Gemeente Utrecht

2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN

27 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts en mevrouw mw. mr. M. Schuring

(ingekomen 10 maart 2004)

Sinds 1 januari 2004 moeten Utrechtse woningzoekenden voor de jaarlijkse verlenging van de inschrijving bij Woningnet een bedrag van negen euro betalen. Voorheen was deze verlenging kosteloos voor de Utrechtse woningzoekenden. De verandering volgt uit een samenvoeging per 1 april 2003 van de drie deelgebieden Utrecht Midden, West en Zuidoost tot één regionaal zoekgebied voor woningzoekenden. Woningnet vermeldt op haar website dat het Bestuur Regio Utrecht de gemeenten heeft geadviseerd om, n.a.v. deze samenvoeging, de kosten van inschrijving en verlenging voor alle inschrijfpunten gelijk te stellen. Het bedrag van 9 euro is het resultaat hiervan.

In Utrecht stonden op de laatste dag van het vierde kwartaal van 2003 49.850 woningzoekenden ingeschreven. Zij moeten hun inschrijving jaarlijks verlengen. Een kleine rekensom levert op dat Woningnet sinds 1 januari 2004 jaarlijks bijna 4½ ton (49.850 x 9 euro = 448.650 euro) extra int. Het duurt gemiddeld zo'n vijf jaar voordat een starter op de Utrechtse woningmarkt in aanmerking komt voor een woning. Dit betekent dat Woningnet gemiddeld 75 euro (30 euro inschrijfkosten + 5 jaar verlengen) van elke klant ontvangt voordat er perspectief is voor de klant op een woning. De dienstverlening die in ruil Woningnet de klant biedt is een wekelijkse publicatie van verhuurbare woningen en beslissen over toewijzing op grond van de regionale huisvestingsverordening. De telefonisch hulpverlening heeft al sinds enkele jaren een bovengemiddeld gesprekstarief van 10 eurocent per minuut.

Uit navraag bij het BRU is gebleken dat de invoering van de verlengingskosten voortkomt uit afspraken tussen Woningnet en de individuele gemeenten uit de voormalige regio Midden. GroenLinks concludeert hieruit dat het College met Woningnet heeft afgesproken dat de Utrechtse klanten van Woningnet voortaan jaarlijks verlengingskosten moeten gaan betalen.

Een klein onderzoek van de inschrijfkosten bij de andere regio's waar Woningnet actief is levert op dat alleen in de regio's Almere en Groningen de inschrijfkosten ongunstiger zijn voor de woningzoekenden. In Amsterdam, Gooi en Vecht, Lelystad, Gouda en Veenendaal zijn de kosten lager.

Wonen is een basisbehoefte. Het vinden van een woning moet volgens GroenLinks zo min mogelijk belast zijn met bureaucratie en in rekening gebrachte kosten. De monopoliepositie van Woningnet in de regio, en feitelijk in een groot deel van het land lijkt tot een andere, verkeerde richting te leiden. GroenLinks vraagt zich af in hoeverre de belangen van de woningzoekende niet langzamerhand gemangeld gaan worden tussen de almacht van Woningnet en de onmacht van gemeenten om tot een alternatief systeem voor woningzoekenden te komen. Het vergt in ieder geval dat alle afspraken tussen Woningnet en de gemeente openbaar zijn en helder geformuleerd.

De volgende vragen willen wij u stellen:
Bent u met ons van mening dat een woning een basisbehoefte is en dat het zoeken er naar zo weinig mogelijk in de weg gestaan moet worden door bureaucratie en kosten? Bent u met ons van mening dat een eigen bijdrage van woningzoekenden aan het verlengen van de inschrijving gewoon geldklopperij is? Op welk moment heeft uw College afspraken gemaakt met Woningnet over het in rekening brengen bij de klanten van de zogenaamde verlengingskosten? Kan het College aangeven waarop het bedrag van negen euro per jaar is gebaseerd? En is het College in staat ons toe te lichten hoe het mogelijk is dat de klanten van Woningnet in vijf andere regio's goedkoper uit zijn? Op haar website vermeldt Woningnet dat de inschrijf- en verlengingskosten gebaseerd zijn op het prijspeil van 1-4-2003. Kan het College aangeven of deze kosten jaarlijks verhoogd gaan worden? Zo ja, via de prijsindex of anders? Maakt u zich met ons zorgen over de monopoliepositie die Woningnet heeft en bent u daarom ook van mening dat alle afspraken met de organisatie openbaar en helder moeten zijn? Tot welk moment is er een contract met Woningnet en is het College het met ons eens dat er dan een openbare aanbesteding zou moeten plaatsvinden? Bent u bereid met de woningcorporaties te bezien in hoeverre het drempelbedrag van 9 euro kan verdwijnen?

Antwoord van Burgemeester en wethouders
(verzonden 6 april 2004)

Ja.
Neen, de werkzaamheden worden bijna kostendekkend doorgerekend aan de woningzoekende. Het betreft het gebruik van een geautomatiseerd systeem voor een zo eerlijk mogelijk aanbod en toewijzing van woningen. Het college heeft hierover geen afspraken met WoningNet gemaakt. Het in rekening brengen van de verlengingskosten vloeit voort uit de wens van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) om de kosten voor inschrijving (en verlenging) in het gehele gebied gelijk te schakelen. Deze wens kon bij de ontschotting van de drie deelgebieden per 1 april 2003 worden geoperationaliseerd. Om deze wens te realiseren heeft WoningNet op verzoek van het BRU overleg gevoerd over de hoogte van de tarieven met de drie platforms van corporaties en enkele gemeenten in de voormalige deelgebieden met het bekende resultaat. Dat in een vijftal andere regio's en gemeenten de klanten in dit opzicht goedkoper uit zijn is een keuze van de corporaties. Ook wordt veelal in elke regio een ander dienstenpakket door WoningNet geleverd. Het BRU heeft aangekondigd dat zij ernaar streeft dat de tarieven voor inschrijving en voor de verlenging stapsgewijs gelijk getrokken worden. Indexering is in beginsel jaarlijks mogelijk. De tarieven worden bepaald door de corporaties, veelal in overleg met de gemeenten en Woningnet. In de jaarlijkse verantwoordingsrapportage, die WoningNet ingevolge de overeenkomst met de gemeente moet opstellen, worden alle werkzaamheden verantwoord. Gezien bovenstaande beantwoording is dit niet aan de orde. Nee, wij zullen wel het BRU verzoeken met de corporaties en WoningNet jaarlijks de tariefstelling te bespreken.

---- --