Ministerie van Verkeer en Waterstaat

APK-regeling blijft bij het oude

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat houdt vast aan het huidige keuringsschema van de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor personen- en bestelautos. Dit schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit betekent dat nieuwe personen- en bestelautos voor de eerste keer na drie jaar aan een APK-keuring worden onderworpen. Vervolgens ondergaat de auto elk jaar een keuring.

De minister houdt daarmee vast aan het huidige regime, omdat een verlaging van de APK-frequentie een verslechtering voor de verkeersveiligheid en het milieu zou betekenen. In Nederland komt 0,8 tot 0,9 procent van de autos van drie jaar oud niet door de APK-keuring.
Dit is nagenoeg gelijk aan het percentage afkeurmeldingen over alle bouwjaren. Het lage percentage is het gevolg van de Nederlandse systematiek: in tweederde tot driekwart van de gevallen wordt de keuring direct vooraf gegaan door een onderhoudsbeurt. Zonder de APK-plicht zal het jaarlijkse onderhoud afnemen, waardoor de kans op onveiligere en meer milieuvervuilende autos toeneemt.

Wél zal de minister een aantal veranderingen in de APK doorvoeren waardoor een aantal administratieve lasten kunnen worden verminderd. Zo levert een verdere automatisering in de documentenafhandeling een besparing van ongeveer 18 miljoen euro per jaar op. Op verzoek van de Federatie Historische Automobielclubs (FEHAC) worden voertuigen van vóór 1960 uitgesloten van de APK-plicht en voor voertuigen ouder dan 30 jaar wordt de APK-plicht teruggebracht van jaarlijks naar tweejaarlijks.