Politie Limburg-Noord


Met 172 km/u over de Middenpeelweg

Datum: 10-3-2004 Plaats: Regio
Limburg-Noord
In de maand februari zijn 26
automobilisten hun rijbewijs kwijtgeraakt
als gevolg van hun rijgedrag. De meesten
moesten hun rijbewijs inleveren omdat ze
meer dan 50 km/u te hard reden. Een van
hen had zoveel alcohol gedronken dat het
niet verantwoord was om hem nog langer de
bevoegdheid te geven te rijden. Een
andere automobilist rookte tijdens het
rijden een joint, hetgeen reden was om
zijn rijbewijs in te vorderen. Het record
in snelheid in de afgelopen maand was 172
km/u, gemeten op de Middenpeelweg.

Bij verkeerscontroles in de politieregio
Limburg-Noord hebben leden van het
Verkeershandhavingsteam 26 rijbewijzen
ingevorderd. Een motoragent van het VHT
signaleerde op 5 februari bij een
controle met de lasergun op de
Middenpeelweg ter hoogte van de kruising
met de Meeren in Baarlo 24-jarige inwoner
van Baarlo die met een snelheid van 172
km/u over de weg ging. Terplaatse geldt
een limiet van 80 km/u.

Bij snelheidscontroles blijkt dat niet
alleen op wegen buiten de bebouwde kom
hoge snelheden worden gehaald. In de
bebouwde kom van Roermond werd op 18
februari een 30-jarige motorrijder uit
Roermond staande gehouden, die met een
snelheid van 118 km/u over de
Koninginnelaan 'vloog'. Hij moest
terplekke zijn rijbewijs achterlaten.

Snelheidscontroles vinden plaats omwille
van de verkeersveiligheid, want snelheid
speelt een rol bij élk verkeersongeval.
Snelheid is altijd bepalend voor de
gevolgen van een ongeval, wat de oorzaak
ook moge zijn. Een voorrangfout bij 5
km/uur hoeft geen ramp te betekenen, maar
bij 50 km/uur is het een heel ander
verhaal.

Elke kilometer harder betekent een
langere remweg, een hogere botssnelheid
en ernstiger letsel. Snelheid kan het
verschil uitmaken tussen leven en dood.
Voor automobilisten is de kans op
overlijden bij een aanrijding met een
snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al
twintig keer groter dan bij een snelheid
van 30 km/u. Nog indrukwekkender zijn de
cijfers over fietsers en voetgangers. Bij
aanrijdingen met een snelheid van slechts
35 km/u komt 5% van de fietsers of
voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is
het aandeel met dodelijke afloop al
opgelopen tot 45% en bij 64 km/u
overleeft nog maar 15% de klap.