NMBS

19/02/2004

Protocol van sociaal akkoord over het plan MOVE

De onderhandelingen tussen de directie en de vakbondsorganisaties zijn op woensdag 18 februari uitgemond op een protocol van sociaal akkoord in het raam van het plan MOVE.

De Europese context is voor de spoorwegen volop aan het veranderen. Om haar toekomst te kunnen veiligstellen en een belangrijke speler te blijven in de Europese spoorwegwereld, is het absoluut noodzakelijk dat de NMBS haar financiële situatie herstelt en zich voorbereidt op de concurrentie die met de dag heviger dreigt te worden.

Het bedrijf streeft er in de eerste plaats naar een veilige, efficiënte en kwalitatieve dienstverlening te bieden aan haar klanten, zonder daarbij de doelstelling van het budgettaire evenwicht uit het oog te verliezen.

Alle betrokken spelers - de staat, de vakbondsorganisaties, de NMBS - hebben hierin een essentiële rol te vervullen, en iedereen heeft zijn verantwoordelijkheden kunnen nemen, die overigens nauw met elkaar verbonden zijn:


1. De staat heeft zich ertoe verbonden de historische schuld van onze onderneming over te nemen;

2. De staat en de NMBS hebben in overleg met de vakbondsorganisaties afgesproken dat de structuur van de NMBS zou worden aangepast om beter te beantwoorden aan de Europese eisen, waarbij de eenheid van de onderneming en van de sociale dialoog echter zullen behouden blijven. Zo zou vanaf 1 januari 2005 een "holding"-structuur moeten worden opgezet, gebouwd op twee pijlers, namelijk enerzijds de infrastructuurbeheerder en anderzijds de spoorwegonderneming (uitbater);
3. De vakbondsorganisaties en de directie zijn vandaag tot een protocol van sociaal akkoord gekomen dat zeer belangrijk is voor het uitvoeren van de eerste fase van het plan MOVE. Het sociaal luik is nauw gekoppeld aan de verwezenlijking van essentiële operationele verbeteringen binnen de NMBS. Eind 2005 zal de balans worden opgemaakt om te zien hoe de onderneming verder kan worden gesaneerd.

Het afgesloten akkoord had nog verder kunnen gaan in het belang van het bedrijf - zelfs al kan er nu worden verder gewerkt. Over verschillende aspecten, met name de wederaanstelling en herkwalificatie van het personeel, de flexibiliteit in de werkorganisatie en de geografische mobiliteit moet verder worden gesproken in de paritaire commissies binnen het bedrijf. Het is belangrijk voor de NMBS en haar personeel dat deze besprekingen snel uitmonden in duidelijke beslissingen.

Toch werden enkele belangrijke stappen gezet. Zo kan worden begonnen met de noodzakelijke veranderingen binnen het bedrijf. Het protocol van sociaal akkoord is gebaseerd op volgende krachtlijnen:
* Een grondige reorganisatie van de Cargo-activiteit, die vandaag al is blootgesteld aan de concurrentie en zich snel moet herstellen als ze haar voortbestaan wil verzekeren.


* Een uitgebreid opleidingsplan dat de omvorming van de onderneming zal begeleiden en dat het personeel de passende noodzakelijke ondersteuning zal geven om het hoofd te bieden aan de nieuwe uitdagingen.


* Ten slotte voorziet het akkoord ook in een plan voor vervroegd vertrek op vrijwillige basis voor de personeelsleden die minstens
55 of 57 jaar oud zijn (afhankelijk van hun rang), met een anciënniteit van 25 jaar. Het plan bepaalt dat de betrokkenen 65 tot 75 % van hun bruto wedde (afhankelijk van hun rang) zullen ontvangen.

Rekening houdend met deze vervroegde vertrekken, met de natuurlijke afvloeiingen (pensioenen, ...) en met de andere sociale maatregelen van het plan zullen er eind 2005 bij de NMBS
38.000 posten zijn. Zoals al eerder gezegd, zullen er geen ontslagen vallen.

Dit protocol van sociaal akkoord vult de besprekingen aan die enkele weken geleden met de voogdijminister werden gevoerd over de nieuwe structuur van de NMBS. Deze twee elementen, het sociaal luik en het luik "structuur", moeten nu worden geïntegreerd in een globaal akkoord dat ter definitieve goedkeuring zal worden voorgelegd aan de vakbondsinstanties en aan de Raad van Bestuur van de NMBS. De modaliteiten en de timing van de uitvoering moeten nog worden vastgelegd.