Provincie Limburg

Zestig scholen uit Euregio participeren in project buurtaalonderwijs Europese en provinciale bijdrage voor project Talenacademie

Buurtaalonderwijs is belangrijk in de ontwikkeling van jeugd in een Europese regio. Gedeputeerde Staten willen dit stimuleren met een bijdrage in het Interreg-project Coralingua. Bij dit project is de Talenacademie in Maastricht betrokken. Carolingua betrekt tenminste 60 scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de Euregio Maas-Rijn bij het project. Dertig (school-)paren gaan samenwerken op het gebied van buurtaal.

Gedeputeerde Staten hebben ingestemd met een interregbijdrage van 524.422,45 en een provinciale bijdrage van 20.873,50. Oppakken van talenkennis gebeurt het makkelijkst op jonge leeftijd. Goede kennis van talen en cultuur van aangrenzende regios is een belangrijke factor voor grensoverschrijdende contacten. Dit geldt op zowel sociaal, cultureel als economisch gebied en daarmee in een grensregio ook voor kansen op de euregionale arbeidsmarkt. Door kennis van de buurtaal wordt de mobiliteit op de euregionale arbeidsmarkt vergroot.

De kern van het project van de Talenacademie Maastricht wordt gevormd door samenwerking door scholen in partnerschap. Men kiest daarbij voor vier manieren van samenwerking. Als eerste wordt tandemleren gestimuleerd. Leerlingen helpen elkaar in een 1op1-relatie bij het leren van de taal. Dit gebeurt met behulp van directe individuele contacten, e-mail en chatten. Als tweede wordt learining by doing gestimuleerd door directe contacten tussen scholen/klassen. Ten derde bestaat er de mogelijkheid om naast de eigen taal ook een buurtaal als tweede voertaal te gebruiken in het onderwijs. En tenslotte wordt er begeleiding in beroepskeuze aangeboden in euregionaal perspectief. Voor Nederlands Limburg koppelt de Talenacademie Nederland (in Maastricht) de scholen en begeleidt deze. Hulp wordt geboden bij het zoeken naar specifiek lesmateriaal en het ontwikkelen daarvan. Naast de directe schoolcontacten is de Talenacademie betrokken bij de organisatie van drie jaarlijkse congressen over buurtaalonderwijs. Het project heeft een looptijd tot april 2007.

12-3-2004 11:20