.3VO

Brommerleeftijd moet hoger

Huizen/Utrecht, 4 maart 2004 - 3VO en de Fietsersbond pleiten ervoor dat jongeren pas mogen brommerrijden vanaf 18 jaar. Alleen al door deze maatregel zullen er jaarlijks 47 doden en 1.650 gewonden minder vallen in het verkeer. In 2002 kwamen 107 brom- en snorfietsers om het leven en raakten er 2.844 zwaar gewond. Hiermee is de brommer het gevaarlijkste vervoermiddel in het verkeer: de kans op een dodelijk verkeersongeval is bij brom- en snorfietsers 25 maal groter dan bij automobilisten.

Bekend is dat brommende jongeren veel risico's nemen, te hard rijden en vaak bij (eenzijdige) ongevallen zijn betrokken. Weinig mensen lijken echter van de onacceptabel hoge slachtoffercijfers onder brom- en snorfietsers wakker te liggen.3VO en de Fietsersbond maken zich ernstige zorgen over de veiligheid van jonge brommerrijders. Dat geldt gelukkig ook voor minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat.

Woensdag 10 maart verdedigt minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer een pakket voorstellen met als hoofdpunt een hogere leeftijd voor brom- en snorfietsers. Daarbij kiest ze voor de leeftijd van 17. Dat scheelt jaarlijks 23 doden en 1.000 zwaar gewonden. Om nog veel meer jonge levens te sparen willen 3VO en de Fietsersbond een minimumleeftijd van 18 jaar.

De veel gehoorde klacht dat jongeren worden gedupeerd als zij pas met 18 jaar op de brommer mogen, wordt door de feiten tegengesproken. Driekwart van de 16- en 17-jarigen bromt of snort nu al niet. En ook de 15-jarigen weten zich zonder brommer goed te redden. De jeugd is slim genoeg om op een andere wijze in hun mobiliteit te voorzien, zoals met de fiets, bus en trein.

Om hun pleidooi voor een hogere brommerleeftijd kracht bij te zetten hebben 3VO en de Fietsersbond vandaag daarover een brief gestuurd aan de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer. De Kamerleden worden daarin opgeroepen te kiezen voor een verhoging van de leeftijd naar 18 jaar.

Noot voor de redactie,