Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

http://www.minlnv.nl

Rapport 'lasten in balans' aangeboden aan Veerman


In het rapport .Lasten in Balans. doet de gemengde commissie Administratieve Lasten concrete voorstellen om de administratieve lasten vanuit LNV voor ondernemers met ruim 25 procent te verminderen. Voorzitter drs. B.J. Constandse van de commissie heeft het rapport vandaag aangeboden aan minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De commissie, met leden uit bedrijfsleven en overheid, was ingesteld om de minister te adviseren hoe hij het kabinetsdoel van 25 procent minder lasten kan bereiken.

De aanbevelingen van de commissie richten zich op drie sporen: . .minder regels. leidt tot een lagere informatiebehoefte van de overheid;
. .makkelijker maken. door beter gebruik te maken van de mogelijkheden van de ICT;
. .omkering van de informatieketens/toezicht op toezicht. waarbij de informatieketens in de sectoren het uitgangspunt zijn voor de informatievoorziening van de overheid.

Vermindering van administratieve lasten langs deze sporen vraagt van de overheid dat zij zich bezint op haar rol, dat zij op verschillende terreinen terugtreedt, extra investeert in ICT en een groter beroep doet op de eigen verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven. Dit vraagt om moedige politieke beslissingen, stelt de commissie. Vermindering van administratieve lasten vraagt ook van het bedrijfsleven medewerking. Het bedrijfsleven zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en zal bereid moeten zijn transparant en maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Bij de totstandkoming van het advies moest een balans worden gezocht tussen Brusselse eisen, juridische randvoorwaarden, de behoefte aan maatwerk en sectorale en maatschappelijke belangen. Met de uitvoering van dit advies verwacht de commissie dat de noodzakelijke administratieve lasten meer in balans komen met de informatie die de overheid moet ontvangen.

De commissie doet concrete reductievoorstellen die de administratieve lasten met 29% beperken. De grootste winst is te behalen door het verminderen van regels. De grootste reducties kunnen worden bereikt bij de mestregels (40%) en de dierziekteregels (21%). Op sommige beleidsterreinen bleek een substantiële reductie op korte termijn te ambitieus. Dat heeft vooral te maken met de internationale herkomst (met name Europese regelgeving) van beleid. 86% van het LNV-beleid kent Europese of andere internationale kaders. Het verminderen van deze lasten vraagt een lange adem en een breed internationaal draagvlak.

De commissie adviseert verder om de uitvoering en de communicatie met de verschillende partijen in de agrarische sector te vergemakkelijken en de irritatie die met regelgeving samenhangt te verminderen onder andere met behulp van ICT.
Daarnaast pleit de commissie voor het instellen van een Taskforce Ketenomkering waartoe het bedrijfsleven het initiatief zou moeten nemen. Deze taskforce met vertrouwen van zowel overheid als bedrijfsleven moet werken aan verregaande afspraken tussen overheid en bedrijfsleven over het gebruik van elkaars gegevensbestanden .
De commissie stelt voor dat de taskorce binnen een halfjaar met een plan van aanpak komt waarin wordt beschreven hoe LNV hierbij kan aansluiten op informatiesystemen in de sector en hoe LNV gebruik kan maken van erkenningen en Toezicht-op-Toezicht.

Het verlagen van de administratieve lastendruk is wel eens vergeleken met .dweilen met de kraan open.. De commissie heeft zich dit terdege gerealiseerd. Ze beperkt zich daarom in haar advies niet alleen tot reductievoorstellen voor de huidige regelgeving maar geeft ook aanbevelingen die gericht zijn op het .dichtdraaien van de kraan..

LASTEN
Een recentelijk uitgevoerde inventarisatie van administratieve lasten wijst uit dat de Rijksoverheid met haar wetten en regels jaarlijks ruim E 17 miljard aan administratieve lasten veroorzaakt (stand van zaken eind 2002). Het LNV-aandeel hierin is ca. 2,5% (ca. E 430 miljoen). Deze kosten bedragen ruim 1% van de bruto toegevoegde waarde van de agrosector. In 2003 heeft LNV overigens reeds een beperking van de administratieve lasten met ca. 8 % (E34 miljoen) gerealiseerd. Een boer of visser is ruim drie uur per week bezig met het leveren van informatie die LNV van hem vraagt. Daarmee is die ondernemer echter nog niet klaar. Ook andere ministeries (zoals VROM, V&W, SoZaWe en Financiën), andere overheden (zoals gemeenten en waterschappen) en productschappen veroorzaken met hun regelingen aanmerkelijke administratieve lasten..

15 mrt 04 17:36