers in 2003. Hierbij legt hij het accent op twee belangrijkste thema's, namelijk veiligheid en de relatie van Heerlen met de omgeving. Vervolgens rapporteert de burgemeester over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de burgerparticipatie in heel 2003. De burger is immers de belangrijkste klant van een gemeente. Burgemeester Lurvink grijpt het burgerjaarverslag tevens aan om nog wat aanbevelingen voor de toekomst te geven en om het recent tot stand gekomen Heëlesj Vólksleed onder de aandacht te brengen.

Kwaliteit van de dienstverlening
Het college heeft in het Meerjarig Bestuurlijk Programma (2002-2006) met de raad afspraken gemaakt over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Er zijn doelstellingen geformuleerd waaraan gewenste cijfers gekoppeld zijn. In het tweejaarlijkse burgeronderzoek geven burgers onder andere hun mening over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Geconcludeerd wordt dat de nagestreefde stijging van de waardering voor de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening nog niet bereikt is. Bij de tevredenheid over het laatste contact met de gemeente is de burger positiever en ligt de gemeente op koers om het gewenste cijfer in 2005 te bereiken.

Voor burgers die niet tevreden zijn over de manier waarop zij door een medewerker behandeld zijn, heeft de gemeente een klachtenregeling in het leven geroepen. Het valt op dat het aantal klachten over vrijwel de gehele linie daalt. Het is verleidelijk om hieruit de conclusie te trekken dat de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening is verbeterd. De beschikbare gegevens geven echter onvoldoende grondslag voor zo'n conclusie.

Burgerparticipatie
Zowel het college van burgemeester en wethouders als de gemeenteraad slagen er steeds beter in om de burger actief bij hun werk te betrekken. In het burgerjaarverslag wordt beschreven op welke wijze zij dit het afgelopen jaar hebben gedaan. Zo komt het buurtgericht werken aan de orde, de buurtbezoeken van de burgemeester en het college en geeft de raad inzicht in het aantal insprekers in de commissievergaderingen, de uitkomst van een drietal hoorzittingen en de uitslag van de enquête burgemeestersprofiel. Daarnaast heeft de raad de verordening op het burgerinitiatief eind 2003 vastgesteld. Dit biedt burgers de mogelijkheid om zelf, onder bepaalde voorwaarden, voorstellen te agenderen voor een raadsvergadering. Van deze mogelijheid heeft nog geen burger gebruik gemaakt.

Heëlesj Volksleed
Burgemeester Lurvink heeft vanaf zijn aantreden als waarnemend burgemeester in Heerlen een half jaar geleden steeds kenbaar gemaakt dat Heerlen een bijzondere stad is met veel kwaliteit, maar dat niet alle Heerlenaren trots zijn op hun stad. Daarom heeft de burgemeester gemeend nog voor zijn vertrek een actie te moeten ondernemen. In januari heeft burgemeester Lurvink een aantal mensen in Heerlen benaderd, waaronder Paul Münstermann en Frits Pelt met het verzoek een trots strijdlied te schrijven voor Heerlen, met aandacht voor het verleden, het heden en de toekomst. Paul en Frits hebben vervolgens ook nog de hulp van Leo Keulartz ingeroepen en hebben zichzelf uiteindelijk overtroffen met een heus Heëlesj Vólksleed. Vervolgens is er met sponsoring van het ABP een cd van gemaakt. Bij de sleuteloverdracht op zaterdag 21 februari is het lied de eerste maal ten gehore gebracht en uitgedeeld aan de aanwezigen.

Om te zorgen dat het lied voor iedereen toegankelijk is, kan het Heëlesj Vólksleed vanaf vandaag gratis gedownload worden op de internetsite www.heerlen.nl. Ook het cd hoesje met de tekst van het lied is hier beschikbaar. Inmiddels is er met sponsoring van dhr. H. Stienstra een nieuwe versie van de singel in de maak. Op deze single is naast het hele volkslied ook een verkorte versie opgenomen. Vanaf maandag 15 maart is deze single voor de kostprijs van E 5, - te koop in het Gemeentelijk Informatiecentrum, Raadhuisplein 20. Daarnaast wordt de cd opgestuurd naar de cafés in de gemeente Heerlen. Muziekverenigingen en scholen ontvangen de cd met bladmuziek. Zodra de bladmuziek gereed is, wordt deze ook via de website beschikbaar gesteld.

Gemeente Heerlen, 9 maart 2004
Afdeling Communicatie

Francine Pelzers, tel. (045)5604070

persvoorlichting@heerlen.nl

---- --