Ingezonden persbericht


Persbericht

Postordergigant Neckermann Shopping vernieuwt webwinkel met Fredhopper ~ nieuwe zoek- en navigatieoplossing optimaliseert online verkoopkanaal ~

15 maart 2004 - Fredhopper, een internationaal succesvol Nederlands softwarebedrijf, heeft een overeenkomst gesloten met Neckermann Shopping, onderdeel van het Duitse Karstadt-Quelle, het grootste postorderbedrijf van Europa.

Fredhopper zal op de websites van Neckermann Shopping haar uitgebreide zoek- en navigatieoplossing, Fredhopper Access Server (FAS), implementeren. Hiermee wil Neckermann Shopping de klantvriendelijkheid en effectiviteit van het online verkoopkanaal optimaliseren. De oplossing is te zien op de Nederlandse site van Neckermann Shopping, www.neckermann.com.

Fredhopper Access Server maakt een einde aan het eindeloze zoeken naar het juiste pad of het juiste trefwoord. Klanten kunnen voortaan zelf bepalen hoe ze door de website willen lopen om tot hun keuze te komen. Fredhopper volgt de logica van iedere klant en biedt steeds alle mogelijke keuzes. Hierdoor vinden klanten van online winkels snel en eenvoudig wat ze zoeken. Bovendien ontdekken ze op deze manier vaak producten waar ze niet direct aan gedacht hadden.

De implementatie van de oplossing is gecoördineerd door het Global User Experience Team van Fredhopper dat hierbij samenwerkte met het Duitse DMC, Neckermann s vaste IT-partner. Fredhopper's usability specialisten hebben een enorme internationale ervaring op het gebied van het gebruiksvriendelijker maken van websites.

"Om het maximale te halen uit een webwinkel, moet deze het de klanten zo gemakkelijk mogelijk maken om te vinden wat ze zoeken. Bedrijven die gebruik maken van Fredhopper hebben hun online verkopen allemaal zien toenemen, sommige hebben deze zelfs zien verdriedubbelen", zei Joris Beckers, directeur sales en marketing bij Fredhopper. "Neckermann is de op één na grootste online verkoper van Nederland en met deze nieuwe zoek- en navigatieoplossing zullen zij hun concurrentiepositie verder verstevigen."

"Fredhopper heeft een uitstekende reputatie onder de grote Europese postorderbedrijven", aldus Jan Bosse, marketing manager van Neckermann Nederland. "Deze software geeft bezoekers de vrijheid om op hun eigen manier tot een keuze te komen, terwijl we binnen de keuzes van de klant toch bepaalde producten extra onder de aandacht kunnen brengen. Dat is voor ons van doorslaggevend belang geweest."

De webwinkel van Neckermann ontving tijdens de uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards in maart 2003 de tweede prijs van de publieksjury. Neckermann's webwinkel is wederom genomineerd voor de Nationale Thuiswinkel Awards 2004, die 22 maart aanstaande zullen worden uitgereikt aan de beste webwinkels van Nederland.

(386 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Neckermann
In 1950 richtte Josef Neckermann in Frankfurt, Duitsland, het postorderbedrijf Neckermann Versand op. Zijn motto was: "goede kwaliteit voor een betaalbare prijs". De eerste catalogus bestond uit 12 bladzijden met daarop 133 modeartikelen. Oplage: 100.000 exemplaren. Het bedrijf van Josef Neckermann groeide uit tot één van de grootste postorderbedrijven in Europa, met dochterondernemingen in o.a. Nederland, België, Frankrijk, Denemarken, Oostenrijk en de Oost-Europese landen.

Sinds 1984 is Neckermann Versand A.G. een volledige dochter van Karstadt, het grootste warenhuisconcern van Europa. Op 30 juli 1999 is Karstadt A.G. gefuseerd met Schickedanz Handelswerte K.G., waartoe Quelle behoort. Quelle is het op één na grootste postorderbedrijf van Europa. Door deze fusie is een nieuwe handels- en dienstverleningsgroep ontstaan met een jaaromzet van ongeveer 40 miljard gulden en 121.000 medewerkers.

In Nederland is Neckermann actief sinds 1967, toen het bedrijf een samenwerkingsverband aanging met de in 1938 opgerichte "Textielcentrale Hulst". Toen het financieel niet meer zo goed ging met de "Textielcentrale", nam Neckermann die over, en op 16 augustus 1968 was de officiële oprichting van Neckermann Nederland een feit. De eerste Nederlandse catalogus telde 164 bladzijden en werd verspreid in een oplage van 175.000 exemplaren. Intussen is de catalogus uitgebreid tot ruim 1100 bladzijden in een oplage van 1,2 miljoen. Neckermann heeft in Nederland 2 vestigingen: in Sint-Jansteen en Terneuzen.

Over Fredhopper
Fredhopper is een internationaal succesvol Nederlands softwarebedrijf dat een nieuw soort zoek- en navigatiesoftware biedt waarmee de effectiviteit van online verkoopkanalen kan worden vergroot. Het bedrijf won in 2002 de Fast-50 Rising Star Award van Deloitte & Touche.

Fredhopper's product, de Fredhopper Access Server, volgt de logica van de gebruiker en helpt online klanten intuïtief te vinden wat ze zoeken. Daardoor kunnen bedrijven hun online verkoopkanaal maximaal benutten.

Fredhopper richt zich met name op grote bedrijven die veel online verkopen, zoals postorderbedrijven, reisorganisaties en industriële groothandels. Het bedrijf mag veel van de toonaangevende online verkopers in Europa tot haar klantenbestand rekenen, zoals Argos, Thomas Cook en Philips Electronics.

De oprichters van Fredhopper zijn afkomstig van toonaangevende bedrijven zoals het MIT Media Lab, Procter & Gamble, Reed Elsevier en Baan.

Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Viviane Brokerhof bij LEWIS, het IT PR bureau: Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: vivianeb@lewispr.com Website: http://www.lewispr.com

Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Joris Beckers van Fredhopper: Tel: +31 (0)20 530 01 00 Fax: +31 (0)20 530 01 19
E-mail: joris.beckers@fredhopper.com Website: http://www.fredhopper.com


---

LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com


---