Gemeente Eindhoven

Persbericht: 8 maart 2004, no. 56

Veilig op School in Asten en Someren

Op woensdag 10 maart in Asten (havo/vwo) en op donderdag 11 maart in Someren (vmbo) wordt op het Varendonck-College op ludieke wijze het startsein geven voor het meerjaren project Veilig op School.

Doel van project Veilig op School is de bevordering van een veilig leefklimaat op school. Met de keuze voor deelname aan het project kiest de school ervoor om veiligheid de komende jaren een van de speerpunten van beleid te maken. Het project is een initiatief van Bureau HALT Eindhoven e.o. en draaide inmiddels op zon 50 scholen in de regio Brabant-Zuidoost.

Vier fasen in vier jaar
Het project Veilig op School duurt vier jaar. In de eerste fase vindt een onderzoek plaats onder medewerkers, leerlingen en ouders naar de beleving van de veiligheid van het leefklimaat op school. De drie pijlers van het onderzoek zijn: normoverschrijdend en crimineel gedrag, schoolbeleid en schoolklimaat.

Via participerende observaties, een quick-scan en diepte-interviews wordt een schoolspecifieke vragenlijst opgesteld die aan de medewerkers, leerlingen en ouders wordt voorgelegd. Op basis van de uitkomsten worden actieplannen opgesteld; de planningsfase. Na de uitvoeringsfase volgt in het vierde jaar de evaluatie. Dan worden de resultaten gemeten door het onderzoek nogmaals af te nemen.

Actieplannen
De inhoud van de actieplannen kan uiteenlopen van een training omgaan met agressie en geweld voor docenten, een weerbaarheidstraining voor leerlingen, tot het fysiek beter beveiligen van het schoolgebouw. Voor de uitvoering van de actiepunten maken de werkgroepen zoveel mogelijk gebruik van bestaande expertise en lokale partners.

Structurele maatregelen
Het project is gericht op structurele verbeteringen. Dit betekent dat de maatregelen die in het kader van het project genomen worden structureel onderdeel van het schoolbeleid moeten gaan uitmaken. Bij de afsluiting in het vierde jaar wordt dan ook niet alleen gekeken naar de resultaten, ook de voortgang van de initiatieven vormt een belangrijk aandachtspunt.

Alle onderbouwleerlingen hebben een gedicht of een poster gemaakt over een veilig leefklimaat op school. De mooiste van deze gedichten en posters worden gebundeld en tijdens de start van het project aangeboden.

© 2004 Gemeente Eindhoven