CDA

CDA
10-03-04
Snel duidelijkheid over service en tarieven NS
De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Schultz-Van Haegen op korte termijn de vervoersconcessie voor de NS aan de Tweede Kamer voorlegt.

'De reizigers hebben recht op duidelijkheid over de service en de tarieven', vindt woordvoerder Eddy van Hijum.

In de vervoersconcessie maakt de rijksoverheid concrete afspraken met de NS over de dienstverlening, zoals over de punctualiteit, de zitplaatsgarantie, de minimale frequentie en service en uiteraard de tarieven. In de wet is vastgelegd dat de NS het exclusieve recht krijgt om in de periode van 2005-2015 te rijden op het Nederlandse hoofdrailnet. Op dit moment verleent de NS diensten op basis van het Overgangscontract II.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderhandelt nu al maanden met de NS over de precieze invulling van de nieuwe afspraken. In haar brief van 16 september stelde de staatssecretaris dat de concessie in november 2003 aan de Kamer zou worden voorgelegd. In de brief van 21 november 2003 werd de Kamer voorgehouden dat de concessie de Kamer medio februari 2004 zou bereiken.

'We hebben het in de Tweede Kamer vaak over vertraagde treinen, maar op de punctualiteit van de staatssecretaris valt ook wel iets aan te merken', stelt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum. Het CDA wijst er op dat de concessie wettelijk eerst ook nog voor advies moet worden voorgelegd aan de reizigers- en consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Hiervoor staat een termijn van 6 weken. Daarna zal de Tweede Kamer kritisch naar het onderhandelingsresultaat willen kijken. Volgens de Concessiewet wordt de vervoersconcessie niet eerder verleend dan vier weken nadat het ontwerp aan de beide Kamers der Staten Generaal is voorgelegd. De staatssecretaris zal dan ook alle zeilen moeten bijzetten om de concessie nog vóór de zomer te kunnen verlenen.

Een bijkomend probleem is dat ook de nieuwe wet- en regelgeving (Spoorwegwet en Concessiewet plus nadere uitwerkingen) niet eerder in werking treedt dan dat de vervoers- en beheersconcessie aan de NS respectievelijk spoorbeheerder ProRail zijn verleend. De Europese Commissie heeft reeds diverse lidstaten voor het Hof gedaagd vanwege de trage implementatie van Europese regelgeving.