KON BOSKALIS WESTMINSTER

Boskalis: resultaten 2003 volgens verwachting

Hoofdpunten

2003

- Nettowinst EURO 70,9 miljoen

- Marges en vlootbezetting onder druk

- Een zeer goede kasstroom gegenereerd

- Winst per aandeel EURO 2,66, dividend per aandeel EURO 1,04
- Financiële positie onveranderd sterk

- Orderportefeuille EURO 1,1 miljard

2004

- Marktdruk houdt aan; lange termijn vooruitzichten blijven positief
- Focus op marktpositie en cost leadership

- Aanscherping organisatie

Baggerbedrijf Koninklijke Boskalis Westminster nv heeft onder lastige marktomstandigheden in 2003 een nettowinst behaald van EURO 70,9 miljoen (2002: EURO 82,1 miljoen). Dit is in lijn met eerder uitgesproken verwachtingen. De omzet verricht werk kwam met ruim EURO
1 miljard uit op vrijwel hetzelfde niveau als in 2002. In het afgelopen jaar werd voor EURO 897 miljoen (2002: EURO 1.084 miljoen) aan nieuwe opdrachten geboekt. De orderportefeuille per ultimo 2003 bedraagt EURO 1,1 miljard (2002: EURO 1,3 miljard).

Om de sterke marktpositie te behouden en waar mogelijk te verbeteren, zal in 2004 de organisatie over de gehele linie worden aangescherpt. In dit kader wordt een breed pakket van maatregelen voorbereid op het gebied van inkoop, rationalisatie van materieel en organisatie, alsmede beter portfoliomanagement van de thuismarkten. Dit pakket zal op termijn een structurele bijdrage aan de marge leveren van meer dan
EURO 20 miljoen per jaar. Voor het resultaat over 2004 wordt rekening gehouden met een eenmalige last (orde van grootte: EURO 15 - 20 miljoen).

R. van Gelder, bestuursvoorzitter van Boskalis: De resultaten zijn zoals verwacht. Ik ben daar niet ontevreden over. De omstandigheden zijn op dit moment lastig, maar we staan breed en stevig in de markt, hebben alles met eigen vermogen gefinancierd en genereren een prima cash flow. We gaan in 2004 de zaken over de gehele linie nog eens goed aanscherpen. Het gaat primair om marktpositie en cost leadership.

Omzet en orderportefeuille
De omzet verricht werk, met ingang van verslagjaar 2003 de basis voor de gepubliceerde nettowinst, bedroeg in het verslagjaar EURO 1.046 miljoen (2002: EURO 1.035 miljoen). In Europa was de omzet per saldo stabiel. Buiten Europa werden omzetstijgingen gerealiseerd in het Verre Oosten, Mexico en het Caribisch Gebied, terwijl het volume in Nigeria daalde ten opzichte van 2002.

Op de thuismarkten daalde de omzet in 2003 tot EURO 584 miljoen (2002: EURO 606 miljoen). Het aandeel van de thuismarkten in de omzet was 56% (2002: 59%). In Europa bleef de omzet in Nederland redelijk op peil, ondanks de lastige marktomstandigheden daar. De omzet verbeterde in Scandinavië, met een forse bijdrage van de succesvolle verdieping van het toegangskanaal tot de haven van Gothenburg. In Duitsland daalde de omzet door de verkoop van de kanaalbouwactiviteiten in het binnenland. Daarnaast was het volume in het Verenigd Koninkrijk lager als gevolg van terughoudende overheidsbestedingen. Het volume op het Iberisch Schiereiland was stabiel.

Buiten Europa was de omzet in Nigeria aanzienlijk lager dan in 2002, toen nog volop aan een omvangrijke opdracht voor Chevron werd gewerkt. In de Verenigde Staten en Mexico lag de omzet op een iets hoger niveau dan in 2002.

Op de internationale projectenmarkt bedroeg de omzet in 2003 EURO 371 miljoen (2002: EURO 377 miljoen). Daarbij was de omzet in het Verre Oosten iets hoger, door omvangrijke werken in Maleisië (havenuitbreiding Pelepas), Singapore (landaanwinning met lokaal zand, afvoersysteem rioolwater, gaspijpleiding in zee) en Zuid-Korea (havenuitbreiding Pusan). De omzet in het Midden-Oosten daalde na de afronding van de baggerwerkzaamheden begin 2003 voor het toeristeneiland in zee Palm Island 1 in Dubai, alsmede door de oorlog in Irak en het verlies van de snijkopzuiger Oranje. In Trinidad werd voor Bechtel land aangewonnen voor een LNG plant, in Frankrijk werd gewerkt aan de havenuitbreiding van Le Havre en in Kazachstan werden voorbereidende activiteiten uitgevoerd voor de aanleg van eilanden in zee voor olieproductieplatforms. Voor het eerst in de geschiedenis slaagde Boskalis erin materieel in China in te zetten. Mede als gevolg van de uitbreiding van het belang in Archirodon van 30% naar 40% in het vierde kwartaal, groeide het omzetaandeel van Archirodon in 2003 naar EURO 70 miljoen (2002:
EURO 53 miljoen). De activiteiten en resultaten van deze proportioneel meegeconsolideerde onderneming ontwikkelden zich in gunstige zin.

Op de specialistische niche-markten groeiden de activiteiten ten behoeve van de offshore-industrie. De omzet bedroeg EURO 91 miljoen (2002: EURO 52 miljoen). Een belangrijk project was het baggerwerk ten behoeve van de aanleg van een gaspijpleiding tussen Libië en Italië.

In 2003 werd voor EURO 897 miljoen aan werk aangenomen (2002: EURO
1.084 miljoen). Belangrijke nieuwe opdrachten waren het PPS-project verbreding A59 in Nederland, de aanleg van eilanden voor oliewinning in de Kaspische Zee (Kazachstan), uitbreiding van de havens van Le Havre (Frankrijk) en Coega (Zuid-Afrika) en landaanwinning voor een LNG plant in Trinidad. De orderportefeuille daalde per saldo van EURO
1.273 miljoen ultimo 2002 tot EURO 1.124 miljoen per 31 december 2003. Daarvan betreft EURO 361 miljoen nog uit te voeren landaanwinningswerken in Singapore. Het aandeel in de orderportefeuille van Archirodon steeg van EURO 93 miljoen ultimo 2002 naar EURO 182 miljoen per 31 december 2003.

Resultaten
Het resultaat voor rente en belastingen (EBIT) daalde tot EURO 77,9 miljoen (2002:
EURO 109,3 miljoen).
Het bedrijfsresultaat van EURO 69,6 miljoen was lager dan in 2002 (EURO 99,5 miljoen). Het bedrijfsresultaat in verhouding tot de omzet bedroeg 6,7% (2002 op basis van opgeleverd werk: 8,9%).

De bezetting van het materieel in 2003 was lager dan de laatste jaren het geval was. De gemiddelde bezetting van de hoppervloot van 37 weken was lager dan in 2002 (40 weken), met name doordat een mega en een jumbo hopper in de eerste helft van het jaar beperkt beschikbaar waren: de W.D. Fairway werd tot maart 2003 verlengd en de Queen of the Netherlands onderging een grote onderhoudsbeurt. Voorts vertaalde de geringere marktvraag zich in een lagere bezetting van de middelgrote en kleinere hoppers.
De cuttervloot was gemiddeld 26 weken bezet (2002: 31 weken). In de eerste helft van het jaar onderging de Taurus een langdurige onderhoudsbeurt, voorts was de bezetting van de kleinere cutters beperkt door een lagere marktvraag.

Het bedrijfsresultaat over 2003 werd per saldo met EURO 1,6 miljoen positief beïnvloed door enkele incidentele posten. Deze betreffen een positief resultaat van EURO 26,7 miljoen uit hoofde van de aanpassing van het systeem van waardering van onderhanden werk naar een volledige percentage of completion methode, een eenmalige last van EURO 18,0 miljoen uit hoofde van een extra storting in het Nederlandse ondernemingspensioenfonds, alsmede een extra afschrijvingslast van EURO 7,1 miljoen wegens afboeking van enkele oudere materieeleenheden in verband met vlootrationalisatie.

Tevens konden door afwikkeling van een aantal fiscale disputen en de daardoor ontstane grotere duidelijkheid in de fiscale positie van de onderneming, latente belastingvorderingen in het verslagjaar worden opgenomen voor een bedrag van EURO 17,7 miljoen.

Per saldo werd het nettoresultaat over 2003 door de incidentele posten positief beïnvloed met een bedrag van EURO 16,0 miljoen.

Het resultaat uit niet-geconsolideerde deelnemingen bedroeg EURO 8,3 miljoen (2002: EURO 9,8 miljoen). De grootste deelneming, Lamnalco, die zich voornamelijk in het Midden-Oosten en Nigeria met haven- en offshoredienstverlening bezighoudt, had wederom een uitstekend jaar, alhoewel als gevolg van de lagere dollarkoers, omgerekend naar euros, een lager resultaat resulteerde.

De belastingdruk in 2003 was relatief laag als gevolg van de bovengenoemde incidentele posten. Exclusief incidentele posten bedroeg de belastinglast EURO 21,5 miljoen (2002: EURO 27,9 miljoen), ofwel een belastingdruk van 28,2% (2002: 25,4%). Deze hogere procentuele belastingdruk hangt samen met de verdeling van de resultaten over de vele verschillende landen waarin gewerkt wordt en de wijze waarop die resultaten in die landen fiscaal behandeld worden.

De cashflow nam in 2003 toe tot EURO 150,2 miljoen (2002: EURO 148,7 miljoen).

In lijn met de ontwikkeling van het nettoresultaat daalde de winst per aandeel tot EURO 2,66 (2002: EURO 3,16).

Over 2003 bedroeg de rentabiliteit van het geïnvesteerd vermogen 16,0% (2002: 20,3%) en van het eigen vermogen 16,3% (2002: 20,8%).

Investeringen en balans
Het investeringsniveau was in 2003 wederom hoog, met name door uitvoering van het vlootvernieuwings- en uitbreidingsprogramma 2001-2004. Er werd voor EURO 149 miljoen (2002: EURO 152 miljoen) geïnvesteerd in materiële vaste activa. De belangrijkste investeringen betroffen de nieuwbouw van twee sleephopperzuigers van elk 16.000 m3, de verlenging van de mega sleephopperzuiger W.D. Fairway (tot ruim 35.000 m3), de modificatie van de in 2002 verworven grote cutterzuiger Cyrus en de modificatie van de sleephopperzuiger Cosmos I. De boekwaarde van de desinvesteringen bedroeg EURO 7 miljoen (2002: EURO 12 miljoen). Een belangrijke boekwinst (EURO 13,3 miljoen) werd behaald uit hoofde van de verzekeringsuitkering voor de cutterzuiger Oranje, die in januari 2003 is gezonken.

In 2003 werd een aanvang gemaakt met een kritische evaluatie van met name oudere vlooteenheden in het kader van de rationalisatie en modernisering van de vloot. Dit zal leiden tot het verschrotten c.q. opleggen van een aantal oudere eenheden in de loop van 2004. Daarmee samenhangend werd de boekwaarde van de betreffende eenheden in het verslagjaar aangepast naar de geraamde restwaarde.

De marktpositie met betrekking tot grondverbeteringsactiviteiten werd eind 2003 versterkt door het samengaan van deze activiteiten met die van de Cofra-groep, wereldleider in verticale drainage en funderingstechnieken. In de nieuwe gezamenlijke onderneming heeft Boskalis een belang van 51%.

Door uitoefening van een bij de verwerving van de oorspronkelijke 30%-participatie verkregen optie werd het belang in Archirodon in het vierde kwartaal uitgebreid tot 40%.

Het kapitaalsbeslag van de niet-geconsolideerde deelnemingen daalde met EURO 4,2 miljoen tot EURO 52,1 miljoen, met name als gevolg van koersomrekeningsverschillen.

Het vermogensbeslag van werkkapitaal (voorraden, onderhanden werken, vorderingen minus kortlopende schulden) bleef sterk negatief: per ultimo 2003 EURO 224 miljoen (2002:
EURO 167 miljoen negatief).

De post voorzieningen daalde tot EURO 64 miljoen per ultimo 2003 (2002: EURO 76 miljoen). Deze post bevat met name voorzieningen voor onderhoud van materieel en latente belastingverplichtingen. In het verslagjaar werd wederom een fors reparatieprogramma uitgevoerd, hetgeen enerzijds resulteerde in een afname van de reparatievoorziening en anderzijds bijdroeg aan de kwaliteit van de vloot.

Alle investeringen werden uit eigen middelen gefinancierd. Desondanks namen, mede als gevolg van de stevige kasstroom uit bedrijfsuitoefening, de liquiditeiten toe tot EURO 161 miljoen aan het einde van het verslagjaar (ultimo 2002: EURO 109 miljoen). Een deel van deze liquiditeiten, EURO 61 miljoen, bevond zich bij werken die in combinatie met derden werden uitgevoerd (2002: EURO 47 miljoen).

Het eigen vermogen, voor verwerking van de voorgestelde winstverdeling, steeg tot
EURO 455 miljoen aan het einde van het verslagjaar (ultimo 2002: EURO 413 miljoen).

De solvabiliteit van de onderneming bedroeg per ultimo 2003 42,5% (ultimo 2002: 41,6%).

Markt en marktvooruitzichten
De ontwikkeling van de internationale baggermarkt op korte termijn laat zich moeilijk voorspellen. Ten aanzien van de omvangrijke landaanwinningswerken in Singapore verwacht Boskalis dat er pas in de tweede helft van het jaar mogelijk weer wat beweging in de huidige patstelling kan komen. Daarnaast rekent Boskalis niet eerder dan in 2005 weer op marktherstel en gaat de onderneming ervan uit dat de Amerikaanse dollar zich voorlopig rond een laag koersniveau zal bewegen.

Op de langere termijn blijven de marktvooruitzichten positief. De behoefte aan infrastructuur rond de waterlijn is direct gekoppeld aan ontwikkelingen met betrekking tot het wereldhandelsvolume, toerisme, de groei van de wereldbevolking en het tekort aan ruimte in dichtbevolkte kustgebieden.

Dankzij haar brede mondiale spreiding en prominente positie kan Boskalis ook onder moeilijker omstandigheden in de markt goed scoren.

Vooruitzichten
In 2004 zullen de investeringen op een lager niveau liggen dan in 2003. Het lopende vernieuwings- en uitbreidingsprogramma van de vloot zal medio 2004 voltooid zijn. De investeringen zullen uit eigen middelen worden gefinancierd. Hierbij worden majeure uitbreidingskansen buiten beschouwing gelaten.

In 2004 blijft voor Boskalis de focus liggen op handhaving en, waar mogelijk, versterking van haar marktpositie. Daarbij hoort verdere aanscherping van de organisatie, in het kader waarvan een breed pakket maatregelen wordt voorbereid dat op termijn een structurele bijdrage aan de marge zal leveren van meer dan EURO 20 miljoen per jaar. De maatregelen hebben vooral betrekking op scherper inkopen, rationalisatie van materieel en organisatie, alsmede beter portfoliomanagement van de thuismarkten. Zij leiden wereldwijd tot een reductie van het aantal arbeidsplaatsen met circa 450, waarvan circa 200 in Nederland. Voor het totale pakket aan maatregelen wordt rekening gehouden met een eenmalige last in het resultaat over 2004 (orde van grootte EURO 15 20 miljoen).

Zoals in januari al aangekondigd, heeft Boskalis ten aanzien van de resultaten over 2004 geen hoge verwachtingen. Qua omzet en vlootbezetting wordt per saldo geen beter jaar dan 2003 verwacht, terwijl marges tenderen naar verdere verkrapping. Gezien alle onzekerheden op dit moment is het niet mogelijk een concrete verwachting voor het resultaat over 2004 te geven.

Corporate Governance
Op 1 januari 2004 is de Nederlandse Corporate Governance Code, opgesteld door de Commissie Tabaksblat, in werking getreden. Boskalis past de meeste best practice-bepalingen reeds toe en zal naar verwachting slechts hier en daar afwijken met uitleg. In het jaarverslag over het boekjaar 2004 zal het Bestuur de hoofdlijnen van de Corporate Governance structuur van Boskalis opnemen en eventuele afwijkingen van de best practice-bepalingen van de Code verklaren. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders 2005 zal zich dan over het gekozen Corporate Governance beleid van de vennootschap kunnen uitspreken.

De heer S.D. de Bree, voorzitter van de Raad van Commissarissen, zal op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 17 mei aanstaande zijn functie neerleggen. De reden hiervoor is dat zowel de Code Tabaksblat als de Sarbanes Oxley Wet tot een te grote toename van zijn werkzaamheden hebben geleid. De Raad van Commissarissen heeft het voornemen om de heer M.W. Dekker tot voorzitter te benoemen.

Dividend
Aan de op 17 mei 2004 te houden Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld om conform het dividendbeleid een dividend uit te keren van EURO 1,04 per aandeel. Dit dividend zal naar keuze worden uitbetaald in contanten of stock dividend. Het dividend zal vanaf 9 juni 2004 betaalbaar zijn.

Jaarverslag
Het jaarverslag verschijnt in de loop van april 2004.

Koninklijke Boskalis Westminster nv is een internationaal opererend concern met een leidende positie op de wereldmarkt van baggerdiensten. De kernactiviteiten van
Boskalis zijn aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers. Met belangrijke thuismarktposities in Europa en daarbuiten richt de onderneming zich op alle in de baggersector voorkomende diensten. Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan 300 units en is actief in circa 50 landen, verspreid over vijf continenten. Boskalis heeft ruim 3.000 medewerkers in dienst.

Voor nadere inlichtingen:

Roel Berends - Corporate Relations
Telefoon: 078 69 69 360 / 06 2001 0232
Telefax: 078 69 69 805
E-mail: r.t.berends@boskalis.nl

Dit persbericht is ook te lezen op onze website: www.boskalis.com

10 mrt 04 09:27