EIM

Persbericht

Belang van nieuwe bedrijven voor banencreatie neemt toe

12-3-04

nummer: 2251

Banencreatie versus banenverlies

De werkgelegenheidsontwikkeling in een land kan gezien worden als het saldo van banencreatie en banenverlies bij bedrijven. Na het hoogtepunt in 1999, neemt vanaf 2000 de banencreatie af en het banenverlies bij bedrijven toe. De banencreatie als gevolg van het ontstaan van nieuwe bedrijven neemt af, maar deze afname is aanmerkelijk minder sterk dan de banencreatie bij bestaande bedrijven. In 2000 bedroeg de banencreatie door nieuwe bedrijven nog 140.000 banen, deze is in 2002 afgenomen tot 120.000 banen.

Conjuncturele invloeden

In conjuncturele zwakke jaren neemt vooral de banencreatie bij bestaande bedrijven sterk af. De banencreatie bij bestaande bedrijven bedroeg in 1999 nog 290.000 banen. In 2002 was dit afgenomen tot 152.000. Hiermee is de banencreatie bij bestaand bedrijven terug op het niveau van 1993, toen er ook circa 150 duizend banen gecreëerd werden bij bestaande bedrijven. Begin jaren negentig was er, evenals nu, sprake van een conjunctureel ongunstige periode in Nederland. Ondanks deze conjuncturele ongunstige periode nam begin jaren negentig toch het aantal banen door nieuw opgerichte bedrijven toe. Tevens blijkt dat in conjunctureel ongunstige jaren een deel van de mensen die werkloos zijn geworden, bijvoorbeeld door reorganisaties, zelf een eigen bedrijf starten. Geconcludeerd kan worden, dat nieuwe bedrijven zorgen voor een demping van de conjunctuur.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04