Gemeente Enkhuizen

Week 10: Gemeentelijke heffingen

Eind februari zijn de aanslagen gemeentelijke heffingen over 2004 verzonden. De aanslag(en) onroerende-zaakbelasting(en) en eventueel de aanslag wegens afvalstoffenheffing staan op het aanslagbiljet.

Tarieven

Als u op 1 januari 2004 eigenaar en/of gebruiker was van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning, een winkel of een stuk grond) dan ontvangt u een aanslag onroerende-zaakbelasting (OZB). Veranderingen na 1 januari (zoals verkoop of verhuizing) zijn niet van invloed op de belastingplicht.

De tarieven over 2004 voor de OZB per 2.268,00 van de vastgestelde waarde zijn als volgt:

Eigenaar woning 4,47

Gebruiker woning 3,58

Eigenaar niet-woning 5,87

Gebruiker niet-woning 4,70

De tarieven over 2004 voor de afvalstoffenheffing zijn als volgt:

Eenpersoonshuishouden 187,00

Meerpersoonshuishouden 278,00

Stel: u woont samen met uw partner in een woning met een vastgestelde waarde van 200.000,-. Hoeveel belasting moet u dan betalen? U deelt de vastgestelde waarde door 2.268,-: dat kan 88 keer. Dan rekent u dus met 88 hele eenheden. Het eigenaarsgedeelte OZB bedraagt dan 88 maal 4,47 (= 393,36). Dit wordt naar beneden afgerond op 393,-. Het gebruikersgedeelte OZB wordt dan 88 maal 3,58 (= 315,-). Samen met de afvalstoffenheffing ( 278,-) wordt het totale belastingbedrag over 2004 dan 986,-. Aangezien ook in 2004 de zogenaamde Zalmsnip ( 45,38) in het kader van de lastenverlichting wordt uitgekeerd aan diegene die ook het gebruikersgedeelte van de aanslag OZB ontvangt, bedraagt het te betalen bedrag 940,62.

Automatische incasso

Indien u geen machtiging heeft afgegeven voor automatische incasso, is de betaling in twee termijnen. Heeft u wel gekozen voor automatische incasso, dan geniet u van de mogelijkheid van gespreide betaling in zes termijnen.

Als u nog geen automatische incasso heeft, dan kunt u via het reactieformulier dat bij uw aanslagbiljet zit een formulier aanvragen. U krijgt dan het formulier thuisgestuurd. U kunt de formulieren ook s morgens afhalen bij de receptie in het stadskantoor. Alleen machtigingskaarten die voor 19 maart 2004 binnenkomen, worden in behandeling genomen. Komt uw machtingskaart na deze datum binnen, dan geldt uw machtiging pas met ingang van een volgende aanslag. Dit kunt u controleren door uw rekeningafschrift in de laatste week van de maand maart te controleren: mocht er geen termijn inzake de gemeentelijke belastingen zijn afgeschreven, dan heeft u uw machtigingskaart te laat ingediend en dient u gewoon in twee termijnen te betalen.

Alternatieve betalingsregeling

Zoals u in een eerdere publicatie heeft kunnen lezen zijn er onlangs aanslagen over 2001, 2002 en 2003 verzonden. Het kan dus zijn dat u geconfronteerd bent met een behoorlijk bedrag dat u moet betalen en daar komen dan ook nog de aanslagen over 2004 bij. Wij kunnen ons voorstellen dat dit leidt tot een forse aanslag op uw portemonnee en dat dit kan leiden tot betalingsproblemen. Daarom wijzen wij u nogmaals op de mogelijkheid van gespreide betaling via een automatische incasso. Mocht deze mogelijkheid voor u geen uitkomst bieden, dan kunt u schriftelijk om een betalingsregeling verzoeken.

Informatie

Voor al uw vragen over de aanslagen of over de waardevaststelling in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) kunt u tussen 09.00 en 12.30 uur bellen met het taakveld Belastingen. Dit taakveld is bereikbaar op telefoonnummer (0228) 36 03 73.

Datum laatst gewijzigd: 8/3/2004