Gemeente Alkmaar


Over een jaar face lift voor Bierkade

Alkmaar, 10 maart 2004

Als het aan het college van B&W ligt wordt over een jaar de Bierkade/Wageweg opnieuw ingericht en voorzien van een geluidsisolerende asfaltdeklaag. Dat is nodig omdat in toenemende mate omwonenden hinder ondervinden van trillingen en geluidsoverlast door onder meer vrachtverkeer. De vernieuwde Bierkade/Wageweg blijft toegankelijk voor verkeer uit twee richtingen. De weg wordt zodanig gereconstrueerd dat deze op termijn relatief eenvoudig geschikt kan worden gemaakt voor eenrichtingsverkeer. Dat laatste gebeurt pas nadat de infrastructuur van Overstad aangepast wordt voor doorgaand verkeer en de Friesebrug is uitgebreid met een nieuw brugdeel.

In het Beleidsplan Verkeer & Vervoer (BVV), dat is vastgesteld in oktober 2001, wordt voorgesteld autoverkeer in één richting in te voeren op de Bierkade. Introductie van het eenrichtingsverkeer op de Bierkade is onderdeel van een totaal plan, zoals verwoord in het BVV, om het verkeer in en direct rond het centrum van Alkmaar beter af te wikkelen. Daarnaast investeert het college middels het Actieplan Langzaam Verkeer in een goed en veilig fietsers- en voetgangersklimaat. De route Boekelermeerweg - Friesebrug is een belangrijke doorgaande fietsroute waarvan het college vindt dat op het gedeelte Bierkade fietsstroken gewenst zijn.

Eerst `verruimen` dan pas eenrichtingsverkeer
Om te voorkomen dat het verkeer in het centrum van Alkmaar vastloopt moeten andere belangrijke wegen geschikt gemaakt worden voor het verkeer dat een andere route kiest als gevolg van het eenrichtingsregiem. Deze verruimde maatregelen bestaan uit het:
1. aanleggen van een extra verkeersstrook op de Oosterwezenstraat
2. aanpassen van het kruispunt Oosterwezenstraat/Noorderstraat
3. invoeren van eenrichtingsverkeer in de Simsonstraat en Noorderstraat

4. aanpassen van het kruispunt Geestersingel/Helderseweg en
5. de herinrichting van het verkeersknooppunt Friesebrug (incl. de aanleg van een extra brugdeel naast de bestaande Friesebrug)

Voor- en nadelen gefaseerde invoering eenrichtingsverkeer Het college wil niet nu al eenrichtingsverkeer invoeren omdat dat zal leiden tot het vastlopen van het verkeer op alternatieve routes en kruispunten als Geestersingel-Helderseweg en
Oosterwezenstraat-Noorderstraat. Bovendien biedt deze aanpak meer mogelijkheden voor omleidingsroutes gedurende de periode dat Friesebrug door werkzaamheden gestremd is. Tegelijk kan het gemeentebestuur gehoor geven aan de wensen van omwonenden om de verkeersoverlast terug te dringen.
Nadelen van de gefaseerde invoering van het eenrichtingsverkeer zijn onder meer dat aparte fietsstroken pas later dan gewenst kunnen worden aangelegd. Verder zal voor de invoering van het eenrichtingsregiem de weg toch nog een keer aangepast moeten worden. Punt van aandacht blijft de route Luttik Oudorp. Reeds enige tijd is overleg gaande met bewoners om te kijken hoe om te gaan met sluipverkeer in dat deel van de binnenstad. Voorts bestaat de kans dat als gevolg van werkzaamheden aan de N242 de Bierkade als sluiproute wordt gebruikt. Bijkomend gegeven is dat asfaltering van de Bierkade op gespannen voet staat met het uitgangspunt, zoals verwoord in het Beeldkwaliteitsplan, dat klinkerbestrating de voorkeur geniet in het historische stadscentrum.

10 maart 2004