Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 11 maart 2004

Geachte Redactie ,

Bijna één op de tien Nederlandse bedrijven overweegt te switchen van provider in 2004

De zakelijke markt voor Internet Service Providers blijft in 2004 dynamisch. Eind 2003 had ongeveer 10 procent van de zakelijke internetters plannen om binnen 12 maanden over te stappen naar een andere provider. Voornamelijk in de klein zakelijke markt valt de rol op van @Home, veel organisaties overwegen over te stappen naar deze provider. Ook overweegt men Planet Internet en XS4all. Het behouden van klanten is het komende jaar dus een focuspunt voor alle partijen.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek naar het internetgebruik onder 700 Nederlandse bedrijven en instellingen met meer dan vijf werknemers door marktonderzoeksbureau Heliview.

Snelheid en stabiliteit internetverbinding redenen voor overstap Op dit moment heeft 94 procent op de zakelijke markt een internetaansluiting; ofwel naar schatting 167.000 vestigingen. De meeste zakelijke internetters kiezen momenteel nog voor providers van KPN. Circa 14 procent internet via Planet Internet, 13 procent heeft provider XS4all en ongeveer 7 procent kiest voor HetNet. Vooral in de onderwijssector zijn switchplannen aanzienlijk (17 procent). Dit mede door het vrij kunnen kiezen van een provider, na jarenlange vaste contracten. Redenen om te switchen zijn voornamelijk gericht op meer snelheid (32 procent). Ook de stabiliteit van de verbinding is een reden om over te stappen (31procent). Daarnaast spelen kosten een aanzienlijke rol: één op de vier organisaties geeft aan hierdoor over te stappen.

Ondanks switchplannen toch tevreden
Men lijkt echter niet te switchen omdat men ontevreden is met de internetverbinding, zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 94 procent van de vestigingen met een internetaansluiting is tevreden met de huidige verbinding en 97 procent met de dienstverlening van de ISP. Een zeer dringende aanleiding tot switchen lijkt vanuit dit oogpunt dus niet aanwezig. Dit is ook opmerkelijk omdat in de consumentenmarkt (waar veel van de zakelijke aanbieders tevens actief zijn of zelf sterker zijn vertegenwoordigd) wel veel te doen is over de kwaliteit van de dienstverlening en verbindingen.